به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی عظیم مایکروسافت قصد دارد برای کاهش وابستگی خود به کارخانه‌های تولیدکننده تراشه‌های گرافیکی (GPU)، تراشه‌های اختصاصی خود را تولید کند.

تراشه هوش مصنوعی

اهمیت تراشه‌های GPU در تکنولوژی هوش مصنوعی

درحال حاضر، در دورانی زندگی می‌کنیم که بیشتر کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی مشغول ایجاد و توسعه مدل‌های هوش مصنوعی، خصوصاً ابزار هوش مصنوعی زایا مانند ChatGPT، GPT-4 Turbo و Stable Diffusion هستند. این کمپانی‌ها نیاز شدید و مبرمی به تراشه‌های گرافیکی GPU دارند به دلیل افزایش نجومی تقاضا، پروسه تأمین و عرضه این تراشه‌ها با مشکل روبه‌رو شده است.

تراشه‌های GPU ستون اصلی عملکرد محاسبات کامپیوتری هستند و اهمیت بسیار بالایی در روند تعلیم و راه‌اندازی مدل‌های هوش مصنوعی دارند. اما حالا، کمبود شدیدی در این زمینه به‌وجود آمده و رفع نیاز توسعه‌دهندگان به مشکل تبدیل شده است.

براساس گزارشات اخیر، تمام ظرفیت تولیدی بهترین و پرتقاضاترین تراشه‌های تولید شده توسط کمپانی انویدیا تا پایان سال 2024 کاملاً به فروش رسیده‌اند. البته که مدیرعامل کارخانه تولید تراشه TSMC در این مورد کمی بدبین‌تر است و اعتقاد دارد کمبود تراشه‌های GPU تولیدی انویدیا و رقیبان آن، حتی ممکن است تا سال 2025 هم طول بکشد!

در نتیجه، کمپانی مایکروسافت، حامی مالی ChatGPT، پرطرفدارترین چت‌بات هوش مصنوعی در جهان، تصمیم گرفته تا ماجراجویی خود را در این حوزه آغاز کند.

تراشه مایکروسافت

به Maia و Cobalt خوشامد بگویید!

امروز کمپانی مایکروسافت در رویداد سالانه Ignite از دو تراشه اختصاصی، انحصاری و پیشرفته هوش مصنوعی خود رونمایی کرده است: تراشه Azure Maia 100 (شتاب‌دهنده هوش مصنوعی) و تراشه Azure Cobalt 100 (پردازشگر).
کاربرد تراشه Maia 100 در زمینه تعلیم و راه‌اندازی مدل‌های هوش مصنوعی خواهد بود و تراشه Cobalt 100 نیز به‌منظورمحاسبات ابری و اجرای اهداف عمومی طراحی و توسعه یافته است.

به گفته مایکروسافت، هردو تراشه Maia 100 و Cobalt 100 در اوایل سال میلادی آینده (2024) در دیتاسنترهای Azure عرضه خواهند شد. قرار است از این تراشه‌های اختصاصی در زیرساخت‌های سرویس‌های هوش مصنوعی مایکروسافت مانند دستیار هوشمند Copilot، سرویس Azure OpenAI و غیره استفاده شود.
با اینکه همین امروز از این تراشه‌ها رونمایی شد اما مایکروسافت این اطمینان‌خاطر را داده که این پروژه‌ها فقط برای یک بار ایجاد نشده‌اند و نسل بعدی سخت‌افزار Maia و Cobalt از همین الان در دستور کار این غول تکنولوژی قرار دارد.

البته که رونمایی از تراشه‌های اختصاصی مایکروسافت اصلاً جای تعجبی ندارد. این کمپانی از مدت‌ها پیش درحال برنامه‌ریزی برای این اتفاق مهم بوده است. مایکروسافت از سال 2019 پروژه‌ای محرمانه با نام رمزی “Athena” را به‌منظور ایجاد تراشه‌های اختصاصی خود آغاز کرده بود. در سال 2020، رسانه خبری Bloomberg افشا کرده بود که این کمپانی درحال توسعه تراشه‌هایی براساس ساختار ARM برای دیتاسنترها و دستگاه‌های دیگر (مانند لپ‌تاپ‌های Surface) می‌باشد.

تراشه Maia 100 Cobalt 100

نگاهی نزدیکتر به دو تراشه Maia 100 و Cobalt 100

کمپانی مایکروسافت در رویداد Ignite جزئیات بیشتری درباره دو تراشه اختصاصی هوش مصنوعی خود ارائه داد. تراشه Maia 100، یک تراشه 5 نانومتری است که بیش از 105 میلیارد ترانزیستور دارد. هدف از توسعه این تراشه “بهینه‌سازی حداکثریِ سیستم سخت‌افزاری Azure” بوده است.
به گفته این غول تکنولوژی، تراشه Maia 100 قرار است قدرت‌دهنده برخی از بهترین خدمات هوش مصنوعی مانند چت‌بات Bing، مجموعه Microsoft 365 و سرویس OpenAI Service باشد.

از طرفی، تراشه Cobalt 100 در واقع یک پردازنده 64 بیتی است که دارای 128 هسته محاسباتی می‌باشد. براساس تحقیقات به‌عمل آمده، تراشه Cobalt 100 در مقایسه با دیگر تراشه‌هایی که بر مبنای ARM توسعه یافته و در سرویس Azure به‌کار گرفته شده‌اند؛ بیش از 40% در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد کرد! این دو تراشه به‌وسیله یک شبکه‌ای با سرعت 200 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی شده و توان انتقال 12.5 گیگابایت در ثانیه داده را دارند.

همکاری پایاپای OpenAI و مایکروسافت

البته که کمپانی مایکروسا‌فت برای دریافت بازخورد مناسب درباره این تراشه‌های هوش مصنوعی به شریک تجاری خود OpenAI مراجعه کرده است. سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI در طی جلسه‌ای خصوصی با توسعه‌دهندگان در تابستان سال جاری اعتراف کرده بود که کمبود شدید تراشه‌ها در بازار منجر به کاهش سرعت توسعه و پیشرفت پروژه‌های OpenAI شده است.
آلتمن اعلام کرده که ایجاد و عرضه تراشه‌های انحصاری مایکروسافت فرصتی استثنایی برای آموزش و تعلیم مدل‌های بهبودیافته به‌وجود آورده و حتی در کاهش هزینه‌های دسترسی مشتریان نیز اثر مفیدی خواهد گذاشت.

همچنین، براساس مصاحبه جدید سم آلتمن، مدیرعامل کمپانی هوش مصنوعی OpenAI امیدوار است بتواند در آینده سرمایه لازم برای توسعه بزرگترین رویای انسان مدرن، یعنی دستیابی به “هوش مصنوعی جامع” (AGI) را از سمت حامی مالی خود، مایکروسافت دریافت کند.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array