به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) خود را برای سال 2024 منتشر کرده است. در حالی که پیش‌بینی می‌شود رشد جهانی اقتصاد در 3.2 درصد ثابت بماند، کشورهای بزرگ شاهد پیش‌بینی‌های کاهشی هستند!

نمودار زیر پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 2024 را با استفاده از داده‌های چشم‌انداز اقتصاد جهانی 2024 صندوق بین‌المللی پول برای کشورهای عضو G7 و BRICS به همراه عربستان سعودی که هنوز در حال بررسی دعوت برای پیوستن به این بلوک است، نشان می‌دهد.

دورنمای رشد اقتصادی بریکس و جی 7

دورنمای رشد اقتصادی کشورهای بزرگ در سال 2024

پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی پول برای کشورهای مختلف متفاوت است، به طوری که پیش‌بینی می‌شود اکثر کشورهای G7 و BRICS در سال 2024 نسبت به سال 2023 رشد کمتری داشته باشند.

پیش بینی شده که در سال 2024 تنها سه کشور دعوت شده یا عضو بریکس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آفریقای جنوبی) نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی بالاتری را نسبت به سال گذشته (2023) ثبت کنند.

پیش‌بینی می‌شود چین و هند در سال 2024 نرخ رشد نسبتا بالایی را در حدود 4.6 درصد و 6.8 درصد داشته باشند؛ اما این پیش بینی در مقایسه با سال قبل، کاهش رشد اقتصادی به ترتیب 0.6 و 1 درصدی را برای این دو کشور نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، چهار کشور عضو G7 سریع‌تر از سال گذشته رشد خواهند کرد. یکی از این کشورها آلمان است که از رشد منفی 0.3 درصدی تولید ناخالص داخلی خود در سال 2023 بازخواهد گشت.

رشد سریع‌تر بریکس نسبت به کشورهای G7

علیرغم پیش‌بینی‌های رشد کمتر در سال 2024 نسبت به سال 2023، کشورهای بریکس همچنان پیش‌بینی میانگین رشد قابل توجهی بالاتری با 3.6 درصد در مقایسه با میانگین 1 درصدی G7 دارند.

در حالی که مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای G7 حدود 15 تریلیون دلار بیشتر از کشورهای بریکس است، با تداوم نرخ رشد بالاتر و پتانسیل برای اضافه کردن اعضای بیشتر، به نظر می رسد BRICS از نظر اندازه اقتصادی در عرض دو دهه از G7 پیشی خواهد گرفت.

گسترش بریکس اندکی با چالش مواجه شده است، با این وجود «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران گفت که 34 کشور مختلف برای پیوستن به بلوک رو به رشد بریکس درخواست ارسال کرده‌اند.

هر گونه تغییر در این گروه احتمالاً قبل از اجلاس سران بریکس 2024 که 22 تا 24 اکتبر در «کازان» روسیه برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

رشد اقتصادی بریکس در برابر جی 7 در سال 2024

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array