به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، یافته‌های اخیر حاکی از آن هستند که مدیرعامل استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت‌ تراشه‌های اختصاصی این کمپانی می‌باشد.

سم آلتمن قصد دارد با جذب این سرمایه هنگفت، مأموریت جدید خود را آغاز کرده و رسماً در مسیر ساخت تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی اختصاصی OpenAI قدم بردارد.
براساس گزارش روز جمعه روزنامه Bloomberg که توسط چند منبع آگاه و ناشناس جمع‌آوری و منتشر شده است؛ آلتمن از این سرمایه برای بازگشایی و راه‌اندازی چندین کارخانه ساخت تراشه استفاده خواهد کرد.

Bloomberg ادعا کرده که سم آلتمن در طی همین مدت با چندین‌نفر از سرمایه‌گذاران به‌نام و بزرگ احتمالی دیدار کرده و امیدوار است که بتواند سرمایه موردنیاز OpenAI برای تأسیس کارخانه‌های ساخت تراشه را از طریق آنها جذب نماید. این پروژه شامل همکاری با سازندگان برتر حوزه ساخت تراشه و شبکه‌ای عظیم از کارخانه‌های فعال در این حوزه خواهد بود.

سم آلتمن

تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی OpenAI در راه هستند

فرایند طراحی و ساخت‌ تراشه‌های تخصصی بسیار گران‌قیمت است. همچنین ساخت تراشه علاوه‌بر منابع مالی و سرمایه هنگفت، نیازمند میزان عظیم و گسترده‌ای از منابع طبیعی نیز می‌باشد. به دلیل ظهور و اوج‌گیری تکنولوژی هوش مصنوعی در سال گذشته، هزینه ساخت این تراشه‌ها حتی بالاتر هم رفته است.

درحال حاضر، برنده اصلی این بازار کمپانی عظیم انویدیاست. این شرکت ساخت تراشه به دلیل فراگیر شدن تکنولوژی هوش مصنوعی در سال 2023 و افزایش شدید تقاضا از سوی مشتریان سازمانی، سود بسیار بزرگی کرد و براساس گزارشات انویدیا به لطف همین استقبال گسترده، موفق شد به جمع کمپانی‌های 1 تریلیون دلاری بپیوندد!
براساس گزارش‌های اخیر، بهترین و پرفروش‌ترین تراشه‌های تخصصی تولیدشده توسط انویدیا تا پایان سال 2024 به‌صورت کامل به‌فروش رفته‌اند و ظرفیت تولید این کمپانی به پایان رسیده است.

شرکت بزرگ G42 (مستقر در ابوظبی) و همچنین گروه ژاپنی SoftBank، جزء سرمایه‌گذاران احتمالی پروژه جدید سم آلتمن برای ساخت تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی OpenAI هستند.
با اینکه مدیرعامل OpenAI با هردوی این سرمایه‌گذاران احتمالی دیدار و گفتگو کرده است؛ اما مذاکرات هنوز در مراحل اولیه قرار دارند و لیست نهایی و دقیقی از سرمایه‌گذاران این پروژه منتشر نشده است.

استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI از اکتبر سال 2023 با شرکت G42 وارد همکاری شده است. شایعات حاکی از آن هستند که سازنده چت‌بات ChatGPT قصد دارد 8 تا 10 میلیارد دلار را فقط از این سرمایه‌گذار احتمالی جذب کند! همچنین براساس این گزارش، شرکت تایوانی اینتل و شرکت کره‌ای سامسونگ نیز از سرمایه‌گذاران و شرکای احتمالی این پروژه هستند.

سم آلتمن در نوامبر سال 2023 پس از پشت‌سر گذاشتن یک هفته پرماجرا و پردردسر، مجدداً به‌عنوان مدیرعامل OpenAI به سمت شغلی خود بازگشت. به گفته Bloomberg، او از پایان سال 2023 تاکنون شدیداً تمرکز خود را به پروژه ساخت تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی اختصاص داده است و به‌نظر می‌رسد مایکروسافت (که الان جزئی از هیئت‌مدیره این استارتاپ است) نیز به همکاری در این پروژه تمایل داشته باشد.

به موفقیت رساندن این پروژه قطعاً برای سم آلتمن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و کمپانی هوش مصنوعی او را از زیر سایه انویدیا و نیازمندی به تأمین قطعات محصولات بعدی از سوی این شرکت بزرگ به‌کلی خارج خواهد کرد.

منبع: Bloomberg Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array