به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، سم آلتمن از ماه‌ها پیش به‌دنبال جذب سرمایه‌ای هنگفت برای بنیان‌گذاری کارخانه ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی OpenAI می‌باشد. حالا براساس جدیدترین اخبار، گره این همکاری پرسود ممکن است به دست سرمایه‌گذاران ابوظبی باز شود.

هزینه تأمین زیرساخت‌های موردنیاز برای کسب‌وکار ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی OpenAI در سال‌های پیش‌رو، بین صدها میلیارد دلار تا 7 تریلیون دلار تخمین زده شده است! در نتیجه منطقی‌ست که سم آلتمن برای جذب چنین سرمایه هنگفتی به سراغ شرکت‌هایی با پشتوانه دولتی، خصوصاً در حاشیه خلیج فارس برود.

سم آلتمن

همکاری پرسود ابوظبی و OpenAI

به گفته خبرگزاری Financial Times، شرکت مالی و سرمایه‌گذاری MGX (مستقر در ابوظبی) در مراحل اولیه مذاکره با کمپانی OpenAI قرار دارد. شرکت MGX قصد دارد با تأمین سرمایه موردنیاز سم آلتمن، استارتاپ او را در مسیر ساخت و توسعه پردازنده‌های قدرتمند هوش مصنوعی همراهی کند.
این اخبار توسط دو منبع آگاه و ناشناس مورد تأیید قرار گرفته و احتمالاً به‌زودی به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد.

امارات متحده عربی تا پیش از این هم دست به ابتکاراتی منحصربه‌فرد در حوزه هوش مصنوعی زده بود. انتصاب اولین وزیر هوش مصنوعی در جهان (در سال 2017) و راه‌اندازی دانشگاه هوش مصنوعی (در سال 2019) تنها برخی از جاه‌طلبی‌های این کشور هستند. سرمایه‌گذاری احتمالی در کسب‌وکار ساخت تراشه OpenAI ممکن است سکوی پرتاب این کشور به‌سوی سودآوری‌ای باورنکردنی باشد!

شرکت سرمایه‌گذاری تکنولوژی MGX که توسط هولدینگ هوش مصنوعی معتبر و بزرگ G42 بنیان‌گذاری شده است؛ همین تازگی آغازبه‌کار کرده و تحت پوشش دولت امارات متحده عربی قرار دارد.
سم آلتمن در تلاش است تا با پایه‌گذاری کسب‌وکار طراحی و ساخت تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی، از وابستگی کمپانی OpenAI به شرکت‌هایی مانند انویدیا بکاهد. انویدیا به لطف فراگیری و تقاضای بسیار بالای مشتریان برای تهیه کردن پردازنده‌های هوش مصنوعی موفق شد به جمع شرکت‌های تریلیون دلاری جهان بپیوندد!

فارغ از کاهش وابستگی به شرکت انویدیا، یکی دیگر از معضلات فعلی بازار بحران و کمبود شدید قطعات نیمه‌رسانا می‌باشد. تراشه‌ها و پردازنده‌ها نقش بسیار مهمی در اجرای ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌بات ChatGPT دارند. در نتیجه علاوه‌بر OpenAI، شرکت‌هایی مانند مایکروسافت نیز درحال توسعه تراشه‌های اختصاصی خود می‌باشند.

علاوه‌بر این شرکت سرمایه‌گذاری در ابوظبی، خبرگزاری FT در گذشته ادعا کرده بود که هولدینگ Temasek در سنگاپور نیز به سرمایه‌گذاری در استارتاپ OpenAI تمایل نشان داده است. عمر سلطان العلما، وزیر هوش مصنوعی ایالات متحده عربی در مصاحبه خود با این خبرگزاری گفته بود که xAI، استارتاپ هوش مصنوعی ایلان ماسک هم پتانسیل موفق شدن در این زمینه را دارد.

در سال 2023 از هر 3 دلار سرمایه‌گذاری شده در آمریکا، استارتاپ‌های هوش مصنوعی 1 دلار از آن را به‌ خود اختصاص داده بودند. در حالی‌که در سال گذشته میلادی بقیه استارتاپ‌ها برای موفقیت می‌جنگیدند؛ چت‌بات محبوب ChatGPT کمپانی OpenAI در صدر می‌درخشید.

آغازبه‌کار این ابزار خلاقانه در اواخر سال 2022 باعث جلب توجه بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ به حوزه هوش مصنوعی شده بود. از آن بازه زمانی تا این لحظه در سال 2024، میلیاردها دلار سرمایه در کسب‌وکارهای ساخت تراشه و پردازنده هوش مصنوعی هزینه شده است.

منبع: ReutersFinancial TImes

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array