به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، تا این لحظه از سال 2024 آغاز خوبی برای ایلان ماسک و کسب‌وکارهای زیرمجموعه او نبوده است.
ارزش کارخانه خودروسازی تسلا بیش از 188 میلیارد دلار کاهش یافته و سرمایه‌گذاران نگران افت شدید فروش خودروهای برقی هستند. همچنین از سال گذشته روند ترک کردن آژانس‌های تبلیغاتی و عدم فعالیت در محیط پلتفرم X (توییتر سابق) حسابی برای این میلیاردر آمریکایی دردسرساز شده است. یکی دیگر از مشکلات فعلی ماسک، استفاده روسیه از پایانه‌های ماهواره‌ای استارلینک است که این استارتاپ هوافضا را وارد شرایط سختی با کشور اوکراین کرده است.

تسلا

سال سخت و پرچالشی در انتظار تسلاست

پس از سال درخشان 2023، به‌نظر می‌رسد ثروتمندترین فرد دنیا امسال مشکلات زیادی برای حل کردن داشته باشد. بایکوت تبلیغاتی در شبکه اجتماعی X، دردسرهای سیاسی در استارتاپ SpaceX و افت شدید ارزش بازار تسلا در حال حاضر مهم‌ترین مشکلات ایلان ماسک به‌حساب می‌آیند.

درحالی‌که سال میلادی گذشته سال بسیار پربازده و سودآوری برای تسلا بوده است؛ دو ماه ابتدایی سال 2024 به‌هیچ‌وجه یادآور چنین موفقیتی نیست. تا این لحظه که در آستانه ماه مارچ (سومین ماه 2024) هستیم؛ ارزش سهام این کارخانه خودروسازی بیش از 23% کاهش یافته است.
از سوی دیگر، اقتصاد شکننده کشور چین منجر به بالا گرفتن نگرانی‌ها در میان سرمایه‌گذاران شده و پیش‌بینی می‌شود فروش و تقاضا برای خودروهای برقی با افت شدیدی روبرو شود.

کمپانی تسلا رسماً تاج پادشاهی خود را به کمپانی چینی BYD تقدیم کرده است و مانند گذشته بر بازار سلطه ندارد. البته ارزش سهام شرکت BYD نیز در سال جاری حدود 12% کاهش یافته است، اما به‌صورت کلی عملکرد این شرکت در بازار خودروهای برقی از تسلا بهتر بوده است.
درحالی‌که کمپانی تحت‌مدیریت ماسک درحال آماده‌سازی مقدمات لازم برای تولید خودروی اقتصادی خود با نام رمزی Redwood به قیمت تقریبی 25 هزار دلار است؛ شرکت چینی BYD هفته گذشته از خودروی اقتصادی خود با قیمت بسیار کمتر و کارایی بیشتر نسبت به تسلا رونمایی کرده بود!

خودروی Qin Plus این شرکت که در دو مدل هیبریدی و تماماً برقی به بازار عرضه شده، بین 11 تا 20 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است و از هر خودروی برقی دیگر در بازار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. روند تولید خودروی Redwood تسلا از سال 2025 آغاز خواهد شد و زمان عرضه این محصول به بازار سال 2026 می‌باشد.

براساس محاسبات آماری معتبر، همین کاهش 23 درصدی ارزش سهام تسلا باعث شده که بیش از 188 میلیارد دلار از ارزش بازار این کمپانی کاسته شود. در آخرین روز معاملات بورسی، هر سهم از سهام این شرکت به قیمت کمتر از 192 دلار معامله شد و در روز جمعه ارزش بازار تسلا تنها 600 میلیارد دلار بوده است.

شایان ذکر است که عمده ثروت ایلان ماسک وابسته به 21% سهامی است که از شرکت تسلا در اختیار اوست. در نتیجه با افت شدید ارزش این کمپانی در سال 2024، ثروت ماسک نیز شاهد کاهشی 21 میلیارد دلاری بوده است. اما با همه این بداقبالی‌ها، همچنان ثروت این میلیاردر آمریکایی بیش از 208 میلیارد دلار است!
یکی دیگر از چالش‌های اخیر که حسابی باعث عصبانیت او شده؛ لغو شدن پرداخت بسته پاداش 55 میلیارد دلاری ایلان ماسک از طرف کمپانی تسلا؛ توسط یک قاضی در ایالت دِلاور بوده است. جهت شفاف‌سازی بیشتر، ایلان ماسک بابت فعالیتش به‌عنوان مدیرعامل این کارخانه حقوقی دریافت نمی‌کند و منبع درآمد او مستقیماً به عملکرد تسلا در بازار وابسته است.

لغو شدن پرداخت این بسته مالی هنگفت چنان باعث واکنش مدیرعامل تسلا شد که او تصمیم گرفت نه‌تنها حوزه فعالیت این کمپانی، بلکه حوزه قانونی فعالیت استارتاپ SpaceX را از ایالت دِلاور به ایالت تگزاس منتقل کرده و به همکاران خود نیز توصیه کند که “زودتر این جابجایی را انجام دهند”!

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array