به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اروپا خانه برخی از بزرگترین و پیچیده ترین اقتصادهای جهان است. اما کشورهای این منطقه چگونه از نظر بهره‌وری با یکدیگر مقایسه می‌شوند؟

تولید ناخالص داخلی اروپا

ثروتمندترین کشورهای اروپا

ثروتمندترین کشورهای اروپا براساس سرانه تولید ناخالص داخلی عبارتند از لوکزامبورگ، ایرلند و سوئیس که از نظر تولید ناخالص داخلی با سرانه بالای 100 هزار دلار در فهرست ثروتمندترین کشورهای اروپا قرار دارند.

سه کشور شمال اروپا (نروژ، ایسلند، دانمارک) نیز با 70000 تا 90000 دلار در جایگاه بالایی قرار دارند. سایر کشورهای شمال اروپا، سوئد و فنلاند نیز با سرانه تولید ناخالص داخلی بین 55000 تا 60000 دلار در بین 10 رتبه برتر قرار دارند.

در همین حال، بزرگترین اقتصادهای اروپا؛ آلمان، بریتانیا و فرانسه، با تولید ناخالص داخلی سرانه حدود 50000 دلار در بین 20 کشور برتر هستند.

فقیرترین کشورهای اروپا، بر اساس سرانه تولید ناخالص داخلی

در بین کشورهای اروپایی با کمترین سرانه تولید ناخالص داخلی، اروپای شرقی را می‌توان نام برد. در این گروه، اوکراین با 5660 دلار در رتبه آخر قرار دارد.

در یک مقیاس بزرگتر، تولید ناخالص داخلی سرانه اوکراین مشابه ایران (5310 دلار)، السالوادور (5540 دلار) و گواتمالا (5680 دلار) است.

به گفته کارشناسان، رشد اقتصادی اوکراین از نظر تاریخی کمتر از انتظارات بوده است. پس از فروپاشی دیوار برلین، اقتصاد این کشور برای پنج سال متوالی منقبض شد. گذار آن به ساختار اقتصادی غربی و آزاد، تحت الشعاع فساد گسترده، مجموعه مالیاتی محدود و منابع اندک درآمد قرار گرفت.

سرانجام و پس از تهاجم سال 2022 به این کشور، تولید ناخالص داخلی اوکراین در یک سال 30 درصد کاهش یافت که بزرگترین ضرر از زمان استقلال است. مهاجرت در مقیاس بزرگ (به تعداد شش میلیون پناهنده) نیز نقش مهمی در این موضوع ایفا می‌کند.

در نمودار زیر، سطح تولید ناخالص داخلی سرانه اروپا در 44 کشور به دلار آمریکا و براساس آمار به دست آمده از صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان داده شده است.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array