به گزارش ایران دکونومی و بنا بر اعلام بانک مرکزی، بازرسی‌های میدانی بانک مرکزی از شعب بانکی در زمینه رعایت ضوابط این بانک در مورد نرخ انواع سود سپرده های بانکی در دستور کار بوده و اقدامات تنبیهی لازم در مورد بانک‌های متخلف به اجرا درمی‌آید.

«فرشاد محمدپور» معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد که در راستای حسن اجرای مقررات و ضوابط مربوط به نرخ‌های سود تسهیلات و انواع سپرده‌ها در شبکه بانکی، مقرر شد تا موارد تخلف در رعایت ضوابط مزبور مورد بررسی ویژه قرار گرفته و به قید فوریت، اعمال اقدامات انضباطی و انتظامی متناسب با تخلف مربوطه در چارچوب ضوابط قانونی در دستور کار قرار گیرد.

«محمد پور» گفت: «بانک مرکزی عموماً نهادی است که مسئولیت مدیریت و نظارت بر سیاست‌های پولی یک کشور را بر عهده دارد. وظایف بانک مرکزی شامل تعیین و اجرای سیاست پولی، نظارت بر نظام بانکی، صدور پول و مدیریت ارزش پول ملی است. علاوه بر این، بانک مرکزی همچنین ممکن است وظایف دیگری مانند نظارت بر ارتباطات مالی بین کشورها و حفظ استقرار پایداری مالی را نیز بر عهده بگیرد. عملکرد بانک مرکزی می‌تواند بر اقتصاد کشور تأثیرات قابل توجهی داشته باشد و برای حفظ پایداری مالی کشور بسیار حیاتی است.»

در آخرین بخشنامه‌ مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی که به شبکه بانکی ابلاغ شده به شرح زیر است:

الف) سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار:

۱- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: 5 درصد

۲- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه: 12 درصد

۳- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: 17 درصد

۴- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال: 20.5 درصد

۵- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو سال: 21.5 درصد

۶- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال: 22.5 درصد

ب) نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر 23 درصد و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک‌‌/موسسه اعتباری غیربانکی با مشتری معادل 23 درصد تعیین گردید.

پ) نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه و بلندمدت که قبل از سررسید برداشت شوند، معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری متناظر با دوره ماندگاری آن با کسر یک واحد درصد خواهد بود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array