دوشنبه ۳۱ اردیبهشت
مائده هاشمی 3 دقیقه 29 اسفند 1401

“سال بهره‌وری” متا یا “سال نابودی” آن؟

“سال بهره‌وری” متا یا “سال نابودی” آن؟

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، مارک زاکربرگ قصد دارد تا تابستان سال جاری، دومین دور تعدیل نیروی گسترده متا را عملی کند.

او هفته گذشته در یک یادداشت 2200 کلمه‌ای نوشت: “هرچه کمتر بهتر” و روند تعدیل نیروی کارکنان متا تا چهار ماه آینده را اعلام کرد.

این تعدیل نیروهای اخیر باعث بیکاری 10 هزارنفر و از بین رفتن 5 هزار فرصت شغلی شده است. چنین اقدامی کاملا برخلاف اتفاقات سال گذشته است: هنگامی که در مواجهه با پاندمی کرونا، تعداد کارکنان متا بیش از دوبرابر افزایش یافته بود.

زاکربرگ قصد دارد به‌عنوان بخشی از پروسه دستیابی به “سال بهره‌وری” در متا، عذر نیروهای اضافی را بخواهد تا بدین ترتیب متا آهن‌ربایی برای جذب افراد با استعداد و جایی برای ساختن آینده باشد. زاکربرگ اعلام کرد که در متا، کمپانی مادر فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ، “افراد خلاق‌تر خواهند بود و نتیجه عملکرد آنها جالب‌تر و رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.”

به گفته متخصصان، وعده دادن یک آینده بهتر، نفعی برای کارکنان، روند استخدام و حتی خود کمپانی متا نخواهد داشت. پروسه تعدیل نیرو به عدم تمرکز و حواس‌پرتی کارمندان، اختلال در نوآوری و تضعیف روحیه منجر خواهد شد. به عبارت دیگر، آنها تصمیم زاکربرگ را گمراه‌کننده توصیف کردند.

روند تعدیل نیروی گسترده اخیر در شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی (گوگل، مایکروسافت، اپل و متا) بیانگر این است که آنها در وهله اول در استخدام نیروهای جدید عجله کردند.

سوالی که در چنین شرایطی به وجود می‌آید این است: “کدام بیزنس عاقلی تعداد نیروهای کمپانی خود را در کمتر از دو سال، دو برابر افزایش می‌دهد؟ برای حفظ ثبات چنین مجموعه‌ای، چه منابع و امکاناتی موردنیاز است؟”

 

متا

متا، تواناتر و آماده‌تر از گذشته

زاکربرگ عقیده دارد که تعداد نیروهای کمتر، مساوری است با سرعت بالاتر. به همین دلیل او قصد دارد عذر کارمندان بیشتری را بخواهد.

به گفته متخصصان، تجدیدنظر کردن در نحوه مدیریت یک کمپانی و راه‌های افزایش بهره‌وری و سرعت عملکرد آن، تصمیم بسیار درستی است. به شرطی که آن مجموعه مسیر درستی را انتخاب کند.

با اینکه زاکربرگ برنامه‌های خود را برای تعدیل نیروی گسترده اعلام کرده است، اما جزئیات زیادی از روند انجام آن در اختیار عموم نگذاشته است. انتظار می‌رود که این پروسه طی چندماه اتفاق بیفتد، تعدادی از تعلیق‌ها در اواخر ماه آوریل و باقی آنها در ماه می اتفاق خواهند افتاد. و درصد کوچکتری نیز ممکن است در پایان سال میلادی انجام شوند.

این تعدیل نیروها مایه تعجب هیچ‌کس نشده است، اما کارمندان از نحوه رفتار مدیریت در قبال این موضوع مأیوس شده‌اند. به گفته متخصصان، با این اقدام زاکربرگ کارکنان اعتماد خود نسبت به او را از دست خواهند داد و حتی چند جمله دلگرم‌کننده از زبان او ممکن بود اوضاع را تغییر دهد.

متخصصان عقیده دارند که به جای اخراج کردن کارمندان، راه‌های بهتری برای کاهش تعداد نیروهای یک شرکت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها وجود دارد: بازنشستگی، بازخرید، توقف روند استخدام و حتی تعلیق نیروی موقت می‌تواند به کمپانی‌ها در کنترل کردن شرایط موجود کمک کند.

 

تلاش برای بازسازی

در قلب یادداشت زاکربرگ سوالی بنیادی قرار داشت: “یک کمپانی تا چه حد می‌تواند خود را از نو بیافریند؟”

تغییر نام کمپانی و یا تغییر استراتژی، هردو ممکن هستند. اما بر اساس تحقیقات اخیر، اکثریت کمپانی‌ها ظرفیت کمی برای تغییر بنیادی و عمیق دارند. در نتیجه، احتمال تغییر و دگرگونی متا به یک کمپانی کاملاً جدید، بسیار کم است.

اقدامات اخیر زاکربرگ تلاشی شکست‌خورده برای بازگشت به روزهای آغازین و طلایی تأسیس فیسبوک به‌عنوان یک استارتاپ و خلاصی از روند اداری است.

اما این تعدیل نیروهای اخیر هم بر روحیه کارمندان فعلی و هم کارمندان آینده آسیب می‌زند و تمرکز آنها را از بین می‌برد. به گفته متخصصان تلاش زاکربرگ برای رهایی از قید قوانین و روند اداری، تلاشی بیهوده است. زیرا این قوانین برپایه روتین‌ها و الگوهایی خاص هستند که نمی‌توان با تعدیل نیرو آنها را نیز از بین برد.

 

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: businessinsider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

کلیه حقوق نزد ایران دکونومی محفوظ و بازنشر محتوا با ذکر منبع بلامانع است طراحی سایت و سئو توسط وب24