به گزارش ایران دکونومی، در دومین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، پنلی با عنوان «وقتی نوآوری امیدآفرین می‌شود» برگزار گردید که در آن «محمد خلج» مدیرعامل اسنپ درخصوص اینکه این مجموعه نوآوری را از کجا شروع کرده است، توضیح داد: «نوآوری در شرکت‌ها بسیار وابسته به امید است. وقتی از نوآوری حرف زده می‌شود، یعنی کشف کردن و توسعه آن اکتشاف. اگر بررسی شود، همه مجموعه‌ها در این دو حوزه موفق نبوده‌اند و اگر مجموعه‌ای به موفقیتی دست یافته این دو مورد را در کنار یکدگیر داشته است. اسنپ نیز بر اساس یک ایده و نیاز به خصوص در حوزه حمل و نقل شکل گرفت و این ایده یک محصول ایرانی است که با همان امیدی که به آن اشاره شد، توسعه پیدا کرد.»

خلج بر این نکته که شکست لازمه موفقیت است، تاکید کرده و افزود: «طبیعی است که در این مسیر موفقیت‌هایی داشته‌ایم و گاهی شکست‌هایی هم بوده است. تمام همکاران ما در اسنپ تلاش کرده‌اند تا راه‌های نرفته‌ را برویم. در خصوص شکست‌ها هم گاهی  فعالیت‌هایی بوده که از لحاظ بیزینس مدل توجیه نداشته و با شکست مواجه شده، اما در کنارش ایده‌هایی هم بود، که به موفقیت منجر شده است.»

«حمید محمدی» بنیان‌گذار دیجی‌کالا درمورد آغاز تا به امروز این مجموعه بیان کرد: «در نوآوری فارغ از ویژگی‌های تکنولوژی، ملاک آن است که ببینیم پتانسیل آن فعالیت تا چه میزان اثر گذاری و بهبود دارد و آیا می‌تواند هزینه‌ها را به حداکثر برساند و کمترین زمان را نیاز داشته باشد. اگر با این تعریف به پدیده نو‌آوری نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که خیلی از کسب‌وکارها و پدیده‌های دیگر نوآور هستند؛ چرا که باعث ایجاد تغییر و توانمندی مردم و مخاطب شده‌اند. با این تعریف در اکثر مواقع کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال در نواوری پیشرو بوده‌اند اما در صنایع سنتی هم دیده می‌شود که برخی از آنها باعث تغییرات مثبتی شده‌اند که می‌توانیم از آنها به‌عنوان کسب‌وکار نواور یاد کنیم.»

محمدی با تشریح این موضوع که دیجی‌کالا در تجارت الکترونیک یک مجموعه نوآور است که توانست دسترسی به خیلی از کالا‌ها را در شهرهای کوچک که امکان پذیر نبوده، امکان‌پذیر کند، اذعان داشت: «در گذشته اطلاع از آن که مشتریان یک محصول درباره آن چه می‌گویند ممکن نبوده و حالا ممکن شده است. همه این موارد در کنار کارهای دیگر یک تغییر در سبک خرید به‌وجود آورده است. برای ارائه خوب این سرویس‌ها، نیاز است که از تکنولوژی‌های خوبی استفاده شود.»

«علیرضا کیان‌پور» مدیرعامل گلرنگ سیستم نیز به همین موضوع پرداخته و درمورد ورود گلرنگ به سیسمت نوآوری گفت: «اصولاً فضای نوآوری کژتابی‌هایی دارد و همه به‌دنبال اتفاقات بزرگ هستند. ما دنبال نوآوری‌هایی از جنس بهبود دهنده هستیم. با این همه در مارکت همه به دنبال اتفاقات پر سر و صدا هستند، ما در گلرنگ اعتقاد به آهستگی و پیوستگی داریم. به‌طور کلی سال‌هاست که در گلرنگ نوآوری انجام می‌شود.»

در ادامه این پنل «آرشام شرفایی» مدیر عامل شرکت متاتک اسنوا درباره زیرساخت‌های گروه‌های صنعتی و پتانسیل‌های آنها اذعان داشت: «در نسل جدید تکنولوژی باید متفاوت‌تر عمل کنیم. گروه‌های صنعتی باید با استارتاپ‌ها تعامل کنند. ما در انتخاب به‌دنبال چنین تعاملاتی هستیم. انتخاب تا به امروز روی 14 تا 15 استارت‌اپ سرمایه‌گذاری کرده است. به طور کلی گروه‌های صنعتی زیرساخت‌های جذابی دارند و می‌توانند برای استارت‌اپ‌ها سکوی پرش باشد. برنامه اسنوا آن است که امسال تعداد سرمایه‌گذاری‌هایش روی استارتاپ‌ها را به  ۲۷ تا ۲۸ مجموعه برساند. برنامه آن است  که درسال جاری روی یک استارتاپ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود.»

محمد خلج درباره شکست‌های گروه اسنپ اظهار کرد: «طبیعی است که در مجموعه اسنپ پروژه‌هایی داشته‌ایم که با شکست مواجه بوده است، اما در کنار این شکست‌ها آورده‌های با ارزشی داشته‌ است. ذات کسب‌وکارهایی که در این حوزه فعال هستند آن است که راه‌های نرفته را بروند. با این حال آستانه تاب‌آوری کسب‌وکارها بسته به سایز، توان مالی و ظرفیت نیروی انسانی متفاوت خواهد بود. به طور کلی ممکن است یک شکست با مبلغ کم باعث نابودی یک کسب‌وکار شود، اما برای یک کسب‌وکار دیگر مشکلی ایجاد نکند.»

او در ادامه به برخی از پروژه‌هایی که در اسنپ با شکست مواجه شده، اشاره کرد و گفت: «چند سال پیش در اسنپ یک سرویس اسنپ کیو که برای بازی بود راه‌اندازی کردیم. در همان زمان در رسانه ملی برنامه‌ای مشابه آن ساخته شد که ادامه دار شدن آن سرویس برای ما توجیهی نداشت و این برنامه با شکست مواجه شد. در اسنپ سرویس دیگری به نام اسکانو نیز وجود داشت و قرار بود که که در حوزه خرید و فروش مسکن فعالیت کند با این همه این سرویس پا نگرفت و بسته شد. در حوزه حمل و نقل نیز برخی سرویس‌ها هستند که به طور آزمایشی اجرا می‌شوند که بسته به نیاز کاربران آنها را توسعه می‌دهیم یا حذف می‌کنیم.»

مدیرعامل اسنپ ادامه داد: «اگر به هر دلیلی یک مدل سرویس توقف فعالیت داشته باشد، شکست محسوب می‌شود. با اینکه در مورد گزینه «عجله دارم» سرویس اسنپ توقفی از سمت ما نبود که به عنوان شکست محسوب شود، اما فشار رگولاتور برای حذف این سرویس سبب شد که شکست دیگر برای ما وجود داشته باشد. به طور کلی ما یادگیری و آورده مناسبی از پروژه‌هایی که متوقف می‌شوند داشته‌ایم.»

حمید محمدی در ادامه این پنل توضیح داد: «مهم‌ترین موضوع آن بود که بیزینس مدل بیشترین میزان هماهنگ بودن با شرایط موجود را داشت. در دیجی‌کالا یک مرکز نوآوری به نام دیجی نکست وجود دارد که از روز اول ماموریتش را با سرمایه گذاری در حوزه هایی که چند ویژگی دارند، شروع کرده است. از جمله این ویژگی‌ها آن است که پتسایل‌های بسیار خوبی داشته باشد. از طرفی به تکنولوژی هوش مصنوعی مرتبط باشند و موضوعی که روی ان کار می‌کنند باید مرتبط با تجارت الکترونیک باشد. در این مدت از دل دیجی‌نکست موفقیت‌های بسیاری پدیدار شده است.»

مدیرعامل گلرنگ اظهار کرد: «به طور کلی در تمام مجموعه‌ها شکست‌های زیادی بوده است. در گلرنگ نیز میزان شکست‌ها کم نبوده است. در گلرنگ در بسیاری از موضوعات نیاز به کمک استارتا پ‌ها وجود دارد.»

او در ادامه ضعف در تعامل با استارتاپ‌ها را از مشکلات اصلی این روزها برشمرد و اظهار کرد: «ما بلد نیستیم با استارتاپ‌ها صحبت کنیم و متقابلاً آنها هم نمی‌توانند با گروه‌های صنعتی تعامل کنند.»

در پایان مدیرعامل اسنپ اظهار کرد که عدم موفقیت یا شکست نشان دهنده ویژگی امید در شرکت‌هاست.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array