به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک، کارآفرین و میلیاردر موفق آمریکایی موفق شد سال 2023 میلادی را با افزایش 92 میلیارد دلاری ثروت خود به پایان رسانده و مجدداً عنوان “ثروتمندترین فرد جهان” را به‌نام خود ثبت نماید.

براساس گزارش جدید خبرگزاری بلومبرگ، با این افزایش قابل‌توجه، ماسک مجدداً در صدر لیست 500 فرد ثروتمند جهان قرار می‌گیرد. این لیست که براساس شاخص میلیاردرهای این نشریه (Bloomberg Billionaires Index) تدوین شده، مجموع دارایی خالص تمام افراد حاضر را حدود 1.5 تریلیون دلار تخمین زده است.

ایلان ماسک که در سال 2022 حدود 138 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده بود؛ با کسب این 92 میلیارد دلار مجدداً حضوری پرقدرت در این حوزه داشت و جمع ثروت خود را به 229 میلیارد دلار رساند.
بیشتر رشد این عملکرد عالی مدیون موفقیت‌ها و پروژه‌های کارخانه خودروسازی تسلا و استارتاپ هوافضای SpaceX اوست.

ماسک

عملکرد ایلان ماسک و کمپانی‌های او در سال 2023

ارزش سهام تسلا در سال جاری میلادی به 831 میلیارد دلار رسیده است، درحالی‌که ارزش این کارخانه در سال 2022 تنها 388 میلیارد دلار بوده است!

یکی دیگر از کسب‌وکارهای موفق ایلان ماسک، استارتاپ هوافضای SpaceX نیز موفق شد در سال 2023 به ارزش 175 میلیارد دلار دست یابد. این استارتاپ که موفق شده بود امسال به رکورد استثنایی 97 پرتاب به فضا دست یابد؛ در آستانه ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به مردم سراسر جهان است.

در این بین نمی‌توان از تأثیر جذب سرمایه‌های متعدد استارتاپ تراشه مغزی ایلان ماسک، نورالینک، در افزایش ثروت او نیز صرف‌نظر کرد. نورالینک که امسال موفق شد مجوز FDA خود را دریافت کند؛ در حال حاضر در جستجوی داوطلبین مناسب برای آغاز فاز اول آزمایشات انسانی خود می‌باشد.

همانطور که می‌دانید؛ ایلان ماسک مؤسس و یا مدیرعامل کسب‌وکارهای بسیاری‌ست و برخلاف چند مورد ذکر شده بالا، تمام سرمایه‌گذاری‌های او در سال 2023 موفق نبوده‌اند.
تصاحب کمپانی توییتر و ری‌برند آن به “X” در اواخر سال 2022، همچنان تبعات خود را در سال جاری نیز به‌دنبال داشته است. تغییرات بنیادین و گسترده‌ای که ماسک در این شبکه اجتماعی اعمال کرد؛ واکنش‌های ضدونقیض بسیاری را در میان کاربران و کارشناسان برانگیخته است.
فعالیت‌های جنجالی اخیر این پلتفرم متن‌محور نیز باعث کاهش شدید ارزش X و توقف فعالیت بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی و برندهای مشهور جهان شده است. همین مسئله باعث شده تا رقبایی مانند Threads تازه‌وارد و همچنین Bluesky و Mastodon با استقبال بیشتری از سوی کاربران مواجه شوند.

10 نفر ابتدایی شاخص میلیاردرهای نشریه Bloomberg که اکثریت آنها در حوزه تکنولوژی مشغول‌به‌کار هستند؛ به شرح زیر است:

1- ایلان ماسک / مؤسس تسلا، SpaceX، نورالینک و غیره – ثروت کل: 229 میلیارد دلار
2- برنارد آرنو / سرمایه‌گذار و کارآفرین فرانسوی، مدیرعامل کمپانی LVMH – ثروت کل: 179 میلیارد دلار
3- جف بزوس / مدیرعامل کمپانی آمازون – ثروت کل: 177 میلیارد دلار
4- بیل گیتس / مؤسس کمپانی مایکروسافت – ثروت کل: 141 میلیارد دلار
5- استیو بالمر / مدیرعامل سابق مایکروسافت – ثروت کل: 131 میلیارد دلار
6- مارک زاکربرگ / مدیرعامل و مؤسس کمپانی متا – ثروت کل: 128 میلیارد دلار
7- لری پیج / هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق کمپانی گوگل – ثروت کل: 126 میلیارد دلار
8- لری الیسون / هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق کمپانی Oracle – ثروت کل: 123 میلیارد دلار
9- سرگِی برین / هم‌بنیان‌گذار کمپانی گوگل – ثروت کل: 120 میلیارد دلار
10- وارن بافت / سرمایه‌گذار آمریکایی – ثروت کل: 120 میلیارد دلار

منبع: Bloombergnairametrics

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array