به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بالاخره کمپانی اپل هم وارد مسیر رقابت در زمینه هوش مصنوعی شد و تلاش‌های اخیر خود را علنی کرد.

براساس گزارش روزنامه معتبر بلومبرگ، سران کمپانی اپل بی‌سروصدا در حال توسعه ابزار هوش مصنوعی اختصاصی خود هستند. هوش مصنوعی AppleGPT به قصد رقابت با چت‌بات ChatGPT، چت‌بات Bard و Gemini گوگل و دیگر رقبا وارد بازار خواهد شد.

شنیده‌ها حاکی از آن هستند که کمپانی اپل هنوز برنامه دقیقی برای انتشار عمومی این ابزار به کاربران ندارد.
همچنین براساس داده‌های یافته شده، اپل چارچوب (framework) اختصاصی “Ajax” را برای توسعه مدل‌های زبانی بزرگ (LLMs) و طی کردن روند آزمایشی چت‌بات AppleGPT ساخته است.

اپل تا این لحظه از هرگونه اظهارنظر درباره تکنولوژی هوش مصنوعی خودداری کرده است.
حتی در طی رویداد بزرگ سال اپل، رویداد توسعه WWDC امسال نیز تیم کوک و دیگر مسئولان اپل هیچ صحبتی درباره هوش مصنوعی (علی‌رغم اینکه هوش مصنوعی بخش بزرگی از عملکرد هدست واقعیت ترکیبی Apple Vision محسوب می‌شود) نکرده بودند؛ درحالی‌که دیگر رقبای اپل، کمپانی‌های گوگل و مایکروسافت در رویدادهای Google I/O و Microsoft Build تأکید بسیاری بر توسعه هوش‌ مصنوعی‌های خود داشته‌اند.

جالب اینجاست که با وجود عدم اشاره مستقیم به هوش مصنوعی، کمپانی اپل از این تکنولوژی در بسیاری از پروژه‌ها، خدمات و محصولات خود بهره برده است: از هدست Vision Pro گرفته تا دستیار صوتی Siri.

AppleGPT

استفاده درون‌سازمانی از AppleGPT

افشاگر و روزنامه‌نگار روزنامه بلومبرگ، مارک گرمن که در گذشته اسرار بسیاری را درباره کمپانی اپل افشا کرده است؛ در گزارش جدید خود به این مسئله پرداخته که اپل قصد دارد از چت‌بات AppleGPT به‌صورت درون‌سازمانی استفاده کند.

براساس یافته‌های گرمن، کارمندان اپل می‌توانند با استفاده از چت‌بات AppleGPT، برای ساخت نمونه اولیه ویژگی‌های جدید، خلاصه‌سازی متون و پاسخگویی به سؤالات بر اساس داده‌هایی که براساس آنها تعلیم داده شده؛ استفاده کنند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، کمپانی اپل هنوز برنامه دقیقی برای ارائه عمومی و کاربرد این ابزار هوش مصنوعی ندارد. اما یافته‌های اخیر گرمن حداقل درباره کاربرد داخلی این چت‌بات کمی شفاف‌سازی کرده است.
کمپانی اپل در جستجوی راهی جدید برای گسترش خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی زایا در میان کارمندان خود می‌باشد. یکی از این راهکارها ممکن است مجهز کردن کارمندان بخش پشتیبانی AppleCare به ابزار هوش مصنوعی AppleGPT به منظور راهنمایی بهتر مشتریان و کاربران باشد.

البته که انتظار نمی‌رود هیچ یک از این اتفاقات در آینده‌ای نزدیک محقق شود؛ زیرا همانطور که تیم کوک، مدیرعامل اپل در طی برگزاری جلسه گزارش مالی فصل نخست این کمپانی بیان کرده بود، “هوش مصنوعی دستاوردی عظیم است، اما باید در تعامل با آن محتاطانه و حساب‌شده پیش رفت”.

به باور گرمن، و از آنجایی‌که پتانسیل بالایی درباره احتمال بهم ریختن اوضاع هنگام توسعه ابزارهای هوش مصنوعی وجود دارد؛ اپل نسبت به رقبای خود یعنی کمپانی‌های X.ai، گوگل، متا و مایکروسافت، با سرعت کمتر و دقت بسیار بالاتری به توسعه AppleGPT خواهد پرداخت.

در هرصورت، به باور عده‌ای از کارشناسان اپل نباید در این زمینه بسیار مهم از رقبای خود عقب بیفتد و بهتر است هرچه زودتر دست‌به‌کار شود. براساس شنیده‌های منبعی آگاه، این کمپانی قصد دارد سال میلادی آینده (کمتر از 5 ماه دیگر) از دستاوردهای عظیم خود در حوزه هوش مصنوعی بهره‌برداری و رونمایی کند.

منبع: reutersthe vergebloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array