به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، با بازگشایی بازار سهام در روز سه‌شنبه، ارزش کمپانی انویدیا رسماً به یک تریلیون (هزار میلیارد) دلار رسید. تنها تعداد انگشت‌شماری در دسته کمپانی‌های تریلیون دلاری قرار دارند که بیشتر آنها کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی هستند. برای حفظ این ارزش 1 تریلیون دلاری، ارزش هر سهم از سهام کمپانی انویدیا باید حدوداً در بازه 405 دلاری باقی بماند.

در معاملات انجام شده سه‌شنبه صبح بازار سهام، ارزش سهام این کمپانی حدود 6% افزایش یافت.

هفته گذشته و پس از انتشار گزارش مالی فصلی کمپانی انویدیا، ارزش سهام این کارخانه تولید تراشه به‌شدت افزایش یافت. اعداد و آمار ثبت شده در این گزارش مالی به‌طرز چشمگیری از پیش‌بینی کارشناسان فراتر رفته بود. عملکرد کمپانی انویدیا از دیگر کمپانی‌های سازنده تراشه بسیار بهتر بوده است.

به طور قابل‌توجهی، کمپانی انویدیا فروش 11 میلیارد دلاری را تنها برای بازه زمانی سه‌ماهه دوم سال مالی 2024 پیش‌بینی کرده است. فروش مورد انتظار 50% بیشتر از برآوردهای کلی 7.15 میلیارد دلاری بوده است.

سال جاری، سال پربازدهی برای کارخانه‌‌های سازنده تراشه، بخشی از صنعت تکنولوژی و بازار بورس Nasdaq بوده است. بخشی از علت این مسئله، ظهور و اوج گرفتن موج عظیم هوش مصنوعی و احتمال کاهش نرخ مصوب بانک مرکزی آمریکا بوده است.
علاوه بر انویدیا، کمپانی‌های Alphabet، متا و مایکروسافت نیز در معاملات سهام هفته گذشته عملکرد خوبی داشتند.

به‌نظر می‌رسد که کمپانی انویدیا اخیراً از سرمایه‌گذاری بر هوش مصنوعی نتایج بسیار خوبی گرفته است. جنسن هوآنگ، مدیرعامل این کمپانی دیروز در رویداد Computex در اظهارنظری جنجالی گفته بود که همه‌گیر شدن و بهره‌گیری از ابزارهای قدرتمند هوش مصنوعی به این معناست که همه افراد با هر سطح مهارتی می‌توانند برنامه‌نویس کامپیوتری شوند.

انویدیا

عملکرد عالی کمپانی انویدیا در حوزه هوش مصنوعی

پردازنده‌های گرافیکی (Graphics Processing Unit – GPU) تولید شده توسط کمپانی انویدیا برای عملکرد پلتفرم‌های هوش مصنوعی زایا مانند ChatGPT کمپانی OpenAI و همچنین Bard کمپانی گوگل قطعه‌ای حیاتی هستند.
کمپانی انویدیا مدت‌هاست که در ساخت و تأمین این پردازنده‌های گرافیکی در بازار مربوطه پرچمدار است. اما تا همین مدت اخیر، بیشتر افراد تصور می‌کردند که کاربرد اصلی GPU در حوزه بازی‌های ویدیویی است و کسی حوزه هوش مصنوعی را مدنظر نمی‌گرفت.

ظهور پدیده استخراج کریپتو و تکنولوژی هوش مصنوعی به کلی این باور غلط را دگرگون کرده است. تولیدکننده‌ها و سازنده‌های پردازنده‌های گرافیکی از جمله کارخانه‌های انویدیا، Advanced Micro Devices و Taiwan Semiconductor Manufacturing در چند ماه گذشته شاهد افزایش ارزش سهام خود بوده‌اند.

در مقایسه، کمپانی اینتل که با مشکلات و چالش‌هایی از جمله مسائل مربوط به انبارداری و توسعه روبه‌رو شده بود، مدت بسیاری است که بر حوزه ساخت و عرضه واحد پردازش مرکزی (CPUs) متمرکز شده است. علی‌رغم علاقه سرمایه‌گذاران، کمپانی تمایلی به مشارکت در این بازار ندارد.

گزارش مالی سه‌ماهه ابتدایی سال 2023 کمپانی اینتل ماه گذشته منتشر شده بود. بر اساس این گزارش، میزان سود این شرکت به ازای هر سهام، 133% در سال افت کرده‌ است. درآمد این شرکت نیز با نرخ کاهش 36% سالانه به 11.7 میلیارد دلار رسیده است.

این کمپانی که در گذشته آنقدر درآمد بالایی داشت که گویی عملاً پول چاپ می‌کرد، حالا با مشکلات زیادی مواجه شده است. خط تولید پردازنده‌های کامپیوتری دیگر مانند گذشته فعال نیستند. این بخش که در گذشته نقطه قوت اینتل محسوب می‌شد، در سه‌ماهه ابتدایی سال با افت 30% در سفارش‌ها و ارسال‌های جهانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این پنجمین فصل مالی است که شرکت اینتل چنین نتایج و ضررهای وحشتناکی را در گزارش خود تجربه می‌کند. این سه‌ماهه رکورد بدترین افت سودآوری در تمام ادوار فعالیت این کمپانی را نیز به خود اختصاص داده بود. پیش از این و در سه‌ماهه چهارم سال 2017، کمپانی اینتل مبلغی بیش از 678 میلیون دلار را از دست داده بود.

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array