به گزارش ایران دکونومی، خانه دار شدن یکی از نگرانی‌های غالب افراد جامعه است؛ چرا که یک دارایی به حساب آمده و هر فردی متناسب با انتظارات، علایق، و توان اقتصادی خود، بودجه‌ای را به خرید و یا ساخت ساختمان اختصاص می‌دهد. در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته شده است که هر متر ساختمان در سال 1403 چقدر هزینه دارد. با ما همراه باشید.

هزینه ساخت هر مترمربع خانه 1403

سازمان نظام مهندسی تعیین کننده اصلی قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان است. این قیمت‌ها متناسب با تعداد طبقات بوده و میانگین هزینه سازه فلزی و بتنی نیز در ضمن این هزینه‌ها در نظر گرفته شده است. هزینه ساخت هر متر مربع از ساختمان در سال ۱۴۰۳ به صورت زیر می‌باشد:

  • آپارتمان یک تا دو طبقه 10 میلیون و 700 هزار تومان
  • آپارتمان سه تا پنج طبقه 12 میلیون و 500 هزار تومان
  • آپارتمان شش تا هفت طبقه 14 میلیون و 200 هزار تومان
  • آپارتمان هشت تا ده طبقه 15 میلیون و 500 هزار تومان
  • آپارتمان یازده تا دوازده طبقه 16 میلیون و 800 هزار تومان
  • آپارتمان سیزده تا پانزده طبقه 18 میلیون و 600 هزار تومان
  • آپارتمان بیشتر از 16 طبقه بالای 19 میلیون و 900 هزار تومان

شایان ذکر است که ارقام اعلامی، حدودی بوده و نمی‌توان هزینه‌‌ها را به‌طور دقیق برآورد نمود. لازم به ذکر است که نرخ های اعلامی، بدون در نظر گرفتن هزینه زمین است. این نرخ‌ها در حالی برآورد شده که طبق اعلام سازمان نظام مهندسی در تابستان 1402، هزینه ساخت خانه 2 طبقه، متری 5.3 میلیون تومان اعلام شده بود. همچنین برای خانه‌های 3 تا 5 طبقه و 6 و هفت طبقه به ترتیب نرخ های 6.2 و 7.1 میلیون تومان اعلام گردید.

هزینه ساخت از ابتدا تا انتها

1-هزینه خرید زمین: اولین قدم برای ساخت خانه، خرید زمین است که قیمت آن بسته به متراژ، موقعیت مکانی و… متغیر است و کاملا بستگی به بودجه شما دارد.

2-اخذ مجوز ساخت و ساز: گام بعدی ساخت و ساز دریافت مجوزهای مربوطه است که پروسه ای طولانی و پرهزینه می‌باشد. اخذ جواز ساخت شامل مراحلی همچون ارائه مدرک به شهرداری، تایید مدرک، اخذ تاییدیه بازرس، ارائه دستور نقشه، طراحی نقشه، ارائه مدارک به شهرداری و.. می‌شود. شایان ذکر است که هر سال هزینه اخذ مجوز 30 درصد افزایش می‌یابد و پروانه ساخت نیز دو سال اعتبار دارد.

3-اسکلت ساختمان: نوع اسکلت بسته به بتنی یا فلزی بودن، نقش بسیار مهمی در میزان هزینه ساخت شما دارد.

4-هزینه مصالح ساختمانی: از دیگر عوامل موثر بر هزینه ساخت، نوع مصالح مورد استفاده می‌باشد. به طور کلی ساختمان‌ها با توجه به نوع مصالح به صورت خشتی و گلی، بلوک سیمانی، آجری با تیر چوبی، آجری با تیر آهن، آجری با تیرچه بلوک، تمام آجری، اسکلت فلزی و بتن آرمه دسته بندی می‌شوند. مهندسان پروژه باید برآورد دقیقی از هزینه مصالح داشته باشند؛ زیرا کارفرما یا همان صاحب ملک باید بودجه لازم برای خرید این مصالح را فراهم سازد.

5-دستمزد نیروی کار.

6-آرماتور بندی

7-هزینه بیمه ساختمان و کارگران

8-هزینه نمای ساختمان

9-هزینه های پیش بینی نشده

روش‌های کاهش هزینه ساخت

روش‌های گوناگونی برای کاهش هزینه ساخت در سال 1403 وجود دارد. گاهاً این روش‌ها باعث افت کیفیت ساخت شده و گزینه مناسبی نیستند.؛ بنابراین شما باید روشی را انتخاب کنید که با حفظ کیفیت هزینه‌ها کاهش یابد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • سعی کنید ساختمان را به صورت یکپارچه بسازید تا زمان زیادی صرف ساخت بخش‌های اضافی نگردد.
  • تا حد امکان از ایجاد راهرو در بخش‌های مختلف ساختمان جلوگیری کنید.
  • به جای افزایش تعداد پنجره‌ها، از پنجره‌های بزرگ استفاده نمایید. پنجره‌ها باید باکیفیت و ایده‌آل باشند.
  • در صورتی که یک دیوار بسیار کم در معرض آب قرار دارد؛ پس آن را کاشی نکنید. به جای کاشی دیوار را ضدآب نمایید.
  • مصالح ساختمانی را از درب کارخانه تهیه کنید تا قیمت مناسب‌تری داشته باشد، زیرا از این طریق واسطه‌ها حذف می‌شوند.
  • اگر ساختمان شما دو طبقه است پس همه بخش‌ها را دقیق بر روی هم بسازید؛ به نحوی که آشپزخانه و سرویس بهداشتی دو طبقه بر روی هم باشند.
لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array