به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، طلا روز جمعه (7 اردیبهشت 1403) یک روند صعودی پنج هفته‌ای را پشت سر گذاشت، اما روند صعودی فلز زرد احتمالاً هنوز به پایان نرسیده است زیرا کاتالیزورهای خبری از جمله تقاضای بانک‌های مرکزی می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد.

قیمت هر اونس طلا در 2338 دلار و 12 سنت بسته شد؛ این در حالی‌ است که پس از کاهش تنش‌های خاورمیانه، فلز زرد در اوایل هفته ضررهای سنگینی را متحمل شد و پس از یک دوره صعود، شروع به عقب نشینی نمود.

تحلیلگران بر این باورند که مسیر پیش‌روی طلا متلاطم است، اما احتمالاً به جای معکوس شدن به سمت اوج های بالاتر متمایل خواهد شد و پیش بینی می‌کنند که احتمال دارد فلز زرد در نیمه دوم سال جاری (2024) به جای حرکت به سمت 2000 دلار در هر اونس به سمت رکورد جدیدی در حدود 2760 دلار حرکت نماید.

قدرت تقاضا برای فلز زرد، تاثیر افزایش نرخ بهره (که سابقه طولانی در کاهش اشتهای سرمایه گذاران برای دارایی‌های بدون بهره مانند طلا دارد) بر قیمت فلز گرانبها را خنثی کرده و مقاومت گسترده‌ای را فراهم کرده است.

خرید شمش طلا توسط بانک‌های مرکزی به رهبری بانک مرکزی چین، تقاضا برای پناهگاه‌های امن در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده و تلاش برای مهار تورم، به حفظ و افزایش قیمت طلا کمک کرده است. قطعا، تاثیر این عوامل صعودی، به ویژه خرید بانک مرکزی، زودگذر نبوده و به این زودی از بین نمی‌رود.

چین روز جمعه 7 اردیبهشت اعلام کرد که مصرف فلز زرد در چین نسبت به سال قبل (2023)، 5.94 درصد افزایش یافته و به 308.91 تن در سه ماهه اول سال 2024 رسیده است. طبق این گزارش، خرید شمش برای هفدهمین ماه متوالی در ماه مارس 2024 ادامه یافت و کل ذخایر طلای این کشور را تا پایان سه ماهه اول 2024 به 2262.67 تن رساند.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، صندوق‌های ETF آمریکا و آسیا از اواسط ماه مارس با جریان‌ ورودی مواجه شده‌اند، اما این جریان‌ها با جریان‌های خروجی اروپا جبران شده است.

با وجود محرک‌های مثبت اساسی، چشم‌انداز اقتصاد کلان که در آن به نظر می‌رسد تورم ایالات متحده چسبنده‌تر است و نرخ‌ها را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه می‌دارد، باعث شده که برخی در حرکت بعدی طلا تردید داشته باشند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array