به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، استارتاپ نورالینک (Neuralink) متعلق به ایلان ماسک، که اخیراً با معرفی ایمپلنت تراشه مغزی خود سروصدای زیادی به پا کرده بود، اعلام کرده است، اولین محصول این شرکت موسوم به تله‌پاتی (Telepathy)، تنها چند هفته پس از کاشت در مغز یک انسان با مشکل مواجه شده است.

این شرکت در یک پست وبلاگی فاش کرد که تعدادی از رشته‌های همبند تراشه از مغز فرد گیرنده یعنی نولاند آرباگ (Noland Arbaugh) خارج شده‌اند که مانع از عملکرد سریع و اثربخشی داده‌های این ایمپلنت می‌شود. این شرکت جزئیات کمی در مورد این حادثه ارائه کرده است و هنوز مشخص نیست که این رشته‌ها دقیقاً چگونه جدا شده‌اند. اما گفته می‌شود که این شرکت توانسته است حساسیت ایمپلنت را افزایش داده و عملکرد آن را بهبود ببخشد.

آرباگ، اولین انسانی است که به عنوان نمونه زنده با نورالینک همکاری کرده است. وی از سال 2016 به دنبال یک حادثه غواصی، دچار کوادری‌پلژی یا همان فلج چهار اندام شده است. وی در ماه ژانویه به عنوان بخشی از آزمایشی به نام PRIME Study که مخفف عبارت Precise Robotically Implanted Brain-Computer Interface است،  تراشه مغزی نورالینک را دریافت کرد.

تراشه نورالینک

هدف نورالینک از ساخت تراشه مغزی چیست؟

این شرکت در سال 2023 هدف خود از استخدام داوطلبان آزمایشی را بررسی سطح ایمنی ایمپلنت، جراحی رباتی و آزمایش عملکرد دستگاه عنوان کرد.

این بیماران داوطلب، از طریق جراحی، تراشه‌هایی را در بخشی از مغز خود که مسئول کنترل حرکات است دریافت می‌کنند. نورالینک قبلاً توضیح داده است که این تراشه که توسط یک ربات در مغز بیمار قرار داده می‌گیرد، سیگنال‌های مغزی را ضبط و به یک اپلیکیشن ارسال می‌کند. در این مرحله فرد بیمار می‌تواند تنها از طریق فکر کردن، کنترل کیبورد و ماوس کامپیوتر را به دست بگیرد.

هدف نهایت نورالینک این است که از این ایمپلنت برای اتصال مغز انسان به کامپیوتر استفاده کند تا از این طریق، به عنوان مثال یک فرد فلج بتواند تلفن‌های هوشمند یا کامپیوتر را کنترل کند یا اینکه در بازیابی بینایی به افراد نابینا کمک کند. به عبارت ساده‌تر، درست همانند رابط‌های کاربری مغز و ماشین موجود ، ایمپلنت این شرکت نیز سیگنال‌های الکتریکی ارسال شده توسط مغز را جمع‌آوری و آنها را به عنوان یک “عمل” تفسیر می‌کند.

ماسک قبلا گفته بود که اولین محصول این شرکت تله‌پاتی نام خواهد داشت و کاربران اولیه آن نیز افرادی خواهند بود که به نحوی توانایی استفاده از اندام خود را از دست داده‌اند. وی در ادامه توضیحات خود افزود: “تصور کنید استیون هاوکینگ بتواند سریعتر از یک تایپیست حرفه‌ای با کامپیوتر ارتباط برقرار کند. این هدف اصلی ما است.” ولی آنچه مسلم است قبل از اینکه ایمپلنت‌های مغزی نورالینک بتوانند به شکلی گسترده وارد بازار شوند، به تأییدیه‌های نظارتی زیادی نیاز خواهند داشت.

طبق گزارش وال استریت ژورنال که برای اولین بار این مسئله را گزارش کرد، استارتاپ ایلان ماسک قبلاً مجوز سازمان غذا و دارو را برای انجام این آزمایشات دریافت کرده است و این موضوع جدید را نیز به اطلاع آژانس رسانده است.

منبع: abc7

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array