به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کمپانی اپل قصد دارد برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود با رسانه‌ها وارد همکاری شود.

مشاهدات اخیر نشان‌دهنده این هستند که کمپانی اپل با بسیاری از ناشران خبری بزرگ جهان وارد مذاکره شده و قصد دارد مجوز استفاده از آرشیو خبری این خبرگزاری‌ها را به‌نام خود ثبت کند. اپل با بهره‌گیری از اطلاعات غنی و ارزشمند این آرشیو خبری می‌خواهد سیستم‌های هوش مصنوعی زایای درحال توسعه خود را آموزش دهد.

براساس گزارش وبسایت نیویورک‌تایمز، این غول تکنولوژی قصد “عقد قراردادهایی چندساله به ارزش حداقل 50 میلیون دلار” با خبرگزاری‌های بزرگ و معتبر دنیا را دارد. در این مقاله به‌نام ناشران خبری‌ای از جمله Condé Nast، NBC News و IAC اشاره شده است.

به‌نظر می‌رسد ناشران خبری پاسخ‌ها و واکنش‌های متناقضی به درخواست همکاری کمپانی اپل داشته‌اند. ظاهراً این خبرگزاری‌ها ممکن است در نتیجه “هرگونه سوءاستفاده اپل از آرشیو خبری آنها” مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند و شریک جرم‌های احتمالی مدل‌های هوش مصنوعی این کمپانی در آینده باشند.
به گزارش نیویورک‌تایمز کمپانی اپل اطلاعات دقیقی از برنامه کاری آینده خود در زمینه ادغام اخبار با دنیای هوش مصنوعی به این ناشران ارائه نداده است. اما در عین‌حال، علاوه‌بر واکنش‌های منفی خبرگزاری‌هایی که به این همکاری تردید دارند؛ برخی از ناشران دیگر واکنش مثبت‌تری داشته‌اند و به همکاری با اپل تمایل نشان داده‌اند.

نه کمپانی اپل و نه هیچ‌یک از خبرگزاری‌های نام‌برده شده توسط نیویورک‌تایمز این اخبار را تأیید نکرده‌اند. تیم کوک، مدیرعامل اپل در طی جلسه گزارش مالی فصل گذشته این کمپانی اعلام کرده بود “پیشروی‌ها و دستاوردهای عظیم اخیر ما بدون حضور تکنولوژی هوش مصنوعی امکان‌پذیر نبودند”.

هوش مصنوعی اپل

ادغام دنیای خبر و هوش مصنوعی

اقدامات سال 2023 کمپانی اپل در دنیای هوش مصنوعی به اندازه پروژه‌های رقبایی مانند کمپانی گوگل، مایکروسافت و OpenAI مرکز توجه عموم نبوده‌اند.
درحالی‌که گوگل با رونمایی از مدل زبانی Gemini و به چالش کشیدن ChatGPT حسابی در این زمینه گرد و خاک کرده است؛ سم آلتمن در کنار مایکروسافت (بزرگترین حامی مالی استارتاپ OpenAI) با وجود جنجال‌های اخیر پیش‌آمده همچنان درحال گسترش خدمات خود هستند و قصد دارند در سال 2024 فروشگاه اختصاصی GPT Store را راه‌اندازی کنند.

اما کمپانی اپل در عین اینکه تمام تلاش خود را برای عقب نماندن از رقبا می‌کند؛ مسیر بی‌سروصداتری را برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی خود انتخاب کرده و چراغ خاموش‌تر پیش می‌رود.
براساس گزارشات منتشر شده در سال جاری، اپل “روزانه میلیون‌ها دلار خرج آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود می‌کند” و روزنامه Bloomberg نیز خبر داده که دستیار صوتی Siri و سیستم‌عامل iOS 18 مجهز به هوش مصنوعی در دستور کار اپل قرار دارند.

البته حتی درصورت صدور مجوز دسترسی اپل به آرشیو خبری این خبرگزاری‌ها، باز هم این کمپانی اولین مجموعه‌ای نیست که به فکر همکاری با رسانه‌ها افتاده است.

استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI (ارائه‌دهنده چت‌بات محبوب ChatGPT) در اوایل تابستان در اقدامی مشابه همکاری رسمی خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرده و از اخبار این خبرگزاری برای آموزش هوش مصنوعی خود بهره گرفته بود.
کمپانی گوگل نیز اعلام کرده بود گوگل قصد دارد با توسعه “Genesis“، ابزار هوش مصنوعی متخصص در امر نگارش گزارشات خبری، یک دستیار مطمئن برای خبرنگاران به‌وجود آورده و از وقت‌های تلف‌شده آنها بکاهد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array