سی امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ با حضور سید احسان خاندوزی (وزیر امور اقتصادی و دارایی)، محمدرضا فرزین (رئیس کل بانک مرکزی) و داود منظور (رئیس سازمان برنامه و بودجه) با موضوع «تثبیت اقتصادی؛حکمرانی و سیاست‌گذاری» برگزار شد. هدف این همایش بررسی کلان روندهای بین‌المللی سیاست‌های پولی و ارزی، ایجاد فضای مناسب برای سیاست‌گذاران، بانک‌داران و اقتصاد دانان جهت تبادل نظر در مورد چشم‌انداز سیاست پولی، بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات حوزه سیاست‌های پولی و ارزی، بررسی قوانین و مقررات موجود و ارائه دستاورهای ملی و بین‌المللی سیاست‌های پولی و ارزی در نظام بانکی کشور است.

همایش هر ساله توسط پژوهشکده پولی و بانکی، به عنوان بازوی تحقیقاتی بانک مرکزی و با هدف پاسخگویی به نیازهای پژوهشی کشور در زمینه پولی و بانکی و همچنین گسترش تحقیقات و مطالعات علمی این حوزه برگزار می‌شود. چارچوب سیاست پولی برای تثبیت اقتصادی، چارچوب سیاست مالی برای تثبیت اقتصادی، سیاست ارزی و تثبیت اقتصادی، نظام بانکی و تثبیت اقتصادی، حکمرانی و ثبات اقتصادی از جمله محور‌های اصلی سی امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی بودند.

در بخش آغازین همایش، اصغر ابوالحسنی به عنوان قائم مقام بانک مرکزی و سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی بیانیه افتتاحیه را ایراد نموده و در ادامه محمد رضا فرزین، ریاست بانک مرکزی، با بیان اینکه برای مهار تورم علاوه بر کنترل نقدینگی باید سیاست پولی و مالی اجرا شود، به واکاوی سیاست‌های پولی و ارزی کشور پرداخت.

 

فهرست محتوا

رئیس بانک مرکزی: تورم نقطه به نقطه ما در سال گذشته به قله ۶۲.۵ درصد رسیده بود

سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی

محمدرضا فرزین (رئیس بانک مرکزی) در سی امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی با بیان اینکه برای مهار تورم علاوه بر کنترل نقدینگی باید سیاست پولی و مالی اجرا شود، گفت: در مقررات مالی هم باید حساس باشیم، بازار پول گاهی با ضعف مقررات همراه است، یا اینکه مقررات به خوبی اجرا نمی‌شو‌د و محکم نیست، بازار باید پیش‌بینی‌پذیر باشد…(ادامه گزارش)

 

وزیر اقتصاد و دارایی: منابع بانک‌ها از ۳۵ هزار به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است

همایش سیاست پولی و ارزی
سید احسان خاندوزی (وزیر اقتصاد و دارایی) گفت: در شرایط تورمی حتماً ابزارهای مقداری ترجیح دارد. از مهمترین الزامات سیاست پولی اضافه شدن کمک به تودیع سپرده قانونی بانک‌ها از محل پول خلق شده بانک مرکزی یا پایه پولی است که باید صورت بگیرد. با رشد سپرده‌ها در ۱۴۰۲ نیاز به افزایش تودیع سپرده‌ها دیده می‌شود…(ادامه گزارش )

رئیس سازمان برنامه و بودجه: ۸۰ درصد از هزینه‌های دولت باید با مالیات تامین شود

داوود منظور

داوود منظور (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه) به بحث منابع مالی دولت و راهکارهای کاهش تورم پرداخت و گفت: در نظریه اقتصاد عمدتاً بحث از یک ناسازگاری بین رشد و کنترل تورم مطرح است. اگر ما سیاست‌های انبساطی در رشد ایفا کنیم تورم تعدیل خواهد شد. از سوی دیگر تجربه می‌گوید که رشد در ثبات رخ می‌دهد….( ادامه  گزارش )

 

قائم مقام بانک مرکزی و سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی: اشکال در تامین سرمایه نظام مالی کشور از مهمترین عوامل موثر بر تورم است

سی امین همایش سیاست پولی و ارزی

دکتر اصغر ابوالحسنی (قائم مقام بانک مرکزی و سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی) گفت: کسری بودجه عامل بسیار مهمی بر میزان تورم است. از سوی دیگر حکمرانی نیز از دیگر عوامل موثر بر بازار سرمایه است. حکمرانی پولی، ارزی، اقتصادی و حتی تجاری ما مشکل دارد…(ادامه گزارش)

 

مدیر عامل بانک پاسارگاد: تورم موجود ناشی از فشار هزینه است و کاهش آن با تغییر نرخ بهره امکان‌پذیر نیست

سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی

مجید قاسمی (مدیر عامل بانک پاسارگاد) در همایش گفت: در دوره رکود اقتصادی، سیاست‌های کاهش نرخ بهره و کاهش مالیات‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و دولت با ایجاد کسری بودجه، هزینه‌های کمکی خود به اقتصاد را افزایش می‌دهد. اگر ما تعلل در استفاده از سیاست تثبیت برای اصلاح وضعیت تورمی یا خروج از وضعیت رکودی داشته باشیم، این دو عارضه می‌توانند …(ادامه گزارش )

 

صاحب‌نظر اقتصادی: تسهیلات تکلیفی عامل ناترازی سیستم بانکی

سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی

دکتر طهماسب مظاهری (صاحب نظر اقتصادی) از مدعوین سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی در صحبت‌های خود به تسهیلات تکلیفی اشاره نموده و در این رابطه گفت: شکی نیست که بین رشد تولید و کنترل تورم قطعاً کنترل تورم مهمتر است. باید بپذیریم تسهیلات تکلیفی عامل ناترازی سیستم بانکی بوده است و باید جلوی آن را گرفت…(ادامه گزارش )

 

دکتر فرهاد نیلی: سهم تورم دهک‌های پایین بالاست

سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی

دکتر فرهاد نیلی (صاحب نظر اقتصادی) از مدعوین همایش در صحبت‌های خود به رکود تورمی اشاره نموده و گفت: طی سال‌های متوالی نرخ سرمایه‌گذاری که مهمترین عامل تولید محسوب می‌شود، کاهش یافته است. همچنین تحریم اقتصاد باز را به اقتصاد بسته تبدیل کرده است…(ادامه گزارش )

 

صاحب نظر بانکی: اصلاح ناترازی سیستم بانکی به حداقل ۱۰۰۰ همت منابع مالی نیاز دارد

سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی

دکتر حمید پورمحمدی (صاحب نظر بانکی) در سی امین همایش سیاست‌های پولی و ارز در رابطه با راهکار اصلاح نظام بانکی صحبت و به روایت بی‌ثباتی در اقتصاد ایران پرداخته و گفت: تحریم و نوسان درآمدهای ارزی، خروج سرمایه و نوسان در نرخ ارز و همچنین عدم هماهنگی سیاست‌های تجاری و ارزی از مهمترین نتایج تحریم و ناترازی ارزی بوده است. (ادامه گزارش)

 

رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران: مسدودسازی مسیر ناترازی بانک‌ها

سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی

از سخنرانان سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی دکتر فرشاد حیدری (رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران) بود که گفت: از موضوعات بانکی ما دخالت افراد غیر مسئول در اداره بانک‌ها است؛ چرا که وقتی مشکل هم ایجاد می‌شود و ناترازی بروز می‌کند، کسی جز هیئت مدیره‌ها و مدیران مسئول نیستند…(ادامه گزارش)

 

صاحب‌نظر اقتصادی: ۵۰ درصد درآمد نظام بانکی در دنیا از کارمزد است، اما در ایران ۵ درصد

عباس معمار نژاد

دکتر عباس معمارنژاد (صاحب‌نظر اقتصادی) از مدعوین همایش سیاست‌های پولی و ارزی به واکاوی نظام بانکی پرداخته و گفت: بخش عمده‌ای از تامین مالی کشور از طریق نظام بانکی صورت می‌گیرد. تاریخچه اصلاح نظام بانکی نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۶ بار تلاش صورت گرفته که اصلاح نظام بانکی صورت گیرد…(ادامه گزارش)

 

مدیر عامل بانک ملی: وظیفه بانک خلق بنگاه است، نه بنگاه‌داری

سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی

دکتر ابوالفضل نجارزاده (مدیر عامل بانک ملی) در رابطه با اصلاح نظام بانکی و تثبیت اقتصادی به ایراد سخنانی پرداخته و اذعان داشت: در بحث ناترازی بانک‌ها بیش از مدیران بانک‌ها افرادی دخالت داشته‌اند که هیچ نقشی در سیستم بانکی ندارند. وظیفه بانک خلق بنگاه است، نه بنگاه داری. دارایی‌هایی به بانک‌ها منتقل شده که خود بانک اختیاری برای سرمایه‌گذاری در آنها نداشته است…(ادامه گزارش)

 

عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی: تکانه‌های ارزی عامل اصلی افزایش تورم

یکی از پنل‌های روز دوم سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی پیرامون چارچوب سیاست‌های پولی و مالی برای تثبیت اقتصادی بود که طی آن دکتر سید احمدرضا جلالی نائینی (عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی) به ایراد سخنانی پرداخته و گفت: زمانی که نرخ ارز ثبات دارد، لگاریتم نقدینگی حقیقی افزایش می‌یابد. تقاضای دارایی برای ریال افزایش می‌یابد و به همین دلیل است که…(ادامه گزارش)

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: در طول سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ نرخ تورم بالاتر از رشد نقدینگی بوده است

سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی

دکتر تیمور رحمانی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) که از سخنرانان سی امین همایش سالانه سیاس های پولی و ارزی بود، گفت: اقتصاد ایران در طول پنج سال گذشته دارای تورم بالا و در عین حال دارای صعود و فرودهای مکرر نرخ تورم بوده است. اگر قرار باشد که نرخ تورم صرفاً متاثر از عامل بلندمدت آن حرکت کند، این دوره‌های صعود و فرود نرخ تورم که در داده‌های تورم سالانه مشاهده نمی‌شود، اما در داده‌های تورم نقطه به نقطه و ماهیانه به خوبی قابل مشاهده است، توضیح قانع کننده‌ای نخواهد داشت…(ادامه گزارش)

 

رئیس هیئت مدیره بانک سامان: تحریم بخش بانکی امکان رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده

دکتر احمد مجتهد (رئیس هیئت مدیره بانک سامان) در سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی به ایراد سخنانی پرداخته و گفت: در حال حاضر بدهی خارجی ایران به پایین‌ترین سطح در کل دنیا رسیده است. علت آن این است که ما نمی‌توانیم از منابع خارجی استفاده کنیم…(ادامه گزارش)

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: با افزایش نرخ ارز تورم افزایش یافته و نقدینگی خود را با آن همسو می‌سازد

سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی

دکتر علی نصیری اقدم (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) در حاشیه سی امین همایش سالانه سیاس های پولی و ارزی گفت: اقتصاد کلان در شرایط تحریمی متفاوت از اقتصاد کلان در شرایط عادی است. ما از کانال بانک مرکزی خیلی نمی‌توانیم نقدینگی را کنترل کنیم. برخی از تقاضاها توجیه اقتصادی ندارند و باید کنار گذاشته شوند…(ادامه گزارش)

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی: برنامه‌ای برای جهت‌دهی و مدیریت نقدینگی نداریم

سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی

از سخنرانان سی امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی دکتر عباس عرب مازار (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) بود که به بحث سیاست ارزی و تثبیت اقتصادی پرداخت…(ادامه گزارش)

 

سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی: استقلال بانک مرکزی شامل چهار بعد نهادی، کارکردی، پرسنلی و مالی است

بانک مرکزی

دکتر مهرزاد ذاکری (سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی) در سی امین همایش سالانه سیاس های پولی و ارزی گفت: یکی از مهمترین و بنیادی‌ترین چالش‌های بانک مرکزی ایران، موضوع استقلال و اقتدار این نهاد است که فقدان آن آسیب‌های متعددی (در ابعاد داخلی و بین‌المللی) به عملکرد بانک مرکزی و به تبع آن وضعیت کلان اقتصاد ایران وارد کرده است…(ادامه گزارش)

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array