به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، درست یک هفته پیش از آغاز برگزاری رویداد سالانه WWDC اپل، این کمپانی با انتشار گزارش مالی سالانه آمار و ارقام مربوط به فروشگاه اپلیکیشن خود، اپ‌استور را ارائه داده است.

در این تحلیل، کمپانی اپل اعلام کرده‌است که بخش اپ‌استور در سال 2022 موفق به کسب درآمدی 1 تریلیون دلاری شده است. به گفته این کمپانی، 90% از این درآمدها بدون دریافت کمیسیون از سازندگان بوده است.
این حرف اپل اقدامی است برای پاسخگویی به انتقادات دیگران به سیستم و سازوکار همکاری با اپ‌استور. افراد بسیار زیادی به چارچوب‌های اپل در زمینه همکاری و انتشار اپلیکیشن‌ها در پلتفرم اپ‌استور انتقاد دارند. معمولاً کمیسیون دریافتی اپل در خریدهای درون‌برنامه‌ای و برنامه‌های پولی بین 15 تا 30% است.

از این درآمد 1.1 تریلیون دلاری، حدود 910 میلیارد دلار آن متعلق به صورت‌حساب‌ها و فروش کالاهای فیزیکی و خدمات است، 109 میلیارد دلار آن متعلق به تبلیغات درون‌برنامه‌ای و حدود 104 میلیارد دلار آن متعلق به خدمات و محصولات فیزیکی است.

این ارقام نسبت به آمار سال 2019 افزایش قابل‌توجهی داشتند. در آن زمان کمپانی اپل اعلام کرده بود که اپ‌استور موفق به کسب درآمد 519 میلیارد دلاری شده است. از آمار آن سال تنها 61 میلیارد دلار متعلق به خدمات و محصولات فیزیکی بوده است.

همچنین کمپانی اپل اعلام کرد که توسعه‌دهندگان از طریق پلتفرم اپ‌استور درآمدی بیش از 320 میلیارد دلار در بازه سال 2008 تا 2022 داشته‌اند. این آمار در سال 2021 تنها 260 میلیارد دلار اعلام شده بود.

گزارش مالی منتشر شده اپل نتیجه تحقیقات گروه Analysis Group است. اپل در سال 2020 همکاری خود را با این گروه تحقیقاتی آغاز کرد. هدف این کمپانی شفاف‌سازی درباره نحوه کسب درآمد و آمار دقیق مربوط به هزینه‌ها و آمار و ارقام اپ‌استور است. نهادهای نظارتی درحال توسعه و تدوین قوانینی در زمینه از بین بردن سلطه این غول تکنولوژی در عرضه سیستم iOS هستند.

اپ

جزئیات گزارش مالی اپ‌استور

براساس این گزارش، درآمد کمپانی اپل از اپ‌استور نسبت به سال گذشته 29% افزایش یافته است. همچنین در دسته‌بندی‌های زیرمجموعه، صورتحساب‌ها و فروش‌ اپل در بخش‌های مختلف جهان نیز به تفکیک بررسی شده‌اند. آمار فروش در ایالات متحده از سال 2019 تا امسال بیش از 80% افزایش داشته است. همین آمار در اروپا از 116% فراتر رفته‌است.

نکته قابل‌توجه این است که اروپا مرکز اصلی فعالیت نهادهای نظارتی و تدوین قوانین امنیتی برای فعالین حوزه تکنولوژی است. این نهادها درحال حاضر تمرکز شدیدی بر فعالیت اپ‌استور دارند و بر اساس قانون ضدانحصاری جدید تدوین شده، از سال 2024 به بعد کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی باید اجازه نصب و فعالیت دیگر استورهای مشابه ارائه و عرضه اپلیکیشن را در پلتفرم خود صادر کنند.

از دیگر بخش‌های بررسی شده در این گزارش، آمار مربوط به اپلیکیشن‌های تحویل غذا، تاکسی اینترنتی و سیر و سفر بود. بر اساس شواهد، پس ار فروکش کردن همه‌گیری کرونا، اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی و سیروسفر شاهد رشد روزافزونی بوده‌اند و درآمدشان تا 82% افزایش داشته است.
همچنین درآمد بخش تحویل غذا و موادغذایی نیز از سال 2019 تاکنون سه‌برابر شده است.

اپلیکیشن‌های حوزه کارآفرینی نیز رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند. بر اساس این گزارش مالی، از هر 25 اپلیکیشن برتر در آمریکا، 5 اپلیکیشن متعلق به بخش بیزینسی و کارآفرینی بوده است.

یکی دیگر از بخش‌های بررسی شده توسط گروه آماری Analysis Group، تعداد دانلود اپلیکیشن‌های iOS توسط کاربران بوده است. بر اساس آمارها، کاربران در بازه زمانی 2008 تا 2022 بیش از 370 میلیارد بار اپلیکیشن‌های مختلف را دانلود و نصب کرده‌اند.
درحال حاضر اپ‌استور میزبان 1.8 میلیون اپلیکیشن است؛ این آمار حدوداً 123 برابر سال 2008 است.

گزارش مالی منتشر شده توسط کمپانی اپل، درعین مفید و سازنده بودن، فقط روزنه‌ایست به دنیای عظیم و گسترده این کمپانی. با اینکه آمار به‌دست آمده توسط این کمپانی بسیار نویدبخش و امیدوارکننده هستند، اما واقعیت غیرقابل انکار این است که سازندگان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها از کمیسیون دریافتی بالای این کمپانی رضایت ندارند و از این روند کاری کلافه و خسته شده‌اند.

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array