به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در گذشته برای اندازه‌گیری رفاه ، عواملی نظیر ثروت، دارایی، مصرف و پول اندازه‌گیری می‌شد ولی امروزه مفهومی به نام شادی، در مقایسه با مفهوم رفاه مادی، جایگاه قابل توجهی در تحلیل‌های رفاهی بین اقتصاددانان پیدا کرده ‌است. در حالی که آموزه‌های الهام‌بخش زیادی در مورد دستیابی به شادی فردی وجود دارد، ببینیم در مقیاس جمعی کشورهای جهان چقدر شاد هستند؟

براساس این گزارش ایران در رتبه 100 فهرست شادترین کشورهای جهان و پس از کشورهایی چون ونزوئلا، عراق و ترکیه، قرار گرفته است.

مهاتما گاندی: خوشبختی زمانی است که آنچه فکر می‌کنید، آنچه می‌گویید و آنچه انجام می‌دهید هماهنگ باشند.

نظرسنجی جهانی گالوپ (Gallup) از 1000 پاسخ دهنده هر کشور در مورد مسائل مختلف نظرسنجی می‌کند که یکی از آنها ارزیابی زندگی فعلی آنها در مقیاس 0 تا 10 است.

سپس گزارش جهانی شادی منتشر و کشورها را براساس ارزیابی زندگی در هر کشور در یک دوره سه ساله، از بالاترین به پایین‌ترین رتبه بندی می‌کند.

شادترین کشورهای جهان کدامند؟

یافته های سال 2023 تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده و در میان 10 کشور برتر شاد جهان، کماکان فنلاند، دانمارک و ایسلند، در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

با نگاهی به 20 کشور اول در رتبه بندی شادی، می‌توان ارتباط بین اندازه جمعیت و شادی را به وضوح دید. در میان 10 کشور برتر تنها هلند و استرالیا بیش از 15 میلیون جمعیت دارند. در بین 20 کشور برتر، تنها کانادا و بریتانیا بیش از 30 میلیون جمعیت دارند.

افغانستان که در رتبه آخر قرار دارد، کمترین شادی (1.7) را دارد و تنها کشور آسیایی است که در رده بندی 10 کشور آخر قرار دارد؛ آخرین رتبه ها مختص کشورهای آفریقایی است.

براساس این گزارش، در جنوب و شرق آسیا، سنگاپور (30) و تایوان (31)، از لحاظ سطح شادی از کشورهای اقتصادی منطقه همچون چین (60)، ژاپن (51) و هند (126) جلوتر هستند.

اروگوئه که در رتبه 26 قرار دارد، بار دیگر عنوان شادترین کشور آمریکای جنوبی را در اختیار داشته و پس از کشورهای مکزیک، ایالات متحده، کانادا و کاستاریکا، در رده پنجم شادترین کشورهای قاره آمریکا قرار گرفته است.

ونزوئلا، با رتبه 79، ناشادترین کشور آمریکای جنوبی است؛ شایان ذکر است که نسبت به گزارش پیشین، ونزوئلا حدود 29 پله صعود کرده است.

کاستاریکا با رتبه دوازدهم، شادترین کشور آمریکای شمالی و مرکزی و توانسته است کانادا را با امتیاز 0.1 امتیاز یا سه رتبه شکست دهد.

شادترین کشورهای جهان در سال 2024
شادترین کشورهای جهان 2024
رتبه بندی شادی جهانی
کشورهای شاد جهان
جدیدترین رتبه بندی شادی جهان، ایران چندم است؟

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array