به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره رقیب جنجالی توییتر، ساخته کمپانی متا منتشر شد.

پلتفرم Threads از امروز در دسترس کاربران قرار گرفته است. این شبکه اجتماعی، یک محیط کاملاً متن‌محور است (مانند توییتر) که بر مبنای اپلیکیشن اینستاگرام ساخته شده است.

کاربران اینستاگرام قادرند به کمک یوزرنیم و پسورد خود در این شبکه اجتماعی لاگین کرده و به تعامل با دیگر کاربران بپردازند. محدودیت کاراکتر در هر پست منتشر شده در Threads حدود 500 کاراکتر است و همچنین امکان به‌اشتراک‌گذاری لینک‌ها، تصاویر و ویدیوهای 5 دقیقه‌ای وجود دارد. همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از دکمه به‌اشتراک‌گذاری، محتوای پست شده دیگران را مستقیماً در بخش استوری یا پست اینستاگرام نیز منتشر کنند.

Threads

اپلیکیشن Threads هم در سیستم‌عامل اندروید و هم در سیستم‌عامل iOS در دسترس کاربران بیش از 100 کشور دنیا، به جز نواحی تحت‌پوشش اتحادیه اروپا قرار گرفته است. براساس اطلاعات سخنگوی رسمی کمپانی متا، این پلتفرم به دلیل مسائل امنیتی فعلاً در اروپا عرضه نخواهد شد.

اگر کاربران تصمیم به لاگین کردن با اطلاعات موجود در حساب اینستاگرام خود بگیرند، تمام اطلاعات کاربری شخصی شامل یوزرنیم، پسورد، تصویر پروفایل، اطلاعات و لینک‌های موجود در بخش بیوگرافی به پروفایل Threads آنها نیز منتقل خواهد شد؛ هرچند تمام این اطلاعات شخصی از بخش تنظیمات قابل شخصی‌سازی هستند.

کمپانی متا یک ماهی درگیر مراحل آزمایشی رونمایی و عرضه اپلیکیشن جایگزین توییتر خود بوده است. ماه گذشته، تصاویر پیش‌نمایش Threads در یک جلسه به کارکنان نمایش داده شده بود و در مدت کوتاهی نیز نسخه وب‌ اپ آن برای مشاهده کاربران در دسترس قرار گرفته بود.

با اینکه دیگر رقیب جدی توییتر، یعنی پلتفرم Bluesky که جک دورسی حامی مالی آن است، در چند ماه اخیر محبوبیت فراوانی کسب کرده، اما به‌نظر می‌رسد عرضه رسمی دستاورد کمپانی متا، پلتفرم Threads کمی اوضاع را عوض کند.
پلتفرم غیرمتمرکز Bluesky برمبنای پروتکل غیرمتمرکز AT Protocol فعالیت دارد و به گفته متا، Threads نیز به‌زودی به پروتکل اجتماعی ActivityPub متصل خواهد شد. زمانی‌که پروسه یکپارجه‌سازی این پلتفرم با Fediverse صورت بگیرد، شبکه اجتماعی Threads در دسترس کاربران بیشتری قرار خواهد گرفت.

این پروتکل بخشی از Fediverse (ترکیبی از دو واژه Federation و Universe) می‌باشد که نمایانگر مجموعه‌ای از سرورهاست که برای انتشار محتوا یا میزبانی از فایل‌ها با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند. اپلیکیشن‌های تحت‌پوشش این پروتکل، مانند دیگر رقیب توییتر، Mastodon، می‌توانند از چند سرور مختلف و به‌صورت مستقل و یا به عبارتی “غیرمتمرکز” عمل کنند.

Threads

آغاز دوران سلطه Threads؟

هنوز مشخص نیست که در بلندمدت کاربران چه واکنشی به کاربرد و عملکرد این شبکه اجتماعی داشته باشند و اینکه آیا Threads موفق به فراگیر شدن خواهد شد یا خیر. اما درهرصورت، الان بهترین زمان ممکن برای عرضه این پلتفرم از طرف کمپانی متا بود. با اینکه متا سابقه خوبی در عرضه اپلیکیشن‌های مستقل ندارد و بسیاری از پروژه‌های قبلی آن شکست خورده یا تعطیل شده‌اند؛ اما انتظار می‌رود با توجه به دردسرهای اخیر ایلان ماسک و توییتر، کاربران به‌خوبی از Threads استقبال کنند.

براساس پستی که آدام موسری، رئیس اینستاگرام در حساب کاربری خود در Threads به اشتراک گذاشته است، بیش از 10 میلیون کاربر در 7 ساعت نخستین عرضه Threads در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند! همچنین او در این ویدیو اظهار کرد که “جذب کردن عده‌ای زیاد در زمان کم کار سختی نیست، اینکه اونارو ترغیب کنی که بمونن و فعالیت کنن مهمه”. موسری در پستی دیگر به کاربران Threads توصیه کرد که به‌جای تمرکز بر انتشار محتوای ویدیویی و تصویری (مانند اینستاگرام)، بر انتشار محتوای متنی و گفتگوهای سازنده و تعامل مفید با دیگر کاربران متمرکز شوند.

روند کاری و محیط کاربری Threads شباهت بسیاری به اینستاگرام دارد. علاوه‌بر انتقال اطلاعات شخصی کاربری و لیست فالوئرها و فالویینگ‌ها به Threads، این پلتفرم تحت پوشش قوانین و راهنماهای یکسان اینستاگرام قرار دارد و تیک آبی احزار هویت و حتی لیست مخاطبان مسدود شده نیز به آن منتقل خواهد شد.
این شروع سریع و بی‌دردسر، یکی از نقاط قوت دستاورد کمپانی متا نسبت به دیگر اپلیکیشن‌هاست و منجر به تسهیل روند ثبت‌نام و آشنایی کاربران با این اپلیکیشن جدید خواهد شد.

الساندرو پالوزی، توسعه‌دهنده و افشاگر معروف با دستکاری کدهای اینستاگرام موفق به یافتن اطلاعات بیشتری از این اپلیکیشن پیش از عرضه رسمی آن شده بود.

در مقایسه با توییتر، محدودیت کاراکترهای هر پست 500 کاراکتر درنظر گرفته شده، درحالی‌که کاربران عادی توییتر 280 کاراکتر و کاربران توییتر بلو حتی تا 10 هزار کاراکتر امکان نگارش دارند! همچنین پالوزی متوجه شده بود که متا این محیط جدید را اینگونه توصیف می‌کند: “اینستاگرامی برای افکارتان”.

Threads

مسائل امنیتی در پلتفرم Threads

زمانی‌که این اپلیکیشن برای پیش‌خرید در فروشگاه اپ‌استور قرار گرفته بود، بعضی از کاربران متوجه این شدند که این پلتفرم میزان انبوهی از داده‌های کاربران (داده‌های مربوط به سلامت – مسائل مالی – خریدها – مخاطبین – میزان استفاده از اینترنت – تاریخچه جستجو و اطلاعات حساس دیگر) را جمع‌آوری می‌کند.

متاسفانه این جمع‌آوری انبوده داده‌ها تفاوت بسیاری با دیگر پلتفرم‌های محبوب و جهانی مانند تیک‌تاک، توییتر و یا حتی اینستاگرام و فیسبوک ندارد. اما با درنظر گرفتن اینکه بسیاری از اپلیکیشن‌ها در حال رقابت برای کسب عنوان “توییتر بعدی” هستند (تازه اگر چنین چیزی امکان‌پذیر باشد!)؛ کاربران آزادی عمل بیشتری برای انتخاب محیطی که مسائل امنیتی و حریم خصوصی کاربران را رعایت کند، خواهند داشت.

باز هم با این وجود پلتفرم تازه از راه رسیده Threads نسبت به دیگر رقبای خود برتری بیشتری دارد، زیرا درحالی‌که دیگر رقبا برای جذب مخاطب تلاش می‌کنند، تمام کاربران اینستاگرام به‌صورت داخلی در محیط Threads تعبیه شده‌اند!

همچنین دردسر جدید متا، مسائل امنیتی و حریم خصوصی Threads در ناحیه اروپاست. با توجه به اینکه این کمپانی اخیراً جریمه‌های بسیاری را از اتحادیه اروپا دریافت کرده، تمام تلاش خود را خواهد کرد که پروژه‌های آینده‌اش با قوانین این اتحادیه سازگاری داشته باشد.
به باور عده‌ای دلیل اصلی تأخیر به‌وجود آمده، تدوین قوانین بازارهای دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا به‌نام DMA (Digital Markets Act) است که به‌زودی و از آغاز سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد؛ هرچند این حدس بسیار محتمل و منطقی به‌نظر می‌رسد.

لینک دانلود از گوگل‌پلی | لینک دانلود از اپ‌استور | نسخه وب

منبع: Techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array