به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی و براساس اخبار اختصاصی وبسایت رویترز، کارخانه خودروسازی تسلا قصد دارد روند تولید خودروی برقی جدید خود را از اواسط سال 2025 آغاز کند.

به گفته رویترز، کمپانی تسلا به تأمین‌کنندگان خود اعلام کرده که امیدوار است از ماه ژوئن سال آینده میلادی بتواند روند تولید خودروی برقی جدید خود را آغاز کند. این خودرو که با نام رمزی “Redwood” شناخته می‌شود؛ یک خودروی برقی کراس‌اوور (crossover) یا خودروی نیمه‌شاسی جمع‌و‌جور می‌باشد.

براساس این گزارش، کمپانی تسلا با دعوت از تأمین‌کنندگان خواسته تا با ارزیابی امکانات و طراحی این خودرو، قیمت پیشنهادی خود را برای آن اعلام کنند. این کمپانی پیش‌بینی کرده که از نیمه سال 2025 به بعد، به‌صورت هفتگی بیش از 10 هزار خودروی Redwood تولید خواهد کرد.

برنامه‌های یک‌سال‌و‌نیم آینده تسلا درحالی‌ منتشر شده‌اند که کارخانه تحت‌مدیریت ایلان ماسک با رقابت شدیدی از سوی همتای چینی خود، کارخانه تولید خودروهای برقی BYD روبه‌رو شده است. براساس گزارش رویترز، کمپانی چینی BYD موفق شده با عملکرد فوق‌العاده خود در آخرین فصل مالی سال 2023 از تسلا پیشی گرفته و عنوان “برترین کارخانه تولید خودروهای برقی” را به‌دست آورد.

البته عملکرد کارخانه ایلان ماسک نسبت به بازده آن در سال 2022، شاهد رشد چشمگیر 38% بوده و با تولید 1.846میلیون دستگاه خودرو و تحویل 1.809 میلیون دستگاه خودرو به مشتریان، بازهم در صدر بازار خودروهای برقی ظاهر شده است. این کمپانی در آخرین سه‌ماهه سال 2023 حدود 495 هزار خودرو تولید کرده و حدود 484 هزار خودرو را به مشتریان تحویل داده بود.

درحالی‌که شرکت BYD بیشتر رشد و محبوبیت خود را مدیون خودروهای مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی خود است؛ روزنامه Wall Street Journal ادعا کرده که این کمپانی چینی قصد دارد با تولید محصولات ممتاز و گران‌قیمت‌تر، رقابت خود را با تسلا تشدید کند! شایان ذکر است که بیشتر خودروهای برقی کمپانی BYD با قیمتی بسیار کمتر از خودروهای برقی تسلا به‌فروش می‌رسند.

Redwood

آیا Redwood همان خودروی 25 هزار دلاری تسلاست؟

مدیرعامل کمپانی تسلا، ایلان ماسک، در گذشته به طراحی و تولید یک خودروی نسل جدید و مقرون‌به‌صرفه‌تر اشاره کرده بود که قیمت فروش آن حدود 25 هزار دلار است. او در سال 2018 و در یک مصاحبه یوتیوبی به این خودرو اشاره کرده بود و سپس در سال 2020 اعلام کرد که کاهش هزینه‌های تولید باتری‌های خودروها درنهایت منجر به کاهش قیمت فروش این خودروها نیز خواهد شد. براساس اطلاعات منتشر شده در سال گذشته، خودروی نسل جدید این کارخانه طراحی آینده‌نگرانه و منحصربه‌فردی مشابه خودروی سایبرتراک خواهد داشت.

ماسک در سخنرانی‌های پیشین خود درباره خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه و تاکسی‌های خودران نسل جدید صحبت کرده بود. برنامه‌ریزی درباره محصولات جدید تسلا که انتظار می‌رود بر بستر پلتفرم‌های ارزان‌‌قیمت‌تر نسل بعدی توسعه داده شوند؛ سرمایه‌گذاران و طرفداران را به‌وجد آورده بود. در صورتی‌که برنامه‌های تسلا بدون مشکل پیش بروند، عرضه خودروی برقی جدید 25 هزار دلاری این کمپانی مسیر را برای رقابت با خودروهای ارزان‌قیمت و محبوب شرکت چینی BYD هموار خواهد کرد.

با اینکه تسلا بارها وعده تولید و عرضه یک خودروی اقتصادی 25 هزار دلاری را داده است؛ اما ماسک در چند سال گذشته موفق نشده به این هدف دست یابد. برای سال‌ها، قرار بود خودروی Model 3 تسلا با قیمت حدودی 35 هزار دلار به مشتریان عرضه شود اما این این اقدام زیاد دوام نداشت. همچنین، خودروی انقلابی سایبرتراک نیز قرار بود با قیمت حدودی 40 هزار دلار به بازار عرضه شود اما در نهایت قیمت فروش آن حدود 61 هزار دلار تعیین شد!

در حال حاضر خودروی Model 3 این کمپانی با قیمت 39 هزار دلار، ارزان‌ترین محصول تسلا محسوب می‌شود.
به گفته منابع آگاه، روند تولید این خودروی کراس‌اوور در نیمه سال 2025 آغاز خواهد شد و احتمالاً عرضه آن به سال 2026 موکول شود.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array