به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  وزارت بازرگانی ایالات متحده با هدف محدودکردن هرچه بیشتر قدرت فناوری چین، برخی از مجوزهای خاص فروش تراشه‌های کامپیوتری دو شرکت بزرگ اینتل و کوالکام به غول فناوری چینی یعنی هوآوی را لغو کرد.

سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما با در نظر گرفتن محیط تهدیدآمیز و البته چشم‌انداز رو به رشد و در حال تغییر فناوری، به شکلی مستمر در حال ارزیابی روش‌هایی هستیم که بتوانیم به بهترین شکل از امنیت ملی و منافع خارجی خود محافظت کنیم».

هوآوی در سال 2019 در لیست سیاه تجاری ایالات متحده قرار گرفت. این تحریم، به بهانه نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی، شرکت‌های آمریکایی را از فروش فناوری‌های مختلف، از جمله تراشه‌های 5G به غول فناوری چینی منع می‌کرد. در سال 2020، ایالات متحده محدودیت‌های فروش تراشه‌ به هوآوی را تشدید کرد و تولیدکنندگان خارجی را که از تجهیزات ساخت تراشه آمریکایی استفاده می‌کردند، ملزم کرد تا قبل از فروش نیمه‌هادی‌ها به این شرکت، مجوزهای لازم را دریافت کنند.

هوآوی

جایگاه فعلی هوآوی در بازار

این شرکت پیش از اعمال تحریم‌های جدید، پردازنده‌های کلاس سرور Xeon و پردازنده‌های لپ‌تاپ را از شرکت اینتل تهیه می‌کرد و از همین طریق، موفق شد جدیدترین لپ تاپ خود با پردازنده اینتل سری Core Ultra را به بازار عرضه کند.

از طرفی، تجارت هوآوی در فروش گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌، پس از عرضه گوشی هوشمند میت 60 پرو در ماه آگوست، رونقی تازه پیدا کرد.

گوشی هوشمند میت 60 پرو (Mate 60 Pro) هوآوی، به یک تراشه پیشرفته مجهز شده است که توسط برترین سازنده تراشه چین، یعنی SMIC ساخته شده است. گفته می‌شود که این گوشی هوشمند به اتصال 5G نیز مجهز شده است، درحالی که ایالات متحده مدت‌هاست با اعمال تحریم‌های مختلف سعی دارد مانع از دستیابی چین به این تکنولوژی شود.

علاوه بر این، ماه گذشته، هوآوی در تلاش برای به چالش کشیدن اپل، سری جدیدی از گوشی‌های سری Pura 70 را نیز عرضه کرد. طبق گزارش Counterpoint Research، اپل اکنون در بازار بزرگی مثل چین، با فشار شدید رقابت از سوی هوآوی مواجه است، به طوری که فروش آیفون در سه ماهه اول سال جاری 19.1 درصد کاهش یافت ولی همزمان با این کاهش، شاهد افزایش 69.7 درصدی فروش گوشی‌های هوشمند هوآوی بوده‌ایم.

این شرکت در ماه مارس اعلام کرد که سود خالص هوآوی در سال 2023، با 144.5 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به 87 میلیارد یوان (حدود 12 میلیارد دلار) رسیده است که تا حدی ناشی از فروش کم‌سابقه گوشی‌های Mate 60 Pro در چین بوده است.

اکنون باید دید این غول فناوری در مواجهه با فشارهای تازه آمریکا و قطع ارتباط خود با دو تامین‌کننده بزرگ مثل اینتل و کوالکام، چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت و این اقدام تا چه میزان بر درآمد هوآوی و شرکت‌های فروشنده قطعات به این شرکت تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array