به گزارش ایران دکونومی، بنفشه صدیق، موسس و مدیر شرکت تولیدی صنعتی شیگال است. سالها تلاش و فعالیت باعث شده تا لقب موفق‌ترین بانوی کارآفرین ایران را از آن خود سازد. صدیق اعتماد به نفس، پشتکار، توکل به خدا، عشق به کار، انگیزه داشتن و کنجکاوی، ریسک‌پذیری و ریزبینی را از مهمترین دلایل موفقیتش می‌داند. او می‌گوید مشکلات جزو لاینفک ذات زندگی و کسب و کار هستند که با درایت، تفکر و توکل قابل حل هستند.

زندگینامه بنفشه صدیق

بنفشه صدیق در 13 اسفند سال 1354 در تهران متولد شد. دو برادر و یک خواهر دارد و خودش فرزند دوم خانواده است. پدر بنفشه چهل سال است که در حوزه صنعت فعالیت دارد و خود یک کارآفرین است. از سوی دیگر مادر قبل از ازدواج در کشتیرانی مشغول به فعالیت بوده و به جهت نگهداری و تربیت فرزندان ترک کار کرده است.

بنفشه صدیق می‌گوید: از کودکی علاقه زیادی به کتاب و سخنوری داشتم. رویای من این بود که واعظ باشم، حال نمی‌دانم به چه مفهومی این علاقه در من ایجاد شد، شاید به معنای سخنور؛ چرا که خودم را بر روی صندلی می‌دیدم که مشغول سخنرانی هستم.

در دوره دبیرستان طی بازدیدی از یک هنرستان به معماری علاقه پیدا کردم که با مخالفت پدر روبه‌رو شدم و به همین دلیل رشته ریاضی فیزیک را به اجبار ادامه دادم. سالی که کنکور دادم، همزمان رشته زبان آلمانی، مدیریت صنعتی و مهندسی برق الکترونیک قبول شدم و به انتخاب پدرم برق الکترونیک را ادامه دادم.

 این رشته برای خانم‌ها رشته سنگینی بود و می‌بایست در کارگاه‌های جوشکاری دوره کارآموزی می‌گذراندیم. حین جوشکاری کاربیت کاری انجام می‌دادیم که این خود تخصصی بود و باید کاربیت‌ها در زاویه‌های مشخص و دقیقی قرار می‌گرفت، وگرنه می‌چسبیدند و کار انجام نمی‌شد.

دانشجوی سال دوم بودم و عملاً تخصص کافی نداشتم و نتوانستم به درستی پایه را به صفحه جوش دهم که کارگری آمد و گفت این کار مهندس‌ها نیست، بلکه کار ماست. برایم جالب بود که با صمیمیت خاصی گفت که من ناراحت نشوم و راه درست آن کار را نشان داد.

در دوران دانشگاه هم کارهای اجرائی را دوست داشتم و در تحصیل تا حدی که می‌توانستم در کارهای اجرایی وارد می‌شدم. وقتی کارشناسی گرفتم به خودم گفتم چه بخواهی یا نخواهی مهندس شدی، البته کم کم به رشته‌ام علاقه پیدا کردم و فعالیت‌های این زمینه را دوست داشتم. بعد از ده سال کارشناسی ارشدم را به خاطر کارم و نه علاقه در رشته مدیریت از دانشگاه ورزبورگ آلمان گرفتم.

پدرم کارآفرین بود و کسب و کاری را راه‌اندازی کرده بود. به یاد دارم از پنج صبح تا دوازده شب سر کار بود. در زیرزمین منزل یک کارگاه کوچک داشتیم که پدر کارهای فنی را آنجا انجام می‌داد. از کودکی با اره، گیره، پیچ و میخ آشنا بودیم. کار شبانه‌روزی را دیدیم و یاد گرفتم. وقتی وارد دانشگاه شدم پدر گفت: تا امروز خرجتان را داده‌ام و از این به بعد هم خرجتان را می‌دهم، اما اگر بیشتر بخواهید باید کار کنید و این اولین زمینه برای ورود به کار بود.

شروع فعالیت بنفشه صدیق در زمینه صنعت

کارآفرین برتر کشور

بنفشه صدیق در مورد ورودش به بازار کار اینگونه می‌گوید: در نوزده سالگی به عنوان حسابدار پاره وقت در شرکت پدر کار کردم. بعد از آن در شرکتی که پدرم هم شریک بود، در صنعت خودرو مشغول شدم. در آن شرکت با گروهی که در مورد ممیزی‌های TS کار می‌کردند همکاری کردم. صدیق می‌گوید انگیزه اصلی کارآفرین شدنش مدیر کارخانه‌ای بوده که مخالف حضور زن در عرصه صنعت بوده است.

 حضور در چنین فضایی باعث شد تصمیم بگیرد توانمندی‌های خود را به اثبات برساند و با استفاده از تسهیلات بانکی و منابع موجود، شرکت خود را در سال 1370 به نام شیگال به ثبت رسانده و فعالیت خود را در ساوه آغاز کند. او اکنون برای 70 نفر ایجاد شغل کرده است و پیامش به زنان این است که دیدگاه‌های جنسیتی را از خودشان دور کنند.

صدیق در ادامه می گوید: علاقه‌ام به صنعت خودرو بیشتر از رشته خواهرم تاثیر گرفته بود؛ چرا که فکر آن بودم قطعه‌ای برای اتومبیل بسازم و شرکت شیرگاز لاله را در بخش صنعت خودرو راه‌اندازی کردم. برای یک کسب و کار صنعتی نیاز به سرمایه اولیه و یکسری زیر ساخت‌ها است. در مورد سرمایه اولیه به پدرم گفتم: علاقه‌مندم که کاری را در صنعت خودرو شروع کنم که جدا از رشته فعالیت شما باشد که در زمینه شیرآلات گازی است. گفت: می‌توانی؟ گفتم: می‌توانم و زمینی را از پدر خواستم.

پدرم زمینی که در کنار کارخانه خودش بود را در اختیار من گذاشت و شروع به کار کردیم. پیگیری‌های بانکی و نوشتن طرح برای دریافت تسهیلات را انجام دادم. کمک بانک ملت و اعتبار پدر باعث شد سریعاً شروع به کار کردیم. در سال 1380 استارت کار را زدیم و اولین قراردادمان با شرکت ساپکو بود.

موضوع صنعت بحثی نیست که یک خانم بتواند فی‌البداهه وارد شود؛ چون سرمایه‌گذاری سنگین اولیه لازم دارد و بعد از آن یک تیم‌سازی بسیار قوی می‌خواهد و برای تجمیع این تیم قطعاً نیاز به زیر ساخت است که خوشبختانه این زیر ساخت‌ها برای من موجود بود. زمانی که با ساپکو در ارتباط بودم با شرکت چرخش‌گر تبریز مذاکره کردم و برای تولید دنده گیربکس نیسان فعالیت جدیدی را شروع کردم.

اولین قرارداد شرکت که بسته شد احساس کردم دیگر می‌خواهم از خوشحالی زیاد بمیرم؛ چون بعد از بستن اولین قرارداد دیگر نیاز به اثبات خود و مجموعه ندارید. قبل از قرارداد باید خود را اثبات کنید. چند سال بعد مجموعه را توسعه دادیم و 17 سال است که من در این حوزه فعال هستم و خوشبختانه هم خیلی خوشنام هستیم.

من به کارآفرینی از منظر دیگری نگاه می‌کنم، کارآفرینی یک صفت خودجوش و فارغ از هرگونه تفکر و انگیزه است. اگر علمی به آن نگاه کنیم هرم نیازهای مازلو در طبقه آخر می‌گوید انسان به خود شکوفایی می‌رسد، یعنی به جایی می‌رسد که در درونش چیزی می‌جوشد و این جوشش، ایجاد زایندگی و کسب و کار می‌کند. از نظر من ثروت دستاورد کارآفرینی است، ثروت آفرینی جنسش با کارآفرینی متفاوت ولیکن می‌تواند از اثرات کارآفرینی باشد.

صدیق پدرش را الگوی خود معرفی می‌کند؛ چراکه وی اولین تولیدکننده شیر اجاق گاز در داخل کشور بوده است. او درباره پدرش می‌گوید: «از زمان کودکی در روزهای جمعه پدرم ما را به کارخانه می‌برد. همین باعث علاقه‌مندی من به کارهای فنی و تولید شد ودر آن روزها در کنار پدرم با ادبیات کسب و کار و صنعت آشنا شدم.

زمینه کاری بنفشه صدیق تولید دنده برنجی انواع گیربکس خودرو، شیر بخاری اتوبوس و خاور، قطعات اتصالی ترمز است و در این زمینه در حال امضای قراردادی با آلمان در زمینه انتقال تکنولوژی جهت تولید شیر مخزن است. مشتریان محصولات کارخانه بنفشه صدیق، ایران خودرو، ایران خودرو دیزل و سایپا هستند.

کارآفرینی زنان

بنفشه صدیق به عنوان یکی از موفق‌ترین و به باوری موفق‌ترین بانوی کارآفرین ایران در زمینه کارآفرینی زنان حرف‌هایی برای گفتن دارد. او می‌گوید: در حوزه کارآفرینی زنان چند مطلب وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. یکی از مسائلی که به شدت به آن تاکید دارم، این است که بحث کارآفرینی در افراد در واقع یک برآورد از آموزه‌های خانواده- جامعه است. ما فارغ از این که ببینیم بچه‌ها استعدادهای دیگری هم دارند یا خیر نقش را برای آنها تعیین می‌کنیم.

الگوهای مطرح شده دختران در کتب درسی تصمیم کبری و مهمان‌های کوکب خانم بود که نقش مدیریت خانه را دارند و خانه‌داری می‌کنند. در مقابل برای پسران، نقش پترس فداکار را داشتیم. حتی در سال‌های بالاتر تحصیلی کارآموزی دختران بافتنی و پسران نجاری بود. ما خانم‌ها در بحث آورده‌های سرمایه اجتماعی از آقایان عقب‌تر هستیم.

نکته دیگری که وجود دارد، این است که ریسک‌پذیری کمتری در مقابل آقایان داریم. در پایان، دسترسی مالی برای آقایان بسیار راحت‌تر از خانم‌ها است. این مسایلی است که در حوزه کارآفرینی زنان باید مدنظر گرفته شود. اگر علاقه‌مند به توسعه این فرهنگ هستیم باید ابتدا از نظام آموزشی شروع شود. در نظام آموزشی سهم پسران و دختران یکی، اما بازار کار برای آقایان بیشتر است.

اینکه جوان‌های ما دقیقاً از کجا شروع کنند را کسی نمی‌داند؛ چون باید از درون خودشان بجوشد. کارآفرینی مانند خانواده است و باید ایثار داشته باشید. هنگامی که بتوانید از وقت و خانواده خود بگذرید کارآفرین هستید. گذراندن دوره‌های آموزشی الزامیست. نسخه عمومی در این مبحث وجود ندارد، اما انتقال تجربه مهم است. مطالعه تجربه افراد موفق و آموزش به ایجاد کسب و کار و توسعه آن کمک فراوانی می‌کند. در بخش ورود به کسب و کار علاقه و انگیزه و عشق خیلی مهم است که جوانان باید تلاش خستگی ناپذیر داشته باشند و امید به خداوند را فراموش نکنند. خداوند در لحظاتی که اصلاً باور و انتظارش را نداریم، دستمان را می‌گیرد.

افتخارات بنفشه صدیق

کارآفرین برتر شهرستان ساوه از طرف فرمانداری ساوه- 1385

کارآفرین برتر زن در بخش صنایع توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت- 1387

تولیدکننده برتر ملی از طرف وزارت صنایع- 1391

رهبر کارآفرین اقتصادی کشور از طرف دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران- 1393

کارآفرین جوان برتر از طرف پنجمین جشنواره قاره آسیا و اقیانوسیه- 1393

بانوی برتر استان مرکزی از طرف استانداری مرکزی- 1394

فعالیت ها و سمت‌ها

رئیس هیات مدیره شرکت پارس شیر

مدیرعامل و عضو هیات مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین به مدت سه دوره

رئیس هیات مدیره بنیاد خیریه مرسل به مدت 4 سال

عضو انجمن مدیران صنایع ساوه

عضو هیات مدیره بنیاد حامی‌های دانشکده کارآفرینی به مدت 4 سال

عضو هیات مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان به مدت 3 دوره

 عضو انجمن تحقیق و توسعه صنایع ایران

عضو هیات مدیره موسسه توانمندی‌های زنان آسیا

سخن آخر

بنفشه صدیق به عنوان یک زن کارآفرین که موفقیت‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، به زنان توصیه می‌کند: توانمندی‌های خود را بشناسید و دیدگاه‌های جنسیتی را از خود دور کنید. با پشتکار و همت به آنچه علاقه‌مندید، دست خواهید یافت. از فرصت‌های زمانی زیادی که در اثر ماشینی شدن زندگی در عصر ما ایجاد شده، در عرصه کارآفرینی استفاده کنید تا اوقات فراغت بلااستفاده نگردند.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array