به گزارش ایران دکونومی، نسبت اشتغال زنان یکی از نماگرهای مهم بازار کار است که نشان می‌دهد چند درصد از زنان بالای 15 سال (در سن اشتغال) در حال حاضر مشغول به کار هستند.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در زمستان سال 1402، نسبت اشتغال زنان در کل کشور به طور میانگین 11.6 درصد بوده است. این نسبت در 16 استان بیشتر و در 15 استان کمتر از میانگین کل کشور است. از میان این استان‌ها،‌ بالاترین نسبت اشتغال زنان مربوط به استان زنجان و نزدیک به 22 درصد بوده است. پس از زنجان، استان‌های خراسان شمالی و گیلان در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، استان‌های مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد با نسبت اشتغال به ترتیب 5.5 و 6 درصدی، در انتهای فهرست جای گرفته‌ و کمترین نسبت اشتغال زنان را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه این نسبت در زمستان 1402 با زمستان 1401 نشان می‌دهد که در طول یک سال، نسبت اشتغال زنان در استان‌های خراسان شمالی و بوشهر نسبت به سایر استان‌ها بیشتر رشد کرده است؛ در حالی که نسبت اشتغال زنان در استان اردبیل بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

نکته جالب توجه در این مقایسه، رتبه استان تهران است. تهران از نظر نسبت اشتغال زنان در جایگاه پانزدهم بین 31 استان کشور قرار گرفته است و در آن از هر 100 زن در سن اشتغال تنها 12 زن شغل دارند. این در حالی است که تصور می‌شود در تهران به دلیل بافت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن نسبت زنان شاغل به کل زنان در سن اشتغال بالاتر باشد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array