به گزارش ایران دکونومی، ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور با جدیت بیشتری دنبال می‌شود؛ اما یکی از مهم‌ترین بحث ها در مورد این خودروها، بحث هزینه شارژ کامل یک خودروی برقی است.که آیا مقرون به صرفه هست یا خیر؟

 براساس اعلام وزارت نیرو، هزینه شارژ خودرو‌های برقی در ایران همانند تعرفه برق تجاری محاسبه می‌شود. بنابراین شارژ باتری خودروهای برقی، 547  تومان به ازای هر کیلووات ساعت هزینه دارد. 

هر باک بنزین معادل قیمت 9 بار شارژ کامل خودروی برقی!

برای مقایسه هزینه سوخت خودروهای بنزینی و برقی، باید در نظر داشت که طبق گفته مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، تعرفه شارژ خودروهای برقی تا اطلاع ثانوی به ازای هر کیلووات ساعت، 547 تومان بوده و هر زمانی که تعرفه برق واحدهای تجاری تغییر کند، تعرفه شارژ خودروهای برقی هم تغییر خواهد کرد.

بنابراین هزینه شارژ شش محصول تمام برقی که ورودشان در آینده نزدیک به بازار ایران تأیید شده، به شرح زیر است.

اطلس برقی با کمترین ظرفیت باتری نسبت به محصولات دیگر با حدود 19 هزار تومان می‌تواند کامل شارژ شود. جک E50A کرمان موتور با 27 هزار تومان، ری‌را برقی، آریزو 5 ev و هونگچی EQM5 با حدود 29 هزار تومان و اسکای‌ول ET5 با بیشترین ظرفیت باتری می‌تواند تنها با پرداخت 39 هزار تومان به صورت کامل شارژ شود.

البته باید این نکته را نیز درنظر داشت که ظرفیت باتری‌هایی که خودروسازان اعلام می‌کنند، غالباً به صورت اسمی بوده و علاوه‌بر آن، باید مقاومت باتری و کابل‌های شارژ هم به ظرفیت فوق اضافه شود. بنابراین نرخ‌های اعلامی به صورت تقریبی محاسبه شده است.

آیا استفاده از خودروهای برقی مقرون به صرفه تر هست یا بنزینی؟

عملیات سوخت‌گیری یک خودرو درون‌سوز، بسیار سریع‌تر از شارژ خودروهای برقی انجام می‌شود. و دوم آن‌که زیرساخت شارژ در کشور گسترده نیست و تنها در تهران چند جایگاه شارژ وجود دارد. برای مثال، زمانی که یک خودروی بنزینی برای پر کردن مخزن سوخت خود به جایگاه مراجعه می‌کند، میزان زمان مورد نیاز برای پرکردن آن زیر پنج دقیقه است؛ اما با این وجود باز هم صف بزرگی در مقابل این جایگاه‌ها تشکیل می‌شود. اما شارژ کامل هر خودروی برقی اغلب بیش از 40 دقیقه به طول می‌انجامد.

همچنین قیمت برق تجاری به‌طور سالیانه افزایش می‌یابد، درحالی‌که قیمت بنزین به دلایل مختلف ثابت نگه داشته می‌شود. 

قیمت این خودروها بیشتر از خودروهای درون‌سوز است و همین مسئله موجب کنار کشیدن خریداران می‌شود. همچنین افت قیمت شدید خودروهای برقی پس از چندسال که به‌دلیل کاهش قدرت باتری‌ها رخ می‌دهد، تقاضا برای خرید این خودروها را کاهش می‌دهد. خودرو در بازار ایران محصولی سرمایه‌ای است و هیچکس نمی‌خواهد سرمایه‌اش را به خطر بیندازد!

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array