به گزارش ایران دکونومی،بازار مسکن مدتی است که در رکود به سر می‌برد و عده‌ای می‌گویند که این اتفاق باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود اما این تصور که رکود و ماندن ساختمان‌ها روی دست دلال‌ها قیمت را اصلاح می‌کند مطلقا نتیجه نمی‌دهد. 

و خرید مسکن برای ایرانی‌ها تبدیل به رویا شده است؛ و قیمت خانه در چند سال اخیر رشد افسارگسیخته‌ای را پشت سر گذاشته و تورم، قدرت خرید مردم تا حد زیادی پایین آورده است. 

 خرید خانه در تهران برای دهک‌های درآمدی پایین جامعه که دریافت‌کنندگان حقوق وزارت کار نیز شامل آن هستند، عملا غیرممکن است. و همچنین وام خرید مسکن با شرایط فعلی نیز گرهی از مشکلات مردم باز نمی‌کند، زیرا هم اقساط ماهانه آن با درآمد خانوار همخوانی ندارد و هم هزینه تسهیلات به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شده که بازپرداخت آن برای قشر بزرگی از جامعه دور از دسترس است.

در نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری با عنوان “عملکرد دولت در اجرای قانون جهش تولید مسکن” روح‌الله اکبری؛ دستیار ویژه وزیر و دبیر قرارگاه مسکن وزارت راه و شهرسازی به عنوان مدیر علمی و غلامرضا کاظمیان؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و صاحب نظر حوزه مسکن و شهرسازی و ناصر رضایی؛ معاون توسعه مسکن و شهرسازی شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سیّد امیرحسین گرکانی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی به‌‌عنوان سخنران به ایراد نقطه‌نظرات خود پرداختند.

ناصر رضایی؛ معاون توسعه مسکن و شهرسازی شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید گفت: با فرض استقرار حدود ۸٫۵ میلیون نفر در هر دهک، تقریبا ۶ دهک جامعه توانایی خرید مسکن را ندارند و حتی در برخی موارد بعضی از ساکنین آپارتمان­‌ها نیز توانایی پرداخت شارژ ساختمان و هزینه‌­های آسانسور را ندارند. لذا بررسی­‌ها نشان می­دهند بخش زیادی از هزینه­‌های سبد خانوار مختص به تأمین مسکن است و تعداد زیادی از افراد جامعه حتی اگر توان خرید مسکن را هم داشته باشند، توان پرداخت هزینه ‌های نگهداری از ساختمان را ندارند.

ناصر رضایی در ادامه افزود: با دستور مهرداد بذرپاش، مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، دولت در سه حوزه و با رویکرد توجه به تنوع فضای سکونت و متناسب­سازی ساخت مسکن مطابق نیاز مردم وارد عمل شده است.

رضایی در ادامه ضمن اشاره به ضعف عملکردی شهرهای جدید نسل اول که در ابتدا با هدف جذب جمعیت سرریز شهرهای مادر ساخته شدند اما در نهایت به سکونتگاه­‌های خوابگاهی تبدیل شدند، افزود: دولت سعی دارد با برنامه ­ریزی و ساخت شهرک‌­های مولد و تخصص‌­محور، فضایی را فراهم آورد تا افراد جامعه بتوانند ضمن سکونت در محیط با کیفیت، فعالیت­‌های خود را بر اساس تخصصی که دارند در همان جایی که اسکان پیدا می­‌کنند، انجام دهند.

معاون توسعه مسکن و شهرسازی شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید خاطرنشان کرد: امکان تأمین اقتصاد و امرار معاش خانواده و استقرار فعالیت در سکونتگاه ‌های جدید موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت و باید بدانیم که در کنار سکونت، اقتصاد هم باید مورد توجه واقع شود. به همین جهت ما به سمت ایجاد سکونتگاه ­هایی رفتیم که بتوانیم اقتصاد محلی را متناسب با اقتصاد روز دنیا در حوزه ‌هایی نظیر اقتصاد دانش ­بنیان، اقتصاد دریامحور و اقتصاد سلامت فعال کنیم و بتوانیم در کنار توجه به این ابعاد، سکونتگاه‌های مولد کشاورزی ایجاد کنیم.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array