به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مدیرعامل اپل، تیم کوک اخیراً با یک رسانه بریتانیایی پیرامون مسائل مربوط به هوش مصنوعی اختصاصی این کمپانی مصاحبه کرده است.

هوش مصنوعی درحال حاضر یکی از پربحث‌ترین‌ و کاربردی‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیاست و کمپانی‌های به‌نام و بزرگ این حوزه از جمله گوگل، مایکروسافت، X (توییتر سابق)، OpenAI و غیره درحال توسعه یا به‌روزرسانی چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی‌های اختصاصی خود برای عقب نماندن در این قافله هستند و در این مسئله بسیار محتاطانه عمل می‌کنند تا اسرار کارشان فاش نشود.

در اوایل بهار امسال، کمپانی اپل نیز به جرگه شرکت‌هایی پیوست که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی زایا را برای کارمندان خود ممنوع و محدود اعلام کرده‌اند. این اقدام امنیتی در جهت جلوگیری از افشای داده‌های محرمانه توسعه هوش مصنوعی اختصاصی این غول تکنولوژی به دیگر رقباست.

مدتی بعد از اعمال این محدودیت‌ها، تیم کوک اعلام کرد که هوش مصنوعی دستاوردی عظیم است، اما باید در تعامل با آن محتاطانه و حساب‌شده پیش رفت. او بر این باور است که موج نوظهور هوش مصنوعی در دنیای تکنولوژی، قطعاً منجر به دستیابی به پیشرفت‌های شگرفی خواهد شد.

حدود یک ماه بعد، رویداد بزرگ کمپانی اپل، یعنی کنفرانس توسعه WWDC برگزار شد و با وجودی که تکنولوژی هوش مصنوعی، نقش پررنگی در محصولات جدید اپل داشت، اما هیچ‌یک از مدیران اجرایی این کمپانی در سخنرانی‌های خود اشاره مستقیمی به آن نداشتند! جالب اینجاست که با وجود عدم اشاره مستقیم به هوش مصنوعی، کمپانی اپل از این تکنولوژی در بسیاری از پروژه‌ها، خدمات و محصولات خود بهره برده است: از هدست Vision Pro گرفته تا دستیار صوتی Siri.

مدتی بعد، مارک گرمن، روزنامه‌نگار مشهور روزنامه Bloomberg ادعا کرد که اپل قصد دارد از چت‌بات AppleGPT به‌صورت درون‌سازمانی استفاده کند. براساس یافته‌های گرمن، کارمندان اپل می‌توانند با استفاده از چت‌بات AppleGPT، برای ساخت نمونه اولیه ویژگی‌های جدید، خلاصه‌سازی متون و پاسخگویی به سؤالات بر اساس داده‌هایی که براساس آنها تعلیم داده شده؛ استفاده کنند.

همچنین براساس جدیدترین گزارشات در این باره، کمپانی اپل در سطح روزانه میلیون‌ها دلار برای تعلیم مدل‌های زبانی اختصاصی خود سرمایه‌گذاری کرده است. تیم‌های مختلفی در این کمپانی مشغول کار کردن بر ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌محور، مدل زبانی Ajax، بهبود کارکرد دستیار صوتی Siri و غیره هستند.

تیم کوک

هوش مصنوعی اپل در راه است

تیم کوک در این مصاحبه اخبار مربوط به توسعه هوش مصنوعی اختصاصی اپل را تأیید کرده و گفت به‌زودی متخصصان بیشتری را برای کار کردن روی این پروژه بزرگ به‌کار خواهد گرفت.

این رسانه بریتانیایی در مصاحبه با مدیرعامل اپل درباره شرایط توسعه هوش مصنوعی و استخدام افراد متخصص در این زمینه گفتگو کرد. تیم کوک در پاسخ به این سؤالات گفت: “بله، ما قطعاً در اپل در حال کار کردن بر روی پروژه هوش مصنوعی اختصاصی خود هستیم و به‌زودی کارشناسان خبره بیشتری را برای بهبود و توسعه این ابزارها به‌کار خواهیم گرفت.”

او ادامه داد: “امروزه ردپای پررنگ این تکنولوژی در تمام محصولات ما نمایان است. از قابلیت ‘تشخیص سقوط’ در ساعت هوشمند Apple Watch گرفته تا ‘قابلیت تشخیص سوانح و تصادف’، تست ECG (نوار قلب) و حتی پیش‌بینی هوشمند کلمات در بخش تایپ گوشی‌های آیفون؛ هوش مصنوعی کاربرد زیادی در محصولات اپل داشته و خواهد داشت”.

تیم کوک در این مصاحبه شایعات پیرامون “توسعه چت‌باتی مشابه ChatGPT در اپل” را نیز تأیید کرد. او بار دیگر با اشاره به نقش مهم این تکنولوژی در تمام محصولات اپل، اعلام کرد که متخصصان مربوطه درحال انجام تحقیقات موردنظر برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی زایای اختصاصی این غول تکنولوژی هستند.

اپل
نمایی از دفتر مرکزی جدید اپل در بریتانیا

نقش مهم بازار بریتانیا در کمپانی اپل

تیم کوک که برای بازدید و سرکشی به پایگاه جدید کمپانی اپل به بریتانیا سفر کرده بود، در طی این مصاحبه به شفاف‌سازی برخی مسائل نیز پرداخت.
او اظهار داشت: “کشور بریتانیا سومین جمعیت بزرگ کارمندان اپل در جهان را تشکیل می‌دهد. همچنین این کشور، قلب تپنده و مرکز اصلی و پویای اروپاست. ما در اپل علاقه بسیار زیادی به فعالیت در بازار اپل داریم. بیشتر از 40 سال است که مشغول این کار هستیم و به‌نوعی خدمت‌رسانی به مردم بریتانیا با ما عجین شده است.”

تیم کوک در بخش دیگری از مصاحبه خود ادعا کرده بود که کمپانی اپل درحال حاضر بیش از نیم میلیون پرسنل فعال در کشور بریتانیا دارد. از کارمندان دفتری گرفته، تا فروشندگان اپل‌استورها، توسعه‌دهندگان و تأمین‌کنندگان قطعات؛ بیش از 550 هزار نفر تحت‌حمایت کمپانی اپل در بریتانیا مشغول به‌کار هستند.

این کمپانی اخیراً خدمات ApplePay را در این کشور توسعه داده و در دسترس افراد بیشتری قرار داده است.

منبع: AppleInsider (12)

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array