روز گذشته اخباری مبنی بر سفر ایلان ماسک به کشور چین پس از 3 سال و دیدار با سران چینی به جهت گفتگو درباره تسلا منتشر شده بود.
امروز، سه‌شنبه، پس از سفر ماسک به چین و دیدار با وزیر امور خارجه این کشور، چین گانگ، سهام کمپانی سازنده خودروهای برقی تسلا 5% افزایش یافته است.

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ملاقات ایلان ماسک و گانگ همزمان با تلاش بیجینگ برای ترغیب دیگر ملت‌ها برای سرمایه‌گذاری و ایجاد روابط همکاری در این کشور است. و به همین منظور، ماسک مکرراً در گذشته اعلام کرده که تمایل دارد کسب‌وکار خود در کمپانی تسلا را در کشور چین توسعه دهد.

آقای چین گانگ، که تا مدتی پیش سفیر کشور چین در ایالات متحده بود، اظهارات جالبی در این زمینه داشت. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه، او گفته است که “مدرن‌سازی به سبک چینی” که توسط جمعیت انبوه و “یک هدف مشترک” تعیین می‌شود، باعث ایجاد “پتانسیل رشد بی‌سابقه” و “افزایش تقاضا” در بازار خواهد شد.

همچنین او افزود که خودروهای برقی تولید کمپانی تسلا “چشم‌اندازی وسیع برای توسعه و پیشرفت” دارند و کشور چین به میزبانی از این تولیدات ادامه خواهد داد. به گفته وزیر امور خارجه این کشور، چین قصد دارد با ایجاد محیط کاری “قانونمند و متمرکز بر بازار”، شرایط را برای برندها و بیزینس‌های خارجی مانند تسلا مهیا و حتی تقویت کند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، ایلان ماسک مردم و دستاوردهای این کشور را تحسین کرده است. کمپانی تسلا با “جدایی سیاسی” مخالف است و تمایل دارد کسب‌وکار خود را در کشور چین توسعه دهد.

سهام کمپانی تسلا پس از باز شدن بازار سهام در روز سه‌شنبه رشدی 5 درصدی را تجربه کرد. در ساعت 10 صبح به وقت محلی، ارزش هر سهام از سهام این کارخانه حدوداً به 202 دلار رسیده بود.

کمپانی تسلا هنوز درباره صحت و سقم مفاد بیانیه وزارت امور خارجه کشور چین اظهار نظر نکرده است.

دیدار ایلان ماسک و چین گانگ، همزمان با تشدید تنش‌ها در میان دو کشور چین و آمریکا بر سر مسائل مربوط به تکنولوژی است. سال گذشته، واشنگتن محدودیت‌های شدیدی را در رابطه با صادرات تراشه‌ها و تجهیزات نیمه‌هادی به چین اعمال کرده بود.
این اقدام ایالات متحده تأثیر شدیدی بر تلاش‌های چین برای رونق بخشیدن به صنعت داخلی خود در حوزه تکنولوژی خواهد گذاشت.

در همین ماه جاری نیز، نهادهای امنیتی چینی، سازندگان زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی کشور خود را از خریداری تجهیزات مورد نیاز از کارخانه آمریکایی تولیدکننده تراشه‌های Micron منع کرده بودند.

وزیر امور خارجه چین در دیدار روز سه‌شنبه با ماسک اظهار کرد که ایجاد رابطه “سازنده” میان چین و آمریکا، به نفع هر دو کشور خواهد بود.

تسلا

چالش‌های پیش‌روی تسلا

تا این لحظه، مسائل از دید چین و منافع این کشور بررسی شد. اما دیدگاه آمریکا و ایلان ماسک چیست؟

از دید ماسک، دیدار روز سه‌شنبه همزمان با روبه‌رو شدن کمپانی تسلا با چالش‌های بزرگی است. مشکلاتی مانند تشدید رقابت‌ها با دیگر سازندگان خودروهای برقی در چین و در نتیجه کاهش تقاضا برای محصولات تسلا. همچنین، جنگ بر سر تولید خودروهای اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه نیز هنوز ادامه دارد.
تسلا مدت زیادی است که در تلاش است تا قیمت خودروهای برقی خود را در کشور چین، صاحب دومین اقتصاد قدرتمند جهان، بر اساس شرایط سخت و رقابتی کاری تنظیم کند.

این کارخانه خودروسازی به امید افزایش نرخ فروش، چندی پیش قیمت خودروهای خود را در اروپا و آمریکا به‌طرز چشمگیری کاهش داده بود.

بیانیه منتشر شده توسط وزارت امور خارجه چین اطلاعات زیادی درباره مکالمه میان ایلان ماسک و چین گانگ به اشتراک نگذاشته است. کشور چین دومین بازار مخاطب کمپانی تسلاست و ماسک همیشه تمام تلاش خود را برای حفظ رابطه کاری خوب با بیجینگ کرده است.
این میلیاردر سالهاست که با سرمایه‌گذاری‌های خود در چین، باعث رونق گرفتن بازار تکنولوژی در این کشور شده است.

ماسک در سال 2020 گفته بود : “به نظر شخصی من، چین بهترینه!”

بزرگترین کارخانه تولید خودروهای برقی تسلا در ابرشهر شانگهای قرار دارد. این کمپانی در ماه آوریل اعلام کرده بود که قصد تأسیس یک پایگاه محلی دیگر برای تولید سیستم‌های ذخیره انرژی خود را دارد.

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array