به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی (Fidelity) روز 27 مارس (8 فروردین) پرونده S-1 خود با مضمون درخواست راه‌اندازی صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اتریوم را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ارسال کرد. همانطور که از پرونده قبلی انتظار می‌رفت، این صندوق به فیدلیتی اجازه می‌دهد بخشی از اتریومی که در اختیار دارد را استیک کند.

صندوق قابل معامله در بورس این غول مدیریت دارایی، در بورس Cboe BZX معامله می‌شود. پلتفرم فیدلیتی دیجیتال اَسِت سرویس (Fidelity Digital Asset Services) نیز به عنوان متولی اتریوم (ETH) تراست عمل خواهد کرد. بر اساس پرونده اخیر:

«این صندوق قصد دارد برنامه‌ای برای استیک کردن بخشی از دارایی‌های تراست را از طریق یک یا چند بستر ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت استیکینگ ایجاد کند.»

البته این برنامه هزینه‌های مورد انتظار برای ETF را مشخص نمی‌کند. در صورت پیاده‌سازی یک فورک در شبکه، متولی تصمیم خواهد گرفت که صندوق از کدام زنجیره حمایت کند.

ETF اسپات اتریوم فیدلیتی

نقاط ضعف ETF اتریوم مورد درخواست فیدلیتی

در فرم درخواست فیدلیتی به ریسک‌هایی ازجمله خطر زیان به شکل جریمه‌های اسلشینگ و ریسک لیکوئید شدن حین پردازش فرایند استیکینگ اشاره شده است. به علاوه، اقدامات نظارتی شدید در ایالات متحده و سایر نقاط جهان می‌تواند تأثیری منفی بر این صندوق داشته باشد.

لازم به ذکر است که طبق گزارش‌های قبلی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در حال بررسی بنیاد اتریوم است، که به گفته تحلیلگران می‌تواند بر شانس تایید ETF اتریوم تاثیر داشته باشند. افزون بر این،  ETFهای اسپات اتریوم با مخالفت‌های سیاسی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

در همین حال، بلاکچین اتریوم در معرض حمله 51 درصدی نیز قرار دارد و یک مهاجم می‌تواند به سادگی از طریق اکثریت آرا، اداره شبکه را به دست بگیرد. بر اساس اطلاعات مندرج در این فرم، «سه استخر بزرگ استیکینگ، نزدیک به 50 درصد از اتر موجود در شبکه اتریوم را کنترل می‌کنند». در این بین، لایدو دائو (Lido DAO) بزرگترین استخر استیکینگ اتر (ETH) است که 31.5٪ از کل اترهای سپرده‌گذاری شده را در اختیار دارد.

تحلیلگران معتقدند که معرفی یک ETF اسپات اتریوم می‌تواند تاثیر سازمان‌های غیرمتمرکز خودگردان (DAOها) را کاهش دهد، اما بسته به اینکه ETFها چگونه ETH خود را بین سپرده‌گذاران توزیع می‌کنند، “ریسک تمرکززایی” شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

گفتنی است که کمیسیون مهلت تایید سایر ETFهای اتریوم را تا روز 23 می (3 خرداد) به تعویق انداخته است. این درحالی است که به گفته تحلیلگران، شانس تایید ETFهای اتریوم در ماه می،‌ کمتر از ۲۰ درصد است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array