به گزارش ایران دکونومی، سی‌امین دوره همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی از صبح امروز (22 خرداد)، شروع به کار کرده و در محل همایش‌های بانک مرکزی در حال برگزاریست. احسان خاندوزی (وزیر اقتصاد و دارایی) از سخنرانان همایش بوده و در این راستا به مسائلی همچون ناترازی بانکها، منابع تخصیص یافته به سیستم بانکی و… پرداخت.

خاندوزی گفت: در حوزه پولی سیاست کنترل ترازنامه سال گذشته کامیاب بود، چرا که باعث شد رشد نقدینگی ما از 40 درصد در سال 1400 به 31 درصد در سال 1401 کاهش یابد. این سیاست از چند جهت حائز اهمیت است.

اول از این جهت که سیاست افزایش نرخ سود به درستی عمل نکرد و کنترل ترازنامه موثرتر است.

دوم افزایش سود ناترازی‌های بانکی را افزایش می‌دهد.

سوم توصیه ادبیات پولی این است که استفاده از ابزارهای مقداری موثرتر از ابزار قیمتی است.

در شرایط تورمی حتماً ابزارهای مقداری ترجیح دارد. از مهمترین الزامات سیاست پولی اضافه شدن کمک به تودیع سپرده قانونی بانک‌ها از محل پول خلق شده بانک مرکزی یا پایه پولی است که باید صورت بگیرد. با رشد سپرده‌ها در 1402 نیاز به افزایش تودیع سپرده‌ها دیده می‌شود.

خاندوزی در ادامه گفت: بانک‌های مرکزی دنیا نیاز شبکه بانکی به بانک مرکزی را از طریق خرید اوراق دولت در چارچوب بازار باز انجام می‌دهند. ما باید ببینیم چه تدبیری در بانک مرکزی باید داشته باشیم تا این سیاست فشار کمتری به ذخایر بانک‌ها بیاورد و به بالا بردن نرخ سود منجر نشود. در هفته‌های پایانی فروردین، بانک‌ها 156هزار میلیارد تومان برای این فرآیند تقاضا داشتند که 80 هزار میلیارد تومان آن انجام شد.

در خصوص بانک‌های دولتی نیز سال گذشته 35 هزار میلیارد تومان به منابع بانک‌ها اضافه شد و امسال 50 هزار میلیارد تومان برای حل و فصل کفایت سرمایه بانک‌های دولتی اختصاص داده شد. تامین مالی تولید در زمانی که سیاست‌گذاری سیاست انقباض پولی را دنبال نکند بسیار مهم است و یکی از راه‌های آن این است که ما روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای را دنبال کنیم. این موضوع باید به شکل جدی‌تری در دستور کار سیاست اعتباری 1402 قرار گیرد.

خاندوزی در پایان گفت: سال 1401 به جای 32 هزار میلیارد تومان سال 1400 حدود 124 هزار میلیارد تومان اوراق شرکتی داشتیم که این 4 برابر شدن یک اقدام موثر و راهگشا برای بخش تولید بوده است. امسال می‌توانیم بیشتر از همکاری بازار سرمایه و بانک مرکزی استفاده کرد.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array