به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مینگ چی‌کو، تحلیلگر مشهور در جدیدترین یادداشت خود پیش‌بینی کرده که کمپانی اپل قصد دارد به‌منظور جبران عقب‌افتادگی خود از رقبایش مانند گوگل و مایکروسافت؛ مبلغ هنگفت 5 میلیارد دلار را در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند.

براساس جدیدترین تحقیقات او، اپل قصد دارد در باقی‌مانده سال 2023 بین 2 تا 3 هزار سرور هوش مصنوعی و در سال 2024 بین 18 تا 20 هزار سرور هوش مصنوعی را خریداری کند. این میزان به‌ترتیب نمایانگر 1.3% و 5% از فروش سرورهای هوش مصنوعی در جهان خواهد بود.

مینگ چی‌کو باور دارد که سرورهای خریداری شده توسط اپل، جزء برترین و پرطرفدارترین سرورهای هوش مصنوعی در سال جاری خواهند بود. او در یادداشت خود به این نکته اشاره کرده که اپل امسال تراشه‌های کاربردی و محبوب HGX H100 کمپانی انویدیا را خریداری کرده و برای سال 2024 نیز به سراغ تراشه‌های B100 خواهد رفت.

هریک از تراشه‌های HGX H100 انویدیا قیمتی معادل 250 هزار دلار دارند؛ در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که اپل حداقل سرمایه‌گذاری‌ای 620 میلیون دلاری در باقی‌مانده سال 2023 و سرمایه‌گذاری‌ای 4.75 میلیارد دلاری را در سال 2024 در زمینه سرورهای اختصاصی هوش مصنوعی انجام دهد.

AppleGPT

برنامه‌ریزی اپل برای همگام‌شدن با رقبای خود

شایان ذکر است که میزان سرورهای خریداری شده در سال 2023 به طرز چشمگیری کمتر از سرورهای خریداری شده در سال 2024 هستند و دلیل آن چیزی نیست جز کمبود تجهیزات و فروش کامل تراشه‌های اختصاصی انویدیا.
با این وجود، حتی با افزایش ظرفیت تولید تراشه‌های اختصاصی هوش مصنوعی کمپانی انویدیا در سال 2024 و افزایش تعداد سرورهای خریداری شده توسط اپل، این کمپانی باز هم به‌طرز مشهودی از رقبای خود عقب خواهد بود.

با فرض اینکه اپل برنامه‌ای برای ارائه خدمات ذخیره‌سازی ابری نداشته باشد، باز هم مقایسه این کمپانی با مایکروسافت، با خرید بین 80 تا 100 هزار سرور هوش مصنوعی در سال 2024، کار درستی نیست.
مینگ چی‌کو باور دارد که اپل قصد دارد از سرورهای هوش مصنوعی خریداری شده به‌منظور افزایش امنیت، بهبود حریم خصوصی و انعطاف‌پذیری طراحی محصولات خود استفاده کند و برنامه‌ای برای استفاده از آنها به‌عنوان میزبان‌های مجازی نخواهد داشت.

زیرساخت‌های هوش مصنوعی اپل نسبت به رقبای اصلی آن مانند متا، مایکروسافت و گوگل هنوز جای کار بسیاری دارد و بخش‌های توسعه نرم‌افزاری باید خود را با تمام سرعت به استاندارد فعلی در این حوزه برسانند.

هزینه‌های پیش‌بینی شده توسط این تحلیلگر شامل هزینه‌های عملیاتی و حقوق کارمندان نمی‌شود و منطقی است که این کمپانی سرشناس برای جبران عقب‌ماندگی خود میلیاردها دلار در توسعه هوش مصنوعی اختصاصی خود سرمایه‌گذاری کند.

حدود یک ماه پیش، تیم کوک مدیرعامل کمپانی موفق اپل، رسماً اخبار مربوط به توسعه چت‌بات اختصاصی این شرکت را تأیید کرده بود.

در اوایل بهار امسال، کمپانی اپل نیز به جرگه شرکت‌هایی پیوسته بود که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی زایا را در جهت جلوگیری از افشای داده‌های محرمانه این شرکت، برای کارمندان خود ممنوع و محدود اعلام کرده بود.

مدتی بعد از اعمال این محدودیت‌ها، تیم کوک اعلام کرد که هوش مصنوعی دستاوردی عظیم است، اما باید در تعامل با آن محتاطانه و حساب‌شده پیش رفت. حدود یک ماه پس از این اظهار نظر، کنفرانس توسعه سالانه WWDC برگزار شد و با وجودی که تکنولوژی هوش مصنوعی، نقش پررنگی در محصولات جدید اپل داشت، اما هیچ‌یک از مدیران اجرایی این کمپانی در سخنرانی‌های خود اشاره مستقیمی به آن نداشتند! جالب اینجاست که با وجود عدم اشاره مستقیم به هوش مصنوعی، کمپانی اپل از این تکنولوژی در بسیاری از پروژه‌ها، خدمات و محصولات خود بهره برده است: از هدست Vision Pro گرفته تا دستیار صوتی Siri.

و حالا جدیدترین پروژه هوش مصنوعی این کمپانی، چت‌بات اختصاصی آن است که مانند بسیاری دیگر از رقبا، هدف اصلی آن رقابت با چت‌بات محبوب و کاربردی ChatGPT، با نام فعلی و غیررسمی AppleGPT می‌باشد. کمپانی اپل در سطح روزانه میلیون‌ها دلار برای تعلیم مدل‌های زبانی اختصاصی خود سرمایه‌گذاری کرده و تیم‌های مختلفی در این کمپانی مشغول توسعه ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌محور، مدل زبانی Ajax، بهبود کارکرد دستیار صوتی Siri و غیره هستند.

منبع: medium

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array