به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پیش‌بینی می‌شود نسل بعدی و پیشرفته دستیار Siri در آپدیت پیش‌روی سیستم‌عامل iOS در اختیار کاربران قرار گیرد. نسخه جدید این دستیار هوشمند مجهز به تکنولوژی هوش مصنوعی خواهد بود و قابلیت‌هایی مشابه ChatGPT خواهد داشت.

تحلیل داده‌ها و فعالیت‌های اخیر نشان می‌دهد که نسل جدید دستیار هوشمند کمپانی اپل به احتمال بسیار زیاد قدرت‌گرفته از یک چت‌بات هوش مصنوعی باشد. کارشناسان احتمال می‌دهند که این نسخه ارتقا یافته از دستیار Siri در رویداد امسال WWDC اپل و به‌عنوان بخشی از آپدیت سیستم‌عامل iOS 18 به کاربران معرفی خواهد شد.

با اینکه کاربران و کارشناسان بارها درباره عملکرد نسبتاً ضعیف دستیار Siri به اپل شکایت کرده‌اند؛ گزارشی جدید نشان می‌دهد که دلیل اصلی تأخیر در رفع این مشکلات تنها یک چیز است: بلندپروازی‌های کمپانی اپل برای تجهیز دستیار Siri به سیستم‌های هوش مصنوعی زایا.

با اینکه این غول تکنولوژی هنوز هیچ بیانیه رسمی‌ای درباره پروژه‌های هوش مصنوعی زایای خود به‌صورت عمومی منتشر نکرده است؛ گزارشی مربوط به تابستان سال 2023 نشان می‌دهد که اپل مدت‌هاست مدل بزرگ زبانی اختصاصی خودش را توسعه داده و این سیستم قدرتمند فعلاً با نام غیررسمی “AppleGPT” شناخته می‌شود.
این ابزار مبهم و ناشناخته فعلاً در ابعاد سازمانی در حال استفاده است، اما به گفته منابع آگاه “کمپانی اپل قصد دارد در سال 2024 از یک پروژه مهم و بزرگ مرتبط با هوش مصنوعی رونمایی کند”.

با این اخبار خوش در نهایت منجر به افزایش ارزش سهام کمپانی اپل شد؛ اما در عین‌حال به کاربران هشدار داده شده بود که تا چند ماه آینده نباید منتظر تغییرات خاصی در عملکرد دستیار هوشمند Siri باشیم.

AppleGPT

اپل قصد پشت‌سر گذاشتن ChatGPT را دارد

با اینکه درباره زمان دقیق مدل زبانی اختصاصی اپل هیچ‌گونه اخباری در دست نیست؛ اما به‌نظر می‌رسد کمپانی سازنده آیفون در طی این مدت هوش مصنوعی خود را به‌گونه‌ای توسعه داده که چت‌بات ChatGPT را از بسیاری از جهات پشت‌سر بگذارد.

اپل با بلندپروازی‌های خود قصد دارد خیز بلندی برداشته و به دو روش از دستاورد محبوب کمپانی OpenAI عبور کند:

  • پردازش درون‌دستگاهی
  • گذر از قابلیت‌های پردازش و درک المان‌های زبانی و ورود به حوزه درک پردازش فایل‌های صوتی و ویدیویی

سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمندی مانند چت‌بات ChatGPT تمام فرایند پردازش خود را در سرورهای ریموت و خارجی انجام می‌دهند. اما اخبار مربوط به کمپانی اپل حاکی از آن است که این غول تکنولوژی قصد دارد از این مرحله هم گذر کرده و پردازش سیستم‌های هوش مصنوعی خود را به‌صورت درون‌دستگاهی و داخلی انجام دهد.

با اینکه راه‌اندازی چنین سیستم‌هایی قطعاً مزایایی مانند سرعت بالاتر و حریم‌خصوصی بهتر را برای کاربران به ارمغان می‌آورند؛ اما نباید از ضعف‌های احتمالی آنها نیز چشم‌پوشی کرد. ایجاد چنین سیستم پردازش عظیمی و راه‌اندازی آن در گوشی‌های هوشمند کوچک و روزمره ما ممکن است چالشی بزرگ و پردردسر را برای کاربران به‌وجود آورد.
به‌نظر می‌رسد دقیقاً همین مسئله دلیل اصلی پروسه طولانی‌مدتی است که اپل برای توسعه و رونمایی از هوش مصنوعی اختصاصی خود در پیش گرفته است.

Siri

دستیار هوشمند Siri مجهز به هوش مصنوعی

از تمام این صحبت‌ها که بگذریم؛ کمپانی اپل اولین قدم‌ها به سمت تجهیز محصولات و خدمات خود به هوش مصنوعی را در سپتامبر سال 2023 برداشته بود. در رویداد رونمایی از آیفون 15 و سری جدید ساعت‌های هوشمند Apple Watch، از نسخه آفلاین دستیار Siri نیز رونمایی شد و حالا نوبت قدم بعدی است: دستیار Siri مجهز به هوش مصنوعی.

روزنامه Financial Times با انتشار گزارشی ادعا کرده است که به‌زودی شاهد عرضه نسخه بسیار قدرتمندتر و پیشرفته‌تری از دستیار هوشمند Siri خواهیم بود. به احتمال بسیار زیاد رونمایی از این نسخه در هنگام معرفی نسخه جدید سیستم‌عامل iOS 18 در رویداد WWDC 2024 اپل اتفاق خواهد افتاد.

همچنین کارشناسان و تحلیلگران متعددی با بررسی آگهی‌های شغلی و فعالیت‌های کمپانی اپل متوجه شده‌اند که این غول تکنولوژی در پی به‌کارگیری و استخدام متخصصان حوزه Deep Learning برای توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی زایا می‌باشد. در نتیجه اصلاً دور از ذهن نیست که نهایتاً تا 4 ماه دیگر شاهد عرضه نسخه بهبودیافته و مجهز به هوش مصنوعی Siri به بازار باشیم!

منبع: 9toMac

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array