به گزارش ایران دکونومی، سی‌امین دوره همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی از دیروز (۲۲ خرداد) شروع به کار کرده و دومین روز همایش در بانک مرکزی در حال برگزاری است. یکی از پنل‌های امروز پیرامون چارچوب سیاست‌های پولی و مالی برای تثبیت اقتصادی بود که طی آن دکتر علی نصیری اقدم (عضو هیئت علمی دانشگاه عالمه طباطبایی) به ایراد سخنانی پرداخته و گفت: اقتصاد کلان در شرایط تحریمی متفاوت از اقتصاد کلان در شرایط عادی است. ما از کانال بانک مرکزی خیلی نمی‌توانیم نقدینگی را کنترل کنیم. برخی از تقاضاها توجیه اقتصادی ندارند و باید کنار گذاشته شوند، مازاد بر آن اگر اجابت نشود به رکود اقتصادی دامن می‌زند.

در کوتاه مدت جهت‌دهی از نقدینگی به تورم و از تورم به نرخ ارز نیست. و در واقع جهش‌های نرخ ارز هست که در کوتاه مدت باعث تورم می‌شود.

محدودیت ترازنامه برای کنترل نقدینگی فقط باعث قفل شدن سیستم می‌شود. در کوتاه مدت نرخ ارز تورم را شکل می‌دهد و نقدینگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی در یک دهه این موضوع 4 بار اتفاق می‌افتد، نرخ ارز افزایش یافته و به طبع آن تورم بالا می‌رود و نقدینگی خود را با آن تعدیل می‌کند.

وقتی اختلال از جنس اختلال در زنجیره عرضه است، ما با کنترل پایه پولی و نقدینگی نمی‌توانیم مشکل را برطرف کنیم. نرخ دلار تغییر کند، تمامی کالاها و خدمات براساس آن تعدیل می‌شوند. تقاضای نقدینگی بالا می‌رود و از این زمان به بعد اقتصاد به قبل برنمی‌گردد.

زمانی که ما به این نتیجه رسیدیم که چه زمان نرخ ارز و یا نقدینگی یا حتی اختلال در زنجیره عرضه تعیین کننده بوده، حال باید ببینیم که باید چکار کنیم. تا زمانی که ذهن ما به سمت این موضوع است که نقدینگی عامل تورم است، نمی‌توانیم موضوع را به درستی حل کنیم. در دوره‌ای که نرخ ارز تعیین کننده است و شما بر روی ناترازی و نقدینگی فشار وارد می‌کنید، این عامل باعث می‌شود نتوانید مشکل را به درستی برطرف سازید.

بانک مرکزی چه می‌تواند بکند؟ من با محدودیت ترازنامه‌ها مخالفم. راه نجات ما تقویت بخش واقعی اقتصاد است. بدون پول، رشد اقتصادی صورت نمی‌گیرد. حتی اگر تحلیل این باشد که نقدینگی عامل تورم بوده باز افزایش نرخ بهره مضر هست.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array