به گزارش ایران دکونومی، سی‌امین دوره همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی از صبح امروز (22 خرداد)، شروع به کار نموده و در محل بانک مرکزی در حال برگزاریست. مجید قاسمی (مدیر عامل بانک پاسارگاد) در همایش گفت: تورم موجود ناشی از فشار هزینه است و کاهش آن با تغیر نرخ بهره امکانپذیر نیست.

مدیر عامل بانک پاسارگاد همچنین گفت: در دوره رکود اقتصادی، سیاست‌های کاهش نرخ بهره و کاهش مالیات‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و دولت با ایجاد کسری بودجه، هزینه‌های کمکی خود به اقتصاد را افزایش می‌دهد. اگر ما تعلل در استفاده از سیاست تثبیت برای اصلاح وضعیت تورمی یا خروج از وضعیت رکودی داشته باشیم، این دو عارضه می‌توانند در اقتصاد نهادینه شده و به شکل مزمن درآیند که علاج آنها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اینها براساس نظریه کینزی است اما در شرایط رکود تورمی سیاست کینزی کاربردی ندارد. اصلاح رکود تورمی مزمن که عارضه‌ای نادر است خود پیچیده است. نه تثبیت درست عمل می‌کند و نه تعدیل بنابراین به اصلاح ساخت جدی نیاز است تا اقتصاد بتواند دوباره در مسیر عادی خود حرکت کند.

قاسمی در ادامه گفت: ما می‌گوییم بانک‌ها ناترازی دارند، این موضوع درواقع به سیاست‌های بودجه‌ای دولت برمی‌گردد. هزینه بخش خصوصی در سه ماهه آخر سال کاهش یافته از نگاه تورمی شاید اتفاق خوبی باشد، ولی دقیقاً در حال تشدید رکود است چون دولت در پایان سال اوراق بدهی سنگینی منتشر کرد که بالاتر از سود بانکی بود.

اگر دولت همراهی نکند تمام سیاست‌ها ناکارآمد خواهد بود. سامرز می‌گوید در شرایط تورمی برنامه کینزی جوابگو نیست. برای پوشش دادن به شکاف تورمی چقدر منابع نیاز است؟ وقتی انگیزش‌های اقتصادی درست مورد استفاده قرار گیرد چقدر تورم کاهش داده می‌شود؟

تورم موجود ناشی از فشار هزینه است و کاهش آن با تغییر نرخ بهره امکانپذیر نیست. شکاف تورمی نشان می‌دهد که اقتصاد ما تورم 50 درصدی را نمی‌پذیرد. تورم 30 درصدی  که مورد هدف بوده و بانک مرکزی به دنبال آن است، اگر صورت گیرد اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. قدرت خرید مردم در حد غیر قابل قبولی کاهش یافته و اقتصاد باید در وضعیتی قرار گیرد که محدوده تحمل جامعه را در نظر بگیرد. نمی‌توان تورم 50 درصدی تحمیل کرد و برای اصلاح وضعیت کنونی باید توانایی اقتصاد اصلاح شود.

قاسمی درباره اهمیت شفافیت گفت: برای رهایی از رکود تورمی مزمن لازم است عملیات اقتصادی شفاف شود. توسل به بیماری قبلی در زمانی که هیچ اهرمی برای مدیریت بحران وجود ندارد، رویکردی آشنا است.

اهمیت کارآمدی؛ اغراق نیست اگر گفته شود که مبحث بهره‌وری در فعالیت‌های اقتصادی و به ویژه در عملکرد دولت به درستی تعریف نشده است. پایش پویای بهره‌وری از خواسته‌های انکار‌ناپذیر در مبارزه با رکود تورمی مزمن است.

ما به یک برنامه جامع نیاز داریم که باید جایگزین برنامه‌های سنتی توسعه‌ای شود. در چنین برنامه‌ای با توجه به وضعیت چند دهه اخیر سیاست ارزشگذاری پول ملی مهمترین محور آن است.

نوسان ارزش پولی ملی کشورها، بهترین معیاری است که نشان می‌دهد مسئولان اقتصادی چقدر در انتخاب و مدیریت سیاست‌گذاری پول ملی توفیق داشته‌اند. گروه‌بندی سیاست گذاری ارزش‌گذاری در هر دو وضعیت قانونی و عملی مشابه است.

بیش از 140 کشور سیاست تثبیت دارند و 34 کشور برنامه شناوری. اقتصاد ایران نیازمند تثبیت است. اگر ما شناوری را انتخاب کنیم مدیریت کنترل ورود و خروجی دارایی را نداریم و ممکن است اقتصادمان مختل شود. بنابراین تثبیت برای ایران موثرتر است. روش ارزشگذاری پولی فقط قسمتی از سیاست پولی است. کشورهایی که شناوری را انتخاب کرده‌اند به طور کلی کشورهایی با مبادله آزاد با جهان هستند. کشورهایی که درآمد اصلی آنها براساس یک پول خارجی با سبدی از پول‌های خارجی است. کشورهایی که بازار آزاد ندارند نمی‌توانند شناوری را به شکلی کارآمد مدیریت کنند.

صندوق بین‌المللی پول هیچ اولویتی برای انواع سیاست شناوری در مقایسه با غیر شناوری هیچ تفاوتی نمی‌شود. تنوع سیاست‌گذاری ارزش‌گذاری پولی نشان داده که امکان استفاده کارامد از هر یک از انواع وجود دارد.

مدیر عامل بانک پاسارگاد در ادامه صحبت‌ها گفت: سال‌های درازی که کشور با استفاده از شناوری اداره شده درست عمل نکرده و به همین دلیل طی چهار ده ارزش پولی با جهش‌های مکرر به شدت افت کرده و در هیچ زمان تغییری در رفتار تصمیم سازان مشاهده نشده است. تا زمان حاضر هیچ گزارشی نشان نداده که شناوری برای ایران مطلوب است. حاصل اصرار بر شناوری برقراری درازمدت چند نرخی همراه با افزایش تعدد نرخ‌ها بوده است.

با انتخاب شناوری، داشتن پولی ملی مستقل هم دنبال می‌شود پس نمی‌توانید مدیریت ورود و خروج منابع مالی را دنبال کنید. نادیده گرفتن این اصل عامل کلیدی تمام ضربه‌های ارزی در دهه‌های اخیر بوده است.

در این میان افت ارزش پولی سبب کاهش قدرت خرید، افت رفاه، گسترش مدارا کردن خانوادها با ابعاد مختلف فقر با استفاده از روش حذف اقلام مصرفی شده است. اقتصاد ایران دچار بیماری رکود تورمی مزمن شده است نه فقط تورم.

ما به تعامل بازار با اقتصاد نیاز داریم. شناوری زمانی ظاهر می‌شود که تجارت خارجی در اقتصاد از کشش قیمتی کافی برخوردار باشد.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array