به گزارش ایران دکونومی، این اولین بار از ماه جولای ۱۹۹۰ است که ارزش پول ژاپن در برابر دلار آمریکا به بیش از ۱۵۱ ین کاهش یافته است.

واحد پول ژاپن ین نام دارد و به عنوان واحد پول رسمی کشور ژاپن استفاده می‌شود. نماد ین در معاملات مالی و اقتصادی با علامت یِن (¥) نشان داده می‌شود. یِن یکی از واحد‌های پولی قدرتمند در جهان به شمار می‌رود و مورد توجه بین‌المللی قرار دارد.

بانک مرکزی ژاپن، مسئول تنظیم و کنترل عرضه واحد پول ین در بازار است و تلاش می‌کند تا پایداری ارزش ین را حفظ کند.

ین ژاپن در پایین‌ترین حد در ۳۴ سال اخیر قرار گرفته است و ین ژاپن در برابر دلار آمریکا به کمترین میزان در ۳۴ سال اخیر رسید.

این اولین بار از ماه جولای ۱۹۹۰ است که واحد پول چهارمین اقتصاد بزرگ جهان به این سطح کاهش یافته است.

یه نقل از بیزنس، این کاهش ارزش ین پس از پایان دادن به سیاست نرخ بهره منفی توکیو در اوایل ماه جاری رخ داد.

این امر باعث تشکیل جلسه ای بین مقامات ارشد مالی ژاپن شد که در مورد کاهش سریع صحبت کردند و به مداخله بالقوه برای تثبیت ارز اشاره کردند.

در پی این نشست اضطراری، ماساتو کاندا، رئیس دیپلمات ارزی ژاپن بر آمادگی آنها برای مقابله با هرگونه تحرکات نابسامان در بازار ارز تاکید کرد. این بازتاب هشدارهای مشابهی است که قبل از مداخله آنها برای دفاع از ین در سال 2022 صادر شده بود. بانک ژاپن، وزارت دارایی و آژانس خدمات مالی ژاپن جلسه‌ای را در ساعات پایانی معاملات توکیو برگزار کردند که پس از آن، ماساتو کاندا، دیپلمات ارشد ارزی گفت که او “هیچ اقدامی را برای پاسخ به حرکت‌های بی‌نظم FX رد نمی‌کند.”

مقامات ژاپنی وارد عمل شدند تا ین را در 151.94 در سال 2022 ذخیره کنند و وزیر دارایی شونیچی سوزوکی در 27 مارس از همان کلمات قبل از مداخله استفاده کرد و هشدار داد که ژاپن “گام های قاطعی” را در برابر حرکات بیش از حد ارز بر خواهد داشت. به نقل از رویترز، بیپان رای، رئیس جهانی استراتژی فارکس در CIBC Capital Markets در تورنتو گفت: “آنها در اینجا تا حدی برخلاف جریان شنا می کنند. مداخله در کوتاه مدت کمک می کند، اما راه حل بلندمدتی نیست.” .

کاهش ین که در سال جاری از 7 درصد فراتر رفت، ناشی از افزایش شکاف بین بازده اوراق قرضه ایالات متحده و ژاپن است، روندی که افزایش کوچک اخیر نرخ بهره بانک ژاپن نتوانست آن را کاهش دهد. تغییر احتمالی در سیاست فدرال رزرو آمریکا، با کاهش نرخ بهره در افق، می تواند نقطه عطفی برای ین باشد. علاوه بر این، به گفته رویترز، کاهش بازده اوراق قرضه دولتی در خارج از ژاپن نیز ممکن است به بهبود ین کمک کند.

کارشناسان بر این باورند که راه حل بالقوه برای جلوگیری از کاهش ین ممکن است در آغاز چرخه کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا و کاهش متعاقب آن در بازده اوراق قرضه دولتی در خارج از ژاپن باشد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array