به گزارش ایران دکونومی، همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی همواره به عنوان فرصتی برای بررسی چالش‌های پیش روی نظام بانکی و مالی کشور و ارائه راهکارهای عملی برای برونرفت از آنها مطرح بوده است. سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی امروز (22 خرداد) آغاز و اولین روز آن برگزار شد.

از سخنرانان امروز همایش دکتر فرشاد حیدری (رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران) بود که گفت: از موضوعات بانکی ما دخالت افراد غیر مسئول در اداره بانک‌ها است؛ چرا که وقتی مشکل هم ایجاد می‌شود و ناترازی بروز می‌کند، کسی جز هیئت مدیره‌ها و مدیران مسئول نیستند.

کیفیت دارایی‌های ما در ترازنامه‌ها باید ارزیابی شوند و یک سری موسسات تاسیس و با مقررات بانک مرکزی کار ارزیابی کیفیت دارایی را انجام دهند. موضوع بعدی واگذاری اموال بانکهاست. باید به بانک‌ها اجازه بدهیم اموال را راساً به موسساتی چون صندوق‌های بازنشستگی واگذار کنند. باید بپذیریم که امر بازسازی بانک‌ها با سلیقه‌های گوناگون مواجه است.

مهمترین موضوع در حال حاضر مسدودسازی مسیر ناترازی بانک‌هاست. آیا فرایندهای امروز اصلاح شده است که مجدداً ناترازی بانکها صورت نگیرد؟ از راه‌های آن بررسی مسیر تسهیلات خرد است و در مورد تسهیلات کلان باید تامین از طریق بازار سرمایه صورت گیرد.

در ده بخش و سرفصل پیشنهاداتی هست که اگر به تصویب برسد ناترازی بانک‌ها برطرف می‌شود. اگر بانک‌های موجود را از ناترازی خارج کردیم، باید چه کنیم؟ در واقع باید مسیرهای ایجاد ناترازی در سیستم بانکی را واکاوی و مسدود کنیم که دیگر با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشویم.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array