به گزارش ایران دکونومی، هفته جاری پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی با حضور 47 کشور از جمله مقامات بانک مرکزی و وزیر اقتصاد ایران، در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

در این راستا «محمدرضا فرزین» رئیس‌کل ‎بانک مرکزی، به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد. قرار است «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد نیز به جمع مقامات ایرانی حاضر در جشن 50 سالگی بانک توسعه اسلامی بپیوندد.

اردیبهشت سال گذشته (1402) هم خاندوزی همراه با هیأتی اقتصادی به کشور عربستان سفر کرد. این نخستین سفر مقامات رسمی ایران به عربستان بعد از توافق این دو کشور با میانجی‌گری چین بود. اما بانک توسعه اسلامی برای ایران چه اهمیت و مزایایی دارد؟

«خاندوزی» درباره سفر خود به ریاض و اهمیت بانک توسعه اسلامی اینگونه گفت: «یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی که برای تأمین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود، بانک توسعه اسلامی است.»

وی افزود: «متاسفانه در سال‌های گذشته تامین مالی از سوی این بانک صورت نمی‌گرفت و یکی از اولویت‌های ما رفع موانع پرداخت اقساط کشور بود تا کاری کنیم این بانک برای ۱۱ پروژه عمرانی ما تأمین مالی کند. این اتفاق رخ داده و ما مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به این بانک را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرآیند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.»

وزیر اقتصاد اذعان داشت: «بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید برای تکمیل پروژه‌هایمان از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است. امیدواریم در نشستی که در ریاض برگزار می‌شود، مجوز پرداخت‌های بیشتری را دریافت کنیم و برای سه پروژه جدید دیگری که معرفی کردیم و رئیس بانک توسعه اسلامی هم این سه پروژه را تعریف کردند، برای امسال خبررسانی کنیم.»

پیش از این «فرزین» در آذر و دی‌ماه 1402، به منظور افزایش همکاری‌های پولی و بانکی به کشورهای روسیه، قطر، امارات متحده عربی و عمان سفر کرده بود. وی در بهمن 1402 نیز به ترکیه سفر کرد و وطی این سفر، هشتمین نشست شورای‌ عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست روسای جمهور دو کشور و با حضور مقامات اقتصادی و سیاسی برگزار شد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array