قطعاً نام بلوتوث را شنیده‌اید، تکنولوژی که قبلاً برای ارسال فیلم و عکس به دوستان استفاده می‌کردیم و امروز از آن برای شنیدن موسیقی و یا کنترل لوازم رایانه‌ای استفاده می‌کنیم. اما جالب است بدانیم که بنیان‌گذار این تکنولوژی، یک بانوی ایرانی می‌باشد.

ماریا خرسند، یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های گوشی‌های هوشمند را اختراع کرد. بلوتوث؛ این فناوری توسط او در جریان ورودش به شرکت سونی‌اریکسون کلید خورد و با موفقیت به نتیجه نهایی رسید و ثمره جهانی داد.

زندگینامه ماریا خرسند

ماریا خرسند در سال ۱۳۳۶ در شهر ساری متولد شد و در سن ۱۵ سالگی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. هر چند مادر ماریا میل داشت که فرزندانش پس از پایان تحصیل به ایران بازگردند، اما ماریا و خواهرش تصمیم به ادامه زندگی در خارج از ایران گرفتند. با این حال ماریا هیچ‌گاه هویت ایرانی خود را انکار نکرده است، هر چند این مسئله در مقاطعی باعث ایجاد مانع بر سر راه پیشرفت شغلی او شده است.

 خرسند می‌گوید: «من به مطالعه آدم‌ها و رفتارهایشان علاقمند بودم و می‌خواستم روانکاو بشوم.» به این ترتیب ماریا ابتدا در رشته روان‌شناسی ثبت نام کرد، اما پس از مدت کوتاهی به تشویق خواهر بزرگترش که او هم در آن زمان در آمریکا مشغول تحصیل در رشته علوم کامپیوتر بود، تغییر رشته داد و در رشته کامپیوتر ثبت نام کرد و مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه «فولرتون» کالیفرنیا دریافت کرد.

او با همسر خود در دوران تحصیل آشنا شد و بعد از کسب تجربه کاری در شرکت‌های نفتی و کامپیوتری آمریکا به همراه همسرش در سال ۱۳۶۶ به سوئد مهاجرت کرد. او پیش از آن تجربه کار در چند شرکت نفتی و کامپیوتری آمریکایی چون شرکت نفتی یونیون کالیفرنیا و شرکت کامپیوتری یونیسیس را به تجربیات کاری خود افزوده بود و همین مسئله باعث شد پس از ورود به سوئد بتواند در کمپانی بزرگ اریکسون استخدام شود.

امروزه همه ما در تلفن‌های همراه خود از این تکنولوژی استفاده می‌کنیم و جالب است که بدانیم او در زمانی که عضو هیئت مدیره این شرکت بود، مدیریت پروژه بلوتوث را با بیش از ۲۰۰ مهندس و کارشناس بر عهده گرفت و با سیاست‌گذاری‌های درست خود، راه را برای همه‌گیر شدن این تکنولوژی هموار کرد و به همین دلیل او را مادر این تکنولوژی می‌دانند.

همکاری ماریا خرسند با شرکت سونی اریکسون

شرکت سونی اریکسون، مدت زیادی افتخار همکاری با ماریا خرسند را داشت و نه‌تنها در سوئد بلکه در تمام دنیا، او به‌عنوان یکی از مدیران بزرگ صنعت IT شناخته شده است.

ایرانیان بی‌شماری در سال‌های اخیر، در صنعت IT، خوش درخشیده‌اند.  ماریا خرسند نیز با رزومه عالی که در سال‌های کاری‌اش برجای گذاشت، در کنار این عزیزان به‌عنوان یک مدیر لایق خوش می‌درخشد.

فعالیت‌های بی‌شمار ماریا خرسند از جمله مدیرعاملی شرکت SP، ریاست بازارهای مالی کمپانی OMX، کار در شرکت سونی اریکسون ادامه پیدا کرد تا اینکه، مجموعه بزرگ Dell، او را به‌عنوان مدیرعامل شرکتش انتخاب کرد. او هم اکنون در سمت مدیرعاملی این شرکت، مشغول به کار و فعالیت است.

ماریا خرسند

فناوری و تکنولوژی قدرتمند بلوتوث، به قدری در رفع نیاز کاربران موثر است که به هیچ عنوان کم رنگ نشده و محال است که تلفن همراهی را بدون این تکنولوژی دیده باشید. پس اهمیت این تکنولوژی نشان‌دهنده فکر و مدیریت فردی قدرتمند، در انجام و مدیریت این پروژه بزرگ بوده است.

افتخار ثبت این اختراع بزرگ و تاریخی در صنعت کامپیوتر، توسط ماریا خرسند نصیب ایران و ایرانی شده است.

همان‌طور که از پیش گفتیم، ماریا خرسند از سال 2001، با فعالیت در شرکت سونی اریکسون و در پی آن ریاست کمپانی OMX و هم اکنون مدیرعاملی شرکت بزرگ Dell، توانسته است قدرتمندانه در صنعت IT ظاهر شود.

مدیریت پروژه بزرگ بلوتوث توسط ماریا خرسند

هنگامی که برای اولین بار مفهوم بلوتوث معرفی شد، امیدهای زیادی را در میان غول‌های رایانه شخصی مانند اینتل، آی بی ام و توشیبا ایجاد کرد. آنچه که باعث شد مدیریت پروژه بزرگ بلوتوث به این بانوی توانگر سپرده شود، جاه‌طلبی و بلندپروازی او بود. همکارانش متوجه ویژگی‌های خاص و مختص او برای این کار شده بودند و جز او فرد شایست دیگری را جهت اداره این پروژه مناسب نمی‌دیدند.

ماریا خرسند از آن دسته از افرادی است که علاوه بر پشتکار و تلاش در انجام کار و فعالیت، به انجام پروژه‌های همراه با چالش جدید علاقه‌مند است.

از مدیریت سونی اریکسون تا مدیریت شرکت dell

ماریا خرسند می‌گوید: در سال 2001 توانستم ریاست بخش لایسنس تکنولوژی اریکسون را از آن خود کنم. همچنین مدیریت شرکت دل را به دست آوردم. در کنار این کارها من عضو هیئت مدیره شرکت OMX هم بوده‌ام؛ البته قبل از اینکه به ریاست امور مالی آن برسم.

من مدیریت شرکت تحقیقات فناوری SP را هم انجام می‌دادم. شرکت تحقیقاتی SP در شش زمینه انرژی، تکنولوژی اطلاعات و مخابرات، علوم حیات، ریسک و امنیت، محیط‌زیست و حمل‌ونقل فعالیت دارد.

این شرکت اطلاعاتی که به دست می‌آورد را در اختیار سایر شرکت‌های بزرگ دنیا قرار می‌دهد تا آن‌ها برای رسیدن به اهدافشان از آن‌ها استفاده کنند. بازدهی مالی این شرکت در دوران مدیریت من چندین برابر شده است.

ماریا خرسند همواره به هویت ایرانی خود افتخار می‌کند

از همان زمانی که ماریا به خارج از کشور مهاجرت نمود، هیچ‌گاه تصمیم به مخفی کردن ملیت خود نگرفت. حتی زمانی که توانست به موفقیت‌های بزرگ و جهانی دست پیدا کند و افراد زیادی او را شناختند، هم‌چنان به ملیت ایرانی خود افتخار می‌کرد.

این موضوع باعث شد تا موقعیت‌هایی را از دست دهد. زمانی که در ایالت متحده آمریکا بود، درخواست کار در شرکتی داد که وابسته به وزارت دفاع آمریکا بود. زمانی که فرم استخدام را پر کرده و ملیت خود را ایرانی معرفی کرد، تصمیم شرکت این شد که درخواست کار او را رد کنند و استخدامش را لغو نمودند.

در نهایت، بسیاری از انسان‌ها از مواجه شدن با یک چالش جدید در زندگی ترس دارند. دلیل این ترس نیز این است که احتمال می‌دهند در این مسیر شکست بخورند. اما چالش‌های مختلف، سبب پیشرفت هرچه بیشتر ما شده و به قوی‌تر شدن ما کمک بسیار زیادی می‌کند. پس لازم است همچون ماریا خرسند، از تجربه‌های کاری مختلف نترسیم و خود را با چالش‌های جدید شغلی و کاری مشغول نماییم.

همچنین بخوانید:

«پریسا تبریز»، شاهزاده امنیت گوگل و موفق‌ترین زن ایرانی در حوزه فناوری

نصرت الملوک کاشانچی؛ اولین پزشک زن ایرانی در پزشکی قانونی

آذر اندامی، نامی که بر روی سیاره زهره حک شد

زندگینامه دکتر سکینه پری همدانی، اولین جراح زن ایران

موفق‌ترین کارآفرین زن ایرانی کیست؟

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array