به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ماه گذشته دولت ایالات متحده به رهبری جو بایدن در اقدامی بی‌سابقه قانونی را به تصویب رساند که شبکه اجتماعی محبوب تیک تاک (TikTok) را مجبور می‌کرد از شرکت مادر مستقر در چین خود یعنی بایت‌دنس (ByteDance) جدا شود، در غیر این صورت با ممنوعیت گسترده در ایالات متحده مواجه خواهد شد.

ولی ظاهراً تیک تاک این اقدام تهاجمی را بی‌پاسخ نگذاشته و روز سه شنبه با طرح یک شکایت از دولت آمریکا مدعی شد که کنگره در اقدامی غیرقانونی “گام بی‌سابقه‌ای را برای جدا کردن و ممنوعیت صریح TikTok برداشته است.”

طبق این شکایت، با وجود اینکه جدا شدن از بایت‌دنس برای تیک تاک امکان پذیر نیست، به موجب قانون جدید، این برنامه باید تا روز 19 ژانویه 2025 (30 دی 1403) به اجبار آمریکا را ترک کند.

این اولین ‌باری است که کنگره آمریکا قانونی را وضع می‌کند که به‌موجب آن فعالیت یک شبکه اجتماعی مشمول ممنوعیت دائمی و سراسری شده و مردم آمریکا را از مشارکت در یک جامعه آنلاین منحصربه‌فرد با بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان منع می‌شود.

تیک تاک

چرا تیک تاک در آمریکا ممنوع شد؟

ماه گذشته، جو بایدن با اشاره به برخی نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی، قانونی را امضا کرد که به شرکت بایت‌دنس 9 ماه فرصت می‌داد تا شبکه اجتماعی تیک تاک (TikTok) را واگذار کند یا به طور کلی فعالیت خود در ایالات متحده را متوقف نماید. تیک تاک در شکایت جدید خود مدعی شده است که دولت آمریکا هنوز هیچ مدرکی مبنی بر سوء استفاده دولت چین از TikTok ارائه نکرده است.

حتی اظهارات تک تک اعضا و گزارش کمیته کنگره نیز صرفاً نشان‌دهنده نگرانی آنها در مورد “احتمال فرضی” سوء استفاده از TikTok در آینده است، بدون اینکه حتی به یک مدرک خاص اشاره کرده باشند.

این شبکه اجتماعی استدلال می‌کند که ممنوعیت در ایالات متحده از این جهت امکان‌پذیر نیست که آنها را مجبور می‌کند «میلیون‌ها خط» کد نرم‌افزاری را از بایت‌دنس به یک مالک جدید منتقل کنند. از طرف دیگر، محدودیت‌های دولت چین اجازه فروش TikTok را نمی‌دهد. TikTok معتقد است این ممنوعیت نسخه آمریکایی برنامه را به یک «جزیره‌» تک و تنها تبدیل می‌کند که علاوه بر محدود کردن فعالیت برنامه، تجارت آن را نیز تضعیف می‌کند.

گفتنی است که وقتی ایالات متحده تلاش کرد فعالیت TikTok را در دوران دولت ترامپ ممنوع کند، این شرکت تصمیم گرفت فعالیت خود در ایالات متحده را با مشارکت شرکت‌های آمریکایی مانند Walmart، Microsoft و Oracle ادامه دهد اما این معاملات هرگز به نتیجه نرسید. به علاوه سعی کرد با قرار دادن اطلاعات کاربران ایالات متحده در سرورهای اوراکل، مورد تایید دولت قرار بگیرد، اما گزارش اخیر فورچون نشان می‌دهد که این اقدام «تا حد زیادی صوری» بوده است.

اکنون تیک‌تاک از دادگاه می‌خواهد حکمی صادر کند که مشخص نماید قانون دولت بایدن برخلاف متن صریح قانون اساسی ایالات متحده است. به علاوه، حکمی صادر نماید که دادستان کل کشور را از اجرای این قانون باز دارد.

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array