به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، مجلس سنای ایالات متحده لایحه‌ای را به تصویب رساند که شرکت چینی بایت دنس (ByteDance) را مجبور می‌کند پلتفرم تیک تاک (TikTok) را به فروش برساند. درصورت عدم فروش، این شبکه اجتماعی با ممنوعیت گسترده توسط ایالات متحده مواجه خواهد شد. اکنون فقط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باید برای نهایی شدن و تبدیل این لایحه به قانون آن را امضا کند.

پس از امضای رئیس جمهور، بایت دنس تا یک سال فرصت دارد برای جلوگیری از ممنوعیت این پلتفرم، روند فروش تیک تاک (TikTok) را تکمیل کند. این لایحه در مرحله اول به این شرکت چینی 9 ماه فرصت می‌دهد و پس از آن، رئیس جمهور این اختیار را دارد که این فرصت را تا 3 ماه دیگر تمدید نماید.

گفتنی است که مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این لایحه مشابه دیگری را برای ممنوعیت با فروش اجباری آن با فرصت شش ماهه تصویب کرده بود که مورد قبول مجلس سنا قرار نگرفت. پس از اینکه قانونگذاران مجلس نمایندگان با اکثریت قاطع به لایحه جدید رای دادند و آن را با اولویت بالا در بسته کمک‌های خارجی گنجاندند، مجلس سنا عملاً مجبور شد که زودتر از آنچه که ممکن بود به موضوع تیک تاک رسیدگی کند. در نهایت نیز سناتورهای سنا با 79 رای موافق و 18 رای مخالف این لایحه را تصویب کردند.

ممنوعیت تیک تاک

چرا قانونگذاران آمریکایی به دنبال ممنوعیت تیک تاک هستند؟

در اصل، قانونگذاران و مقامات اطلاعاتی ایالات متحده نگران هستند که مالکیت تیک تاک توسط یک شرکت مستقر در چین می‌تواند داده‌های کاربران آمریکایی آن را به خطر بیندازد. این نگرانی بیشتر در یک قانون امنیت ملی چین ریشه دارد که می‌تواند شرکت‌های مستقر در این کشور را مجبور کند اطلاعات داخلی خود را در اختیار نهادهای امنیتی قرار دهند. این درحالی است که مقر اصلی تیک تاک در سنگاپور واقع است و این شرکت می‌گوید اطلاعات کاربران ایالات متحده را در چین ذخیره نمی‌کند.

ماریا کانتول، رئیس کمیته بازرگانی سنا قبل از رای‌گیری در صحن مجلس سنا گفت:

 “کنگره برای مجازات بایت دنس، تیک تاک یا هر شرکت دیگری این لایحه را تصویب نکرده است. بلکه این اقدام کنگره با هدف جلوگیری از جاسوسی، نظارت، اقدامات بدخواهانه، آسیب رساندن به آمریکایی‌های آسیب‌پذیر، سربازان، زنان و پرسنل دولت آمریکا از سوی دشمنان خارجی صورت گرفته است.”

جو بایدن در بیانیه رسمی که اندکی پس از تصویب لایحه مذکور در مجلس سنا منتشر شد، گفت: “به محض اینکه این لایحه روی میز من گذاشته شود، من آن را امضا می‌کنم.”

گفتنی است که تیک تاک هنوز هیچ پاسخ مشخصی به این همه قطعیت نداده است اما به گفته مایکل بکرمن، رئیس سیاست عمومی این شرکت در قاره آمریکا، تیک تاک قصد دارد در دادگاه از حقوق خود دفاع کرده و در مقابل این اقدام بایستد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array