به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد استارتاپ هوافضای SpaceX تصمیم گرفته مرکز قانونی خود را از ایالت دِلاور به ایالت تگزاس منتقل کند. ایلان ماسک، مؤسس و مدیرعامل این کمپانی روز گذشته با انتشار پستی در پلتفرم X (توییتر سابق) درباره این تغییرات اطلاع‌رسانی کرد.

SpaceX

تگزاس، خانه جدید استارتاپ SpaceX

ایلان ماسک در پست جدید خود نوشته است: “کمپانی SpaceX حوزه قانونی تجارت خودش رو از دِلاور به تگزاس تغییر داده! اگه شما هم کسب‌وکاری دارین که حوزه قانونیش در ایالت دِلاور ثبت شده، بهتون توصیه می‌کنم هرچه زودتر به یه ایالت دیگه نقل‌مکان کنین”.

تصمیم عجیب ماسک برای تغییر حوزه قانونی SpaceX با بررسی اتفاقات اخیر کمی منطقی‌تر به‌نظر می‌رسند. در اتفاقی جنجالی و پرسروصدا در ماه گذشته، یک قاضی مستقر در ایالت دِلاور تصمیم گرفته بود بسته مالی 55.8 میلیارد دلاری (44 میلیارد پوندی) دریافتی ایلان ماسک از کمپانی تسلا را به‌کلی باطل‌شده و غیرمجاز اعلام کند.
لغو شدن دریافت این پرداختی هنگفت از تسلا باعث شد که ضرر مالی بزرگی به ثروت “ثروتمندترین فرد دنیا” وارد شود و ماسک برای مقابله با این تصمیم دادگاه دِلاور یک رأی‌گیری برگزار کند. او حدود دو هفته پیش (اوایل فوریه 2024) اعلام کرده بود که سهامداران تسلا برای تغییر دادن حوزه قانونی فعالیت و تجارت این کمپانی به ایالت تگزاس رأی‌ خواهند داد.

در حال حاضر حوزه قانونی فعالیت بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند آمازون به‌دلیل مالیات‌های سبک در ایالت دِلاور ثبت شده است.
ماسک دو هفته پیش و پس از برگزار شدن این رأی‌گیری میان سهامداران تسلا با انتشار پست دیگری در X نوشت: “رأی‌ همه اعضا صراحتاً به نفع ایالت تگزاس صادر شده. به‌زودی حوزه قانونی فعالیت‌های کمپانی تسلا از دِلاور به این ایالت منتقل می‌شه”.

همچنین در ادامه تصمیمات ماسک در این راستا، استارتاپ ساخت و کاشت تراشه مغزی نورالینک ایلان ماسک نیز هفته گذشته حوزه قانونی فعالیت خود را از ایالت دِلاور به ایالت نِوادا تغییر داده بود. در نتیجه، فعالیت سه کمپانی تسلا، نورالینک و SpaceX از این پس در ایالت‌های دیگری به‌جز دِلاور ادامه خواهد داشت.

ایلان ماسک

ماجرای بسته مالی ایلان ماسک در تسلا چه بود؟

ماجرای اهدای این بسته مالی هنگفت به ماسک به سال 2018 باز می‌گردد. در آن بازه زمانی، سهامداران تسلا این بسته مالی 55.8 میلیارد دلاری را برای مؤسس این کمپانی درنظر گرفته بودند و تصمیم بر این بود که پس از رسیدن به اهداف و نقاط‌عطف خاصی در مسیر فعالیت این کارخانه خودروسازی، این مبلغ به ایلان ماسک اهدا شود.
از این اهداف می‌توان به “دستیابی به ارزش بازار 650 میلیارد دلاری” اشاره کرد که در سال 2018 حدود 10 برابر ارزش تسلا بوده است! ارزش فعلی تسلا در بازار بیش از 591 میلیارد دلار است.

قاضی این پرونده، کیتلین مک‌کورمیک در نهایت حکم داده که این مبلغ به اشتباه محاسبه شده و بر اساس شرایط جدید، هیئت‌مدیره تسلا موظف هستند پیشنهاد جدید و جایگزینی را به مدیرعامل خود ارائه کنند. در نهایت همین بسته مالی منجر به بروز تنش‌ها و اختلافاتی میان قاضی ایالت دِلاور و ماسک شده و مدیرعامل تسلا در نهایت تصمیم گرفت علاوه‌بر این کارخانه خودروسازی، حوزه قانونی فعالیت استارتاپ SpaceX و نورالینک را نیز به ایالت‌های دیگری منتقل کند.
بسته مالی تسلا به‌اندازه‌ای بزرگ است که باعث شد ایلان ماسک به‌عنوان یکی از ثروتمندترین افرد جهان شناخته شود. ممکن است پس از اعلام نتیجه نهایی دادگاه تجدیدنظر، ثروت ماسک به خطر جدی بیفتد و ضرر مالی بزرگی در انتظار او باشد.

منبع: ReutersThe Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array