به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک اخیراً اعلام کرده که دیش‌های قابل‌حمل استارلینک در ادامه سال 2024 وارد بازار خواهند شد. این دیش‌ها به‌اندازه‌ای کوچک هستند که به‌راحتی داخل یک کوله‌پشتی جا می‌شوند.

او در سخنرانی خود به کارکنان کمپانی هوافضای SpaceX اعلام کرده که این دیش‌ها در اواخر سال میلادی جاری به بازار عرضه خواهند شد.
این استارتاپ در روز جمعه ویدیوی سخنرانی حدوداً یک‌ساعته ایلان ماسک را در فضای پلتفرم X منتشر کرده بود. ماسک که در هردوی این دو کمپانی حضور پویایی دارد؛ در سخنرانی خود درباره برنامه‌های سال 2024 استارتاپ SpaceX سخن گفت و همچنین آپدیت‌هایی درباره توسعه خدمات استارلینک و اینترنت‌ ماهواره‌ای به حضار ارائه داد.

ایلان ماسک برای سال 2024 اهداف بلندپروازانه‌ای در سر دارد. براساس اخبار اخیر، هدف پرتاب امسال این استارتاپ 144 پرتاب تعیین شده و مدیرعامل آن می‌خواهد در آینده نزدیک “خدمات مسافربری به‌کمک موشک استارشیپ” را نیز به مشتریان خود ارائه دهد! ماسک ادعا کرده که به کمک این خدمات، می‌توان در عرض 60 دقیقه به هر نقطه از جهان سفر کرد.

دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای با مینی دیش استارلینک

ماسک اشاره بسیار کوتاهی به این تکنولوژی کرده و هنوز هیچ اطلاعاتی درباره قیمت‌گذاری، نحوه عرضه و دیگر جزئیات این دیش‌ها منتشر نشده است. به گفته مدیرعامل SpaceX، دسترسی به مینی دیش‌های قابل‌حمل استارلینک برای طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان بسیار کاربردی خواهد بود.

کمیسیون فدرال FCC در سپتامبر سال 2023 مجوزهای لازم برای استفاده از دیش‌های کوچک که به اندازه یک مک‌بوک هستند را صادر کرده بود. همچنین هنوز هیچ تصویر واضح و مشخصی از این دیش‌ها در دسترس نمی‌باشد.
ماسک در سخنرانی روز جمعه خود درباره نسل بعدی دیش‌های استاندارد استارلینک نیز صحبت کرده بود. پیش‌سفارش این دیش‌ها در نوامبر سال 2023 آغاز شده بود. قیمت این قطعه سخت‌افزاری 599 دلار (معادل یک دیش نسل دوم فعلی و معمولی) تعیین شده است. ولی به گفته مدیرعامل این کمپانی، هزینه تولید این دیش‌های استاندارد برای SpaceX کمتر است.

تا پیش از این، روند تولید انبوه دیش‌های استارلینک بیش از 3000 دلار برای استارتاپ SpaceX هزینه‌بردار بود؛ اما این کمپانی به‌مرور و به‌طور پیوسته هزینه تولید این قطعات را کاهش داده است. همچنین ماسک در سخنرانی خود به راه‌اندازی تأسیسات جدید این کمپانی در تگزاس نیز اشاره کرده بود.

یکی دیگر از اهداف اصلی این استارتاپ ارزشمند و بلندپرواز، راه‌اندازی نسخه سلولی ماهواره‌های استار‌لینک (خدمات اینترنت ماهواره‌ای) است که قادر است به‌صورت مستقیم و بدون واسطه داده‌های خود را به گوشی‌های کاربران روی زمین ارسال کند. چنین راه دسترسی‌ای بیشتر موانع ارتباطی را از سر راه برخواهد داشت و مشتریان SpaceX حتی در دورافتاده‌ترین مناطق نیز می‌توانند با دیگر نقاط ارتباط برقرار کنند.

این استارتاپ در روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که اولین روند آزمایشی سرویس ارتباطی DTC با موفقیت انجام شده و ماهواره‌های استارلینک موفق شده‌اند از طریق شبکه T-Mobile، اولین پیامک‌های خود را ارسال کنند.
کمپانی هوافضای تحت‌مدیریت ایلان ماسک قصد دارد در سال میلادی جاری (2024) سرویس Direct-To-Cell را برای ارسال پیامک به مشتریان ارائه کند و در سال 2025 این خدمات را به “دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در گوشی‌های عادی” گسترش دهد.

با این وجود، دریافت تأییدیه‌های لازم از کمیسیون FCC شرط اصلی برای بهره‌برداری تجاری از این سرویس در ایالات‌متحده آمریکاست. استارتاپ SpaceX هنوز منتظر دریافت این مجوزها می‌باشد.

منبع: PC Mag

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array