به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل در سال گذشته میلادی بیش از 30 استارتاپ هوش مصنوعی را خریداری کرده است!

براساس گزارشات جدید به‌دست‌آمده، اپل مجموعاً 32 استارتاپ متخصص در این زمینه را در سال 2023 تصاحب کرده و این بالاترین میزان تصاحب استارتاپ‌های هوش مصنوعی توسط یک کمپانی بزرگ می‌باشد. کمپانی اپل به‌تازگی اولین مدل هوش مصنوعی خود با نام MGIE را به‌صورت آزمایشی در دسترس کاربران قرار داده بود. کاربرد این مدل هوش مصنوعی در زمینه ویرایش تصاویر بدون نیاز به هیچ نرم‌افزار ویرایش حرفه‌ای و تنها با دستورات زبانی است.

درحالی‌که دیگر رقبای اپل مانند گوگل، مایکروسافت، متا و OpenAI در زمینه هوش مصنوعی بسیار جلوتر هستند؛ مدل تازه‌وارد MGIE ورود جدی این غول تکنولوژی به این حوزه محسوب می‌شود. اپل در سال 2023 بیش از 5 میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده و گفته بود قصد دارد برای آموزش مدل‌های خود به سراغ رسانه‌های خبری برود.

تیم کوک در اوایل پاییز امسال، اخبار مربوط به توسعه هوش مصنوعی اختصاصی اپل را تأیید کرده بود. پیش‌بینی می‌شود این هوش مصنوعی که فعلاً با نام مستعار “AppleGPT” شناخته می‌شود؛ در محصولات مختلف اپل مانند هدست Vision Pro و دستیار هوشمند Siri به‌کار گرفته شود.

کوک درباره کاربرد این تکنولوژی در اپل گفته بود: “امروزه ردپای پررنگ این تکنولوژی در تمام محصولات ما نمایان است. از قابلیت ‘تشخیص سقوط’ در ساعت هوشمند Apple Watch گرفته تا ‘قابلیت تشخیص سوانح و تصادف’، تست ECG (نوار قلب) و حتی پیش‌بینی هوشمند کلمات در بخش تایپ گوشی‌های آیفون؛ هوش مصنوعی کاربرد زیادی در محصولات اپل داشته و خواهد داشت”.

ترفند کمپانی اپل برای رقابت در حوزه هوش مصنوعی

گزارش وبسایت تحلیلی Statista نشان می‌دهد که تلاش کمپانی اپل برای نوآوری در زمینه هوش مصنوعی در طی این چندسال گذشته کاملاً مشهود و آشکار بوده است. این غول تکنولوژی چندین خرید استراتژیک را به نفع آینده خود انجام داده و بخشی از این برنامه تصاحب استارتاپ‌های هوش مصنوعی برای بهبود مهارت‌های این حوزه در محصولات مختلف اپل بوده است.

در ادامه این گزارش آماری ذکر شده است: “کمپانی اپل در سال 2023 موفق به تصاحب 32 استارتاپ هوش مصنوعی شده است. این اولین باری است که چنین رکورد چشمگیری در دنیای تکنولوژی اتفاق افتاده است. به‌صورت کلی، کمپانی‌های بزرگ دیگر عملکرد قابل‌مقایسه‌ای با اپل داشته‌اند و کمپانی گوگل با 21 تصاحب، کمپانی متا با 18 تصاحب، کمپانی مایکروسافت با 17 تصاحب و کمپانی آمازون با خرید 10 استارتاپ هوش مصنوعی در رتبه‌های بعدی قرار دارند”.

به‌صورت کلی، این گزارش نتیجه گرفته است که کمپانی اپل در مقایسه با دیگر رقبای خود موفق شده که ارزش و پتانسیل واقعی استارتاپ‌ها را در وهله ابتدایی آغازبه‌کار آنها تشخیص داده و سپس آنها را خریداری کند.

یکی از جنبه‌های قابل‌توجه روند تصاحب چندین استارتاپ توسط کمپانی اپل، تأکید بر خریداری کردن استارتاپ‌هایی است که در مراحل آغازین شروع به کار خود هستند. چنین اقدام استراتژیکی از طرف اپل نشان‌دهنده این است که شناسایی و سرمایه‌گذاری در ترندهای نوظهور هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های بدیع قبل از اینکه تبدیل به یک “محصول روزمره و تکراری” شوند؛ اهمیت بسیار زیادی برای این کمپانی بزرگ دارد.

شایان ذکر است که با توجه به اینکه کمپانی اپل معمولاً خریداری و تصاحب‌های خود را در سکوت کامل خبری انجام می‌دهد؛ ارقام ذکر شده در این گزارش صرفاً یک تحلیل آماری و تخمین حساب‌شده هستند. مدیرعامل این کمپانی، تیم کوک در مصاحبه‌ای در سال 2021 گفته بود که اپل معمولاً هر 3 یا 4 هفته یک استارتاپ مستعد را خریداری می‌کند. او در سال بعدی (2022) گفت که این روند سرعت بیشتری یافته و حالا هر 2 یا 3 هفته یک استارتاپ توسط اپل تصاحب می‌شود.

این کمپانی مستقر در کوپرتینو می‌گوید که معمولاً خریداری‌ استارتاپ‌ها و کمپانی‌های کوچک‌تر برای تکنولوژی بدیع و ظرفیت بالای کارکنان آن صورت می‌گیرد؛ اما هیچوقت درباره انگیزه و دلیل اصلی تصاحب آنها صحبتی نمی‌شود.

منبع: 9to5mac

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array