به گزارش ایران دکونومی، «پریسا تبریز» بانوی ایرانی است که معروف به شاهزاده امنیت گوگل می‌باشد. او سرپرست تیمی 30 نفره است که بخشی از بزرگترین متخصصان امنیتی اروپا و آمریکا هستند. توانایی خارق‌‌العاده پریسا تبریز برای نفوذ به فکر و ذهن هکرهای ماهر و مجرم، سبب آن شده ‌که او مجوز حضور دیگر مهندسان در بخش امنیت گوگل را صادر کند.

کار پریسا تبریز هک کردن سیستم‌‌ها و سرویس‌های گوگل به عنوان یک هکر «کلاه سفید» است و در خط مقدم جبهه گوگل ‌علیه هکر‌های مجرم یا «کلاه سیاه» مشغول مبارزه سایبری است. مسئولیت او به عنوان یک هکر «کلاه سفید»، هک کردن سیستم‌‌ها و کارمندان گوگل است. به این ترتیب قبل از آنکه گوگل به دست هکرهای «کلاه سیاه» یا مجرمان سایبری دچار اختلال امنیتی بشود، آن‌‌ها را برطرف می‌سازد.

در واقع مسئولیت پریسا تبریز و تیم او، کمک و نجات تقریباً بیش از یک میلیارد کاربر در سایت گوگل کروم است که جزو یکی از پر‌مخاطب‌‌ترین و محبوب‌‌ترین مرورگر‌های امروزی است. 

زندگینامه و تولد پریسا تبریز

پریسا تبریز در سال ۱۹۸۳ میلادی (۱۳۶۱ شمسی) در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. او پدری ایرانی دارد که در آمریکا پزشک است. مادرش نیز از پرستاران آمریکایی با اصالتی لهستانی است.

پریسا تبریز دو برادر کوچک‌تر از خود نیز دارد. تبریز در حومه شهر شیکاگو «ایلینوی» بزرگ شده است. او در مورد برادران خود می‌‌گوید: چون از آن‌ها بزرگ‌‌تر بودم در همه بازی‌‌ها آن‌‌ها را شکست می‌‌دادم! ولی وقتی بزرگ‌‌تر شدند می‌دانستم دیگر زورم به آن‌ها نمی‌‌رسد و به این نتیجه رسیدم که باید به روش دیگری از برادرانم جلو بزنم.

خانم تبریز در رابطه با انتخاب شغل خود می‌گوید: اوایل نمی‌‌دانستم باید به چه کاری روی بیاورم. بنابراین در مدرسه تعدادی آزمون دادم که نتیجه آن‌ها نشان داد که باید افسر پلیس شوم. آن وقت‌ها این موضوع باعث خنده و تمسخر من می‌شد، اما اکنون می‌‌بینم ‌چندان هم دور از واقعیت نبود. امروز من به گونه‌‌ای مسئول حفاظت از افراد هستم.

پریسا تبریز دانش‌آموخته علوم کامپیوتر از دانشگاه ایلینوی در «اربانا شمپین» است. او در سال ۲۰۰۷ به استخدام شرکت گوگل درآمد و تا سال ۲۰۱۱ مدیر و متخصص امنیت در این شرکت بود که بعدها گسترش یافت. هم‌اکنون بیش از ۲۵۰ متخصص امنیت در آن مشغول هستند و اکنون ریاست بخش مهندسی مرورگر گوگل کروم را بر عهده دارد. بنا به گفته پریسا تبریز، او زمانی که به دانشگاه رفت، با رایانه‌ها آشنا شد و پیش از آن، وقت خود را صرف فعالیت‌های هنری و ورزشی می‌کرده‌ است. 

به این ترتیب، تبریز تا قبل از آنکه در رشته مهندسی کامپیو‌تر وارد دانشگاه ایلینویز شود، حتی با کامپیوتر نیز کار نکرده بود، اما «جان دراپر» معروف به «کاپتان کرانچ» که یکی از معروف‌‌ترین هکر‌های قدیمی است سبب الهام بخشیدن به او در این مسیر شد. 

خانم تبریز به صخره نوردی علاقه‌مند است و پس از پایان کارش، به باشگاه مورد علاقه خود رفته و در آنجا به تمرین می‌پردازد. بیشتر مشتریان این باشگاه از کارمندان گوگل هستند.

پریسا تبریز

از تحصیلات تا کار در بخش امنیت گوگل

پریسا تبریز ابتدا برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه ایلینویز ثبت نام کرد، اما خیلی زود به علوم کامپیوتر علاقه‌مند شد. او لیسانس علوم و مدرک کارشناسی ارشد علوم را در دانشگاه به پایان رساند. و تحقیقاتی در زمینه امنیت بی‌سیم و حملات به فن‌آوری‌های افزایش دهنده حریم خصوصی انجام داد و با مشاورش «نیکیتا بوریسوف» مقالاتی را تألیف کرد. او یکی از اعضای فعال یک باشگاه دانشجویی علاقه‌مند به امنیت کامپیوتر بود که به دلیل هک شدن وب سایت خود به آن پیوست.

زمانی که تبریز در کالج بود، به او یک دوره کارآموزی تابستانی با تیم امنیتی گوگل پیشنهاد شد، و چند ماه پس از فارغ‌التحصیلی او در سال ۲۰۰۷ به این شرکت پیوست. در حالی که برای شرکت در کنفرانسی در توکیو با گوگل آماده می‌شد، تصمیم گرفت از عنوان شغلی «شاهزاده امنیت» در کارت ویزیت خود به جای «مهندس امنیت اطلاعات» معمولی استفاده کند، زیرا کمتر خسته کننده به نظر می‌رسید و آن را طعنه آمیز می‌دانست. تبریز کارکنان Google را که علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد امنیت بودند آموزش داد و با جوانان در DEFCON کار کرد تا افراد بیشتری را با حوزه امنیت رایانه آشنا سازد. در سال ۲۰۱۳، تبریز مسئولیت امنیت گوگل کروم را بر عهده گرفت.

در سال ۲۰۱۴، او تلاشی را برای پذیرش پروتکل HTTPS آغاز کرد. در سال ۲۰۱۵، کمتر از ۵۰ درصد از ترافیک مشاهده شده توسط کروم از طریق HTTPS بود و تا سال ۲۰۱۹، درصد ترافیک HTTPS در همه پلتفرم‌ها به ۷۳ تا ۹۵ درصد افزایش یافت. تبریز علیه رهگیری ارتباطات HTTPS در اینترنت عمومی توسط دولت صحبت کرده است.

در سال ۲۰۱۴، تبریز در کنفرانس توسعه دهندگان کروم سخنرانی «باید شیطان را بشناسید» برگزار کرد. و در سال ۲۰۱۶، مسئولیت پروژه صفر ، یک گروه تحقیقاتی امنیتی تهاجمی را بر عهده گرفت.

پریسا تبریز در شهر پورتلند واقع در اورگن، به عنوان سخنران اصلی کنفرانس پایتون در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ شمسی) حضور پیدا کرد.

او به عنوان سخنران اصلی در کنفرانس گوگل به نام “کلاه سیاه” در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ شمسی) حضور پیدا کرد.

پریسا تبریز در همین سال با ایجاد مجموعه‌ای متشکل از ۱۴ سخنران متخصصان خانم را گردآوری کرد.

او درمورد حضور زنان در عرصه فن‌‌آوری می‌‌گوید: پنجاه سال پیش، تعداد زنان شاغل در عرصه پزشکی و حقوق تقریباً با هم برابری می‌کرد، اما خوشبختانه امروزه این موضوع به دنیای فن‌‌آوری نیز به تدریج سرایت می‌‌کند.

قطعاً زنان هر جامعه‌ای در حوزه‌های مختلف نقش پررنگی داشته‌اند. اما در دنیای فناوری تعداد محدودی از زنان درگذشته مشغول به فعالیت بوده‌اند. اکنون شاهد حضور فوق‌العاده مؤثر زنان در این حوزه هستیم؛ به‌گونه‌ای که پریسا تبریز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سلاح‌های گوگل و  یک برند ارزشمند فناوری در کل جهان شناخته شده است.

افتخارات پریسا تبریز

  • مجله فوربز در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ شمسی)، نام وی را در فهرست ۳۰ نفر از برترین متخصصان زیر ۳۰ سال برای تماشا در صنعت فناوری قرار داد.
  • مجله وایرد (Wired) نام خانم پریسا را در لیست ۲۰ نفر از برترین رؤیاپردازان فناوری در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ شمسی) قرار داد.
  • مجله تجاری فورچون در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ شمسی) در فهرست سالانه خود، نام خانم تبریز را در بین ۴۰ نفر از برترین متخصصان فناوری زیر ۴۰ سال که بر جوانان تاثیر می گذارد قرار داد.

پریسا تبریز همه چیز را زیر نظر خود دارد؛ از فعالیت هکرهای مجرم برای دزدی اطلاعات بانکی افراد گرفته، تا فعالیت‌‌های گروه‌هایی مانند Anonymous و حتی تمام کسانی که در تلاش هک کردن، اختلال و از کار انداختن سیستم Gmail هستند. او در گوگل ریاست بخشی را بر عهده دارد که از ۳۰۰ هکر در اروپا و آمریکا تشکیل شده و وظیفه بررسی تهدیدات امنیتی مرتبط با موتور جستجوی گوگل و همین‌طور دیگر محصولات این شرکت، از جمله مرورگر «گوگل کروم» را بر عهده دارند.

سخن آخر

شرکت گوگل مجبور است هزینه‌‌های بسیار زیادی ‌برای نزدیک نگه داشتن دشمنان خود و شناخت نقاط ضعف امنیتی خود پرداخت کند. اکنون شرکت گوگل به هر فردی که موفق شود خطا‌ها یا اختلالات گوگل کروم را نشان دهد، پاداشی معادل با ۳۰ هزار دلار پرداخت می‌‌کند و تا امروز مجموع این پاداش‌‌ها به ۱.‌۲۵ میلیارد دلار رسیده است و سبب ترمیم ۷۰۰ خطا و نقطه ضعف در کروم شده است.

پریسا تبریز «شاهزاده امنیت گوگل» بر این باور است که این اقدام گوگل کاملاً منطقی، درست و حساب شده است، چرا که ما قصد داریم که این هکرها در کنار ما باشند و نه علیه ما. به همین دلیل است که پریسا تبریز معمولاً ساعت‌های زیادی ‌در شبانه روز را مشغول تلاش برای امنیت و حفاظت از اطلاعات و داده‌‌های یک هفتم جمعیت جهان است.

بیوگرافی پریسا تبریز می‌تواند امیدبخش تمام زنانی باشد که ذهنشان پر از دغدغه‌های بزرگ و دلشان پر از امید و آرزوست. اما بنا بر ذهنیتی که دارند این را غیرممکن می‌دانند. در جامعه امروزی یک زن می‌تواند جایگاه بزرگی را به دست آورد و آن‌گونه باشد که بتواند برای درصد زیادی از افراد جامعه مفید واقع شود.

همچنین بخوانید:

مه‌لقا ملاح؛ مادر محیط زیست ایران

زندگینامه دکتر سکینه پری همدانی، اولین جراح زن ایران

آذر اندامی، نامی که بر روی سیاره زهره حک شد

مریم میرزاخانی: ملکه ریاضیات، نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز

زنی که ۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد

ایران درودی، خالق تصاویری از کمال و اعتلا

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array