به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از اینکه مارک زاکربرگ سال 2023 را “سال بهره‌وری متا” نامید؛ ارزش این کمپانی در آستانه 1 تریلیون دلاری شدن است. آخرین باری که متا یک کمپانی تریلیون دلاری بود به سال 2021 بازمی‌گردد؛ اما این غول تکنولوژی در سال 2022 متحمل ضررهای مالی بسیاری شد.
این کمپانی در اواخر سال 2022 بزرگترین دوره تعدیل‌نیروی خود را انجام داد و مدیرعامل آن به سرمایه‌گذاران و سهامداران قول داد که سال 2023 “سال بهره‌وری” این شرکت عظیم خواهد بود.

حالا، درحالی‌که کمتر از یک ماه از سال جدید میلادی گذشته است؛ به‌نظر می‌رسد زاکربرگ به وعده خود پایبند مانده و متا سال 2024 را بسیار پرقدرت آغاز کرده است.
سهام این شرکت در سال 2023 شاهد رشد 200 درصدی بود و حالا متا دوباره در مرز 1 تریلیون دلاری شدن قرار دارد. درحال حاضر ارزش این کمپانی در بازار 966 میلیارد دلار می‌باشد؛ به این معنا که زاکربرگ حدود 34 میلیارد دلار تا دستیابی مجدد به این رکورد فاصله دارد.

اگر کمپانی متا موفق شود در سال جاری میلادی به این نقطه برسد؛ به دیگر رقبای فعال در حوزه تکنولوژی و “باشگاه تریلیون‌ دلاری‌ها” خواهد پیوست. درحال حاضر نام کمپانی‌هایی مانند مایکروسافت، اپل، Alphabet (کمپانی مادر گوگل)، آمازون و انویدیا در این لیست می‌درخشد.
تمامی این اعضا ارزش بازاری در حدود 1 تریلیون دلار و یا حتی بیشتر دارند. کمپانی مایکروسافت با ارزش 2.93 تریلیون دلار در صدر این لیست قرار دارد و به‌تازگی عنوان “ارزشمندترین کمپانی جهان” را نیز از اپل ربوده است.

مارک زاکربرگ

2023، سال پرچالش و البته پربازده متا

البته این اولین باری نیست که متا به این جایگاه دست می‌یابد. آخرین باری که این کمپانی موفق شد در لیست کمپانی‌های 1 تریلیون دلاری قرار بگیرد به ژوئن سال 2021 باز می‌گردد. براساس گزارشات تحلیلی آن سال، متا بالاترین ارزش سهام تاریخ خود را در سپتامبر 2021 تجربه کرد که همین منجر به رساندن ارزش بازار آن به 1.08 تریلیون دلار شد.

اما در هرصورت، متا نیز درست مانند بسیاری دیگر از کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی با چالش‌های شدیدی روبه‌رو شد. اوج این چالش‌ها در دنیای تکنولوژی، مربوط به سال 2021 و در اوج همه‌گیری بیماری کرونا در سراسر جهان بود. این پاندمی منجر به کاهش شدید تقاضا برای خدمات و محصولات مربوط به تکنولوژی شده و اثر منفی خود را بر متا و همکاران و رقبای او نیز گذاشت.

در فوریه سال 2022، متا بزرگترین ضرر مالی یک‌روزه خود را در تاریخ آمریکا تجربه کرد و میزان تعاملات و کاربران فعال فیسبوک برای اولین بار با کاهش شدیدی روبه‌رو شد. در نتیجه این اتفاقات، زاکربرگ ناچاراً برای کاهش هزینه‌های این شرکت و جلوگیری از زیان بیشتر، بیش از 11 هزار نفر را در ماه نوامبر و اواخر سال 2022 اخراج کرد و بدین‌ترتیب اولین دوره تعدیل‌نیروی گسترده این کمپانی نیز اجرایی شد.

همچنین، یکی دیگر از پروژه‌هایی که ضرر و زیان مالی بسیاری را برای زاکربرگ و کمپانی تحت‌مدیریت به‌وجود آورده بود؛ پروژه عظیم متاورس بود. بعد از اینکه متاورس بیش از 4 میلیارد دلار به این کمپانی ضرر زد، زاکربرگ تصمیم گرفت تمرکز خود در سال 2023 را به تکنولوژی هوش مصنوعی اختصاص دهد. پس از این اتفاقات ناگوار بود که او در سخنرانی پایان سال خود اعلام کرد “سال 2023، سال بهره‌وری متا خواهد بود”.

حالا در حالی که اولین ماه سال 2024 رو به‌پایان است؛ به‌نظر می‌رسد تلاش‌های او برای بیرون کشیدن متا از این منجلاب بسیار اثرگذار بوده‌اند. در سومین فصل مالی سال 2023، عملکرد این کمپانی به‌حدی خوب بود که حتی از انتظارات کارشناسان هم پیشی گرفت. ارزش سهام متا در سال میلادی گذشته بیش از 200% رشد داشت و مقام دوم “رکورد بهترین عملکرد کمپانی‌ها” را برای این غول تکنولوژی به‌عمل آورد. در رتبه اول این رکورد، کمپانی انویدیا، سازنده تراشه‌های پیشرفته قرار دارد.

یکی دیگر از عوامل موفقیت چشمگیر متا در سال 2023، رونمایی از جدیدترین رقیب پلتفرم X (توییتر سابق) بوده است. زاکربرگ در تابستان امسال از پلتفرم متن‌محور Threads رونمایی کرد. در پایان سال 2023، پلتفرم Threads به‌عنوان “محبوب‌ترین اپلیکیشن اپ‌استور” ثبت شد!

در روز پنج‌شنبه هفته گذشته، هر سهم از سهام متا به قیمت 376 دلار معامله شد و این کمپانی توانست معاملات را با 2.1% رشد به پایان برساند. براساس محاسبات آماری جدید؛ برای اینکه زاکربرگ بتواند مجدداً به رکورد 1 تریلیون دلاری شدن دست یابد، هر سهم از سهام این کمپانی باید به قیمت 389 دلار به‌فروش برسد.

عملکرد فوق‌العاده متا در سال 2023 باعث شده تا ثروت هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آن نیز به‌طرز چشمگیری افزایش یابد. مارک زاکربرگ که صاحب 13% از سهام این کمپانی‌ست، حالا عنوان “ششمین فرد ثروتمند در جهان” با دارایی بیش از 136 میلیارد دلار را در اختیار دارد. به گفته روزنامه Bloomberg، زاکربرگ در آغاز سال 2023 تنها 48 میلیارد دلار دارایی داشته است!
ارزش سهام متا تا این لحظه در سال 2024 بیش از 6.3% رشد داشته است.

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array