به گزارش ایران دکونومی، سی‌امین دوره همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی از صبح امروز (۲۲ خرداد)، شروع به کار کرده و در محل همایش‌های بانک مرکزی برگزار شد. دکتر ابوالفضل نجارزاده (مدیر عامل بانک ملی) در رابطه با اصلاح نظام بانکی و تثبیت اقتصادی به ایراد سخنانی پرداخته و اذعان داشت: در بحث ناترازی بانک‌ها بیش از مدیران بانک‌ها افرادی دخالت داشته‌اند که هیچ نقشی در سیستم بانکی ندارند. وظیفه بانک خلق بنگاه است، نه بنگاه داری. دارایی‌هایی به بانک‌ها منتقل شده که خود بانک اختیاری برای سرمایه‌گذاری در آنها نداشته است. باید راهکاری اتخاذ شود که بانک بتواند از دارایی‌های خود استفاده کند. این ناترازی حاصل و نتیجه اقدامات غیر کارشناسی و دخالت‌هایی است که نباید باشد. خیلی از آیین نامه‌هایی که به نظام بانکی ابلاغ می‌شود در تعارض با یکدیگر است. خیلی از قوانین و مقرارت ما مغایر بر اصل مطالبات ما است.

نجارزاده صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: تعریف ما از اصلاح نظام بانکی چیست؟ آیا منظور ما تعیین تکلیف بانک‌های با کیفیت دارایی پایین است؟ نکته دوم این است که ناترازی‌های موجود در اقتصاد خودش را در ناترازی‌های بانکی هم نشان می‌دهد. ما بودجه‌ مشخصی داریم، تکالیفی بر عهده بانکها گذاشته می‌شود که ناشی از ناترازی صندوق بازنشستگی یا سایر بخشهاست و خود این عامل می‌تواند باعث ناترازی بانکی شود.

انتظارات از بانک مرکزی را باید با واقعیت‌های موجود تطبیق بدهیم. بنگاه‌های مختلف، رسانه‌ها و مردم انتظاراتی دارند که باید تطبیق داده شود. تضاد در اهداف و نگاه به بانک‌ها باید مشخص باشد. اگر قرار است رشد نقدینگی را کنترل کنیم، باید قبل از هر چیز بپذیریم که دیگر بانک نمی‌تواند تسهیلات پرداخت کند. ظرفیت وام شبکه بانکی ما باید تخمین زده شود، وقتی ظرفیت پر شد نباید برای پرداخت تسهیلات به بانک فشار وارد کرد. اساس مدل کسب و کار ما باید به سمت شکاف نرخ سپرده و نرخ تسهیلات برود یا کارمزد شبکه بانکی اصلاح شود.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array