به گزارش ایران دکونومی، سی‌امین دوره همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی از صبح امروز (22 خرداد)، شروع به کار کرده و در محل همایش‌های بانک مرکزی در حال برگزاریست. دکتر طمهاسب مظاهری (صاحب نظر اقتصادی) از مدعوین همایش در صحبت‌های خود به تسهیلات تکلیفی اشاره نموده و در این رابطه گفت: شکی نیست که بین رشد تولید و کنترل تورم قطعاً کنترل تورم مهمتر است. باید بپذیریم تسهیلات تکلیفی عامل ناترازی سیستم بانکی بوده است و باید جلوی آن را گرفت.

به دنبال تسهیلات تکلیفی که از سوی دولت به بانک تحمیل شده، بانک از فضای مشوش استفاده کرده و خود از اعتبار سنجی در پرداخت تسهیلات تکلیفی استفاده نکرده است. وقتی دولت خودش تسهیلات تکلیفی در این حجم غیر قابل توجیه را اعمال و شورای پول و اعتبار هم قبول می‌کند، نمی‌توان انتظار داشته بانک دقیق و اعتبار سنجی شده عمل کند. ما باید ریشه این تسهیلات تکلیفی را خشک کنیم. در دولت آقای خاتمی در برنامه 5 ساله پیشنهاد شد سالی 20 درصد تسهیلات تکلیفی کاهش یابد که 10 درصد آن اعمال شد و باز خوب بود و اثر مثبتی داشت.

دکتر مظاهری در ادامه گفت: روشن است که نمی‌توان به یکباره جلوی تسهیلات تکلیفی را گرفت، اما باید از کنترل‌های مقداری در برابر تسهیلات تکلیفی استفاده کنیم. پیشنهاد من به طور مشخص این است که بانک مرکزی با یک شیب قابل قبول تسهیلات تکلیفی را کاهش دهد؛ مثلاً سالی 20 درصد. اگر دولت قبول نکرد، خود بانک مرکزی درصدی از این تسهیلات را به تشخیص خودش نپذیرد و به بانک‌ها ابلاغ نکند. برای طرح‌های تسهیلات تکلیفی با توجیه اقتصادی از دولت کمک بگیرد و بخشی را موکول به بازپرداخت دولت نماید.

مظاهری در پایان گفت: هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی بانک‌هاست که باید کاهش یابد. بانک مرکزی بگوید 800 هزار میلیارد تومان بیشتر به بانک‌ها ابلاغ نمی‌کنم تا به تدریج ریشه تسهیلات تکلیفی کنده شود. تسهیلات تکلیفی که دولت و مجلس به بانک ابلاغ می‌کند باید محل سپرده آن هم مشخص باشد.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array