به گزارش ایران دکونومی، اختلاف قیمت نرخ داخلی سوخت با قیمت های بین المللی، انگیزه اصلی قاچاقچیان حامل‌های انرژی است که از آن درآمدهای نجومی کسب می‌کنند، البته در مورد بنزین هنوز مانند قبل نیست اما در مورد نفت گاز هنوز کشش برای قاچاق وجود دارد.

سهم صاحبان خودرو و همچنین کسانی که سوخت‌‌های قاچاق را در مخازن بزرگ نگهداری و با لنچ آن را به کشتی‌‌های تجاری و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند بیشتر است و گاهی به چند صد میلیون تومان می‌رسد.  

قاچاق گازوئیل با صدور بارنامه‌های جعلی

 توزیع گازوئیل اکنون به صورت پیمانه ای انجام می شود. یعنی بر اساس بارنامه ای که صادر می شود، سهمیه گازوئیل تخصیص داده می شود.

معاون وزیر نفت با انتقاد از صدور بارنامه‌های جعلی در کشور گفت: بارنامه جعلی صادر می‌شود، و یکی از علل اصلی صدور بارنامه به مقاصد غیرواقعی استفاده از سهمیه سوخت بالاتر باشد و بدون اینکه باری جابه‌جا شده باشد و سهمیه ۳۰۰ تومانی هر لیتر نفت‌گاز تخصیص یافته به پیمایشی که صورت نگرفته، در مرز‌های کشور ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دستگاه هایی که سهمیه سوخت تعیین می کنند، موظف به پایش مصرف هستند.قانون در سال های گذشته تکلیف کرده بود که دستگاه های متولی، سامانه های پایش را راه اندازی کنند. اکنون گازوئیل در داخل کشور لیتری ۳۰۰ تومان فروخته می شود که این رقم حتی هزینه حمل هر لیتر گازوئیل را هم پوشش نمی دهد. بنابراین نیاز است که یک سامانه پایشی ایجاد شود که به طور مثال بارنامه های جعلی که بسیار زیاد صادر می شود را شناسایی و با آن مقابله کند.

 فروش سهمیه گازوئیل در مبادی مرزی به مراتب بیشتر از اجرت حمل بار سود دارد. این مساله موجب مهاجرت تعداد زیادی از کارت های سوخت به مرزها شده و صاحبان این کارت ها از فروش سهمیه گازوئیل درآمد کسب می کنند.

دو راهکار برای پیشگیری از قاچاق سوخت

دولت سیزدهم از سال گذشته  دو راهکار غیرقیمتی «کاهش سهمیه آزاد بنزین کارت سوخت شخصی» و «سامان‌دهی کارت سوخت جایگاه‌ها» را برای مقابله با قاچاق سوخت به اجرا درآورد. از مرداد ماه سال گذشته سقف مصرف بنزین آزاد که معادل 250 لیتر در ماه بود به 150 لیتر کاهش پیدا کرد. هدف از این کاهش این بود تا  قاچاق سوخت از طریق کارت سوخت شخصی محدود شود. 

دومین راهکار کم شدن کارت سوخت جایگاه دارها بود تا مردم برای سوخت آزاد از کارت‌‌های شخصی خودشان استفاده کنند.

استفاده از کارت شخصی روشی مؤثر برای مدیریت و مهار مصرف فرآورده است و از رواج قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت نیز جلوگیری می‌کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array