به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مایکروسافت با پیشی گرفتن از کمپانی اپل مجدداً موفق شد به‌ عنوان “ارزشمندترین شرکت جهان” دست یابد.

براساس یافته‌های اخیر، در پایان معاملات روز جمعه (دیروز) ارزش مایکروسافت برای اولین بار در طی دو سال اخیر بیشتر از ارزش اپل در بازار ثبت شده است. به لطف رونمایی از چندین پروژه هوش مصنوعی مختلف در طی این ماه‌های اخیر، ارزش سهام مایکروسافت شاهد رشد روزافزونی بوده است.

در عین‌حال، نگرانی‌ها درباره روند فروش گوشی‌های هوشمند آیفون و سودآوری کمپانی اپل همچنان پابرجا هستند. در نتیجه، با توجه به افت ارزش بازار کمپانی اپل، حالا شرکت سازنده ویندوز عنوان “ارزشمندترین کمپانی جهان” را در اختیار دارد.

این درحالی‌ست که کمپانی اپل موفق شده بود در اوایل تابستان سال 2023 مجدداً به باشگاه کمپانی‌های 3 تریلیون دلاری جهان بپیوندد. ارزش سهام اپل در سال گذشته میلادی شاهد رشد چشمگیر و فوق‌العاده 46% بوده و این شرکت همچنان برترین برند دنیا محسوب می‌شود. اما گویا حتی با این اوصاف در طی چند وقت گذشته، اوضاع برای تیم کوک و کمپانی او زیاد خوب پیش نرفته است.

اپل

صعود مایکروسافت، سقوط اپل

ارزش کمپانی اپل در یک ماه گذشته به دلیل کاهش فروش در کشور چین و همچنین نگرانی بابت عدم استقبال گسترده از گوشی‌های جدید سری آیفون 15، به‌طرز چشمگیری کاهش یافته است. براساس گزارشات شرکت‌های آماری و تحلیلی، ارزش اپل در این روزهای گذشته کاهش یافته و بیش از 162 میلیارد دلار از سرمایه این شرکت را در سال 2024 از میان برده است.

یکی دیگر از دلایل افت ارزش بازار اپل نیز می‌تواند دردسرهای اخیر به‌وجود آمده بر سر ممنوعیت فروش موقتی ساعت‌های هوشمند Apple Watch در پی شکایت کمپانی فناوری‌پزشکی Masimo باشد. اپل که به‌تازگی به رشوه‌خواری هم متهم شده بود، در پایان سال 2023 رکورد “طولانی‌ترین دوران افت درآمد” از سال 2001 تاکنون را ثبت کرده است.

براساس گزارش وبسایت Bloomberg، کمپانی مایکروسافت در معاملات روز جمعه (دیروز) شاهد رشدی 1% بود و قیمت سهامش در بازار به حدوداً 388 دلار رسید. ارزش بازار سازنده ویندوز در پایان روز به 2.89 تریلیون دلار رسیده و از طرف دیگر، کمپانی اپل با تجربه رشد 0.2% به ارزش بازار 2.87 تریلیون دلار دست یافت.

از سوی دیگر، دستاوردهای کمپانی مایکروسافت در زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی حسابی برای این شرکت بزرگ سودآور بوده و در طی 6 ماه گذشته بازدهی بسیار خوبی برای سازنده سیستم‌عامل ویندوز داشته است. ارزش این شرکت پس از اعلام قیمت خدمات جدید Microsoft 365 (نسخه آینده و مجهز به هوش مصنوعی برنامه‌های Office) شاهد رشد چشمگیری بوده است.
از آن بازه زمانی تاکنون، مایکروسافت تقریباً به‌صورت مداوم و هفتگی از تغییرات و یا مجهز شدن خدمات و محصولات گوناگون خود به هوش مصنوعی خبررسانی می‌کند.

با وجود اینکه بسیاری از رقبا از جمله سامسونگ، X، آمازون، مایکروسافت، OpenAI، گوگل، Anthropic و غیره در سال 2023 از دستاوردهای هوش مصنوعی خود رونمایی کرده بودند؛ کمپانی اپل هنوز به‌صورت رسمی وارد این حوزه نشده و تنها اعلام کرده “سرمایه‌گذاری هنگفتی برای هوش مصنوعی در حال توسعه خود انجام داده” و قصد دارد “برای آموزش آن به سراغ همکاری با رسانه‌های خبری برود”!

کمپانی مایکروسافت به‌تازگی نسخه اندروید و iOS دستیار هوش مصنوعی Copilot را روانه بازار کرده و همچنین اعلام کرده است با همکاری با سازندگان مختلف، به‌زودی تمام لپ‌تاپ‌های ویندوز با دکمه مخصوص Copilot به کاربران عرضه خواهند شد. برندهای مختلفی از جمله Acer درطی برگزاری نمایشگاه CES 2024 از این دستاورد جدید رونمایی کرده بودند.

هردو کمپانی مایکروسافت و اپل سالهاست که برای تصاحب عنوان “ارزشمندترین شرکت جهان” با یکدیگر در رقابت هستند. مایکروسافت موفق شده بود در سال‌های 2018، 2020 و 2021 در این زمینه از اپل پیشی بگیرد، اما سازنده آیفون توانست مجدداً این عنوان را از مایکروسافت پس بگیرد. همچنین کمپانی گوگل موفق شده بود برای مدت زمان کوتاهی در سال 2016 این عنوان را از اپل برباید و به‌عنوان ارزشمندترین شرکت جهان در بازار ثبت شود.

با توجه به عملکرد این دو کمپانی در ماه‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود مایکروسافت برتری خود را نسبت به رقیب کوپرتینویی خود حفظ کند.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array