به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به نظر می‌رسد تصمیم کمپانی خودروهای برقی تسلا برای کاهش قیمت ماشین‌های این کمپانی، باعث خنثی شدن اثر افزایش نرخ بهره شده‌است.

میزان فروش کمپانی تسلا در سه‌ ماه آغازین سال 2023، بعد از کاهش قیمت خوددوهای برقی این کمپانی به امید جبران افول رشد اقتصادی و افزایش نرخ بهره، حدوداً 5 درصد افزایش داشته‌است.

تسلا در روز یکشنبه اعلام کرد که نزدیک به 432 هزار دستگاه خودرو را در حد فاصل ماه ژانویه تا مارچ به مشتریان تحویل داده‌است. این آمار نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است. در سه‌ ماه پایانی سال گذشته تعداد خودروهای تحویل داده شده 405 هزار عدد بود.

کمپانی تسلا در سه‌ ماه ابتدایی سال 2022، حدوداً 310 هزار خودرو را به مشتریان تحویل داده‌است. به گفته بن رز، رئیس Battle Road Research،این رشد 36 درصدی در آمار فروش از سال گذشته نشان‌دهنده “تقاضای فزاینده مردم برای خودروهای الکتریکی ، و انتخاب تسلا از بین دیگر تولیدکنندگان این مدل‌ها به دلیل کیفیت و تجربه کاربری خوب” است.

او ادامه داد: “با اینکه تاثیر دقیق این کاهش قیمت‌ها و نرخ مالیات هنوز قابل محاسبه نیست، اما هردوی این موارد باعث رونق این کمپانی خواهند شد.”

تسلا، که بیشترین آمار فروش خودروهای الکتریکی در ایالات متحده را به خود اختصاص می‌دهد‌، با موفقیت توانسته بخشی از اعتبار از دست‌رفته خود را به‌دست آورد و اعتماد از بین‌رفته سرمایه گذاران را نسبتاً جلب کند.
این شرایط ناشی از جوً متلاطمی بود که در سال 2022 در نتیجه اقدامات ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، درپی تلاش‌هایش برای تصاحب توییتر به‌وجود آمد.
در سال جاری ارزش سهام تسلا تا 90 درصد افزایش یافته‌اند‌‌، اما با این حال ارزش فعلی این سهام نصف ارزش آنها در نوامبر سال 2021 است.

 

تسلا

 

تغییر قوانین مالیاتی به نفع تسلا

در ایالات متحده آمریکا، تسلا یکی از ذی‌نفعان اصلی از تغییر قانون اعتبار مالیات فدرال برای خریداران خودروهای برقی بود. سال گذشته، دموکرات‌ها در اقدامی سقف تعداد خودروهای تولیدکننده‌ای را که واجد شرایط دریافت اعتبار 7500 دلاری بودند، حذف کردند.
تسلا سهمیه خود را مصرف کرده بود، اما در ماه ژانویه، میزان خرید دو خودروی محبوبش توسط مشتریان، واجد شرایط دریافت 7500 دلار اعتبار مالیاتی شد.

قوانین اعتبار مالیاتی از شانزدهم ماه آوریل سخت‌تر شده و شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا قطعات باتری و موادمعدنی باتری را از مستقیماً از ایالات متحده یا متحدانش خریداری کنند.
کمپانی تسلا به خریداران اعلام کرده که ارزان‌ترین نسخه خودروی سدان مدل 3‌، که از باتری ساخت چین استفاده می‌کند، دیگر اعتبار کامل را دریافت نخواهد کرد.

اما درنهاین کمپانی تسلا احتمالاً در تهیه قطعات و شرایط لازم از دیگر رقبای خود مانند Ford Motor پیشی گرفته‌است.
همچنین کمپانی تسلا توانسته میزان تولید را در کارخانه‌های نزدیک آستین، تگزاس و برلین افزایش دهد. این افزایش سرعت باعث کاهش مدت‌زمانی می‌شود که مشتریان باید درانتظار بمانند.
تسلا در ماه مارچ اعلام کرد که کارخانه برلین ظرفیت تولید خود را به 5 هزار خودرو در هفته رسانده‌است.

با این حال سرمایه‌گذاران نگران وضعیت فروش در چین هستند. جایی که تسلا رقبای جدی در صنعت تولید خودروهای برقی مانند BYD دارد. در اخبار منتشر شده، تسلا هیچ اشاره‌ای به میزان فروش در کشور چین و یا دیگر مناطق نکرد.
همچنین توانایی تسلا در تسلط بر بازار خودروهای برقی در آمریکا، در سال جاری به چالش کشیده می‌شود. زیرا کمپانی‌های به‌نام و باتجربه‌‌ای مانند General Motors نیز قصد عرضه خودروهای برقی خود به بازار را دارند.

خودروهایی که این کمپانی برای عرضه به بازار در سال 2023 درنظر گرفته‌است‌، شامل یک ماشین اسپرت با قیمت پایه 30 هزار دلار، یک وانت باربری با قیمت پایه 40 هزار دلار است. هردوی این موارد از ارزان‌قیمت‌ترین خودروی کمپانی تسلا که 43 هزار دلار قیمت دارد، ارزان‌تر هستند.

ایلان ماسک وعده داده‌است که سایبرتراک محبوب این کمپانی تا قبل از پایان سال میلادی آماده فروش خواهد شد. اما تولید انبوه این ماشین آینده‌نگر تا سال 2024 آغاز نخواهد شد. تا آن زمان، تسلا هیج پیشنهاد و محصول جدیدی برای عرضه به بازار داغ خودروهای برقی نخواهد داشت.

 

منبع: nytimes

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array